Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-05, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Du ska ha tack för de tankarna, Lookalike! Ett intressant argument att polisen hade sådant fokus på Christer Pettersson att de inte ville ha in några "störningsfaktorer" i bilden. Det tror jag att det ligger något i, även om det kanske inte behövs för att förklara varför CA inte blev anhållen för vapenbrottet.

Nu såg jag nämligen Roerligs inlägg, som du varit vänlig och hjälpsam nog att återposta i tråden, men som dök upp först efter att jag tryckt av mitt förra inlägg.

Då tänker jag, att Roerligs inlägg förklarar ju allting! Preskription hade redan inträtt när CA erkände sitt vapenbrott. Rubriceringen grovt vapenbrott existerade inte ens vid den tid när CA säger sig ha sålt revolvern, och med sänkningen av straffskalan för "vanligt" vapenbrott (i och med införandet av grovt vapenbrott som separat rubricering) så krymper också preskriptionstiden till två år. Då är brottet redan preskriberat när CA erkänner det. Polis och åklagare kan därför inte göra någonting. Så långt är det klart som korvspad – nu efter klargörandet vill säga.

Om de skulle driva saken så måste de ju i så fall bevisa att CA sålt revolvern vid en senare tidpunkt än han själv uppger, och det är väl en ganska realistisk bedömning att det skulle vara hart när omöjligt. Därför släppte man saken – och även CA själv.

Frågan blir istället: Hade CA otrolig tur med det här eller höll han noga reda på lagstiftningen och lade in storyn om att han sålt revolvern till någon skummis på stan just därför att han visste att det redan var preskriberat? Slugt värre i så fall! Jag menar, det ändrar ju på hela ekvationen rörande vad som är "rationellt" för CA att göra. Att erkänna ett vapenbrott som redan är preskriberat är visserligen förenat med vissa "optikkostnader" i det att han framstår som än mer suspekt, men har ju inga reella kostnader i form av häktning, åtal och fängelsedom som ju annars skulle ligga i den vågskålen.

Jag måste säga, att hela den här affären CA ändå är ganska fascinerande. Det behöver man inte ens tro att han är gärningsman för att tycka!

Jag skall rota bland det material jag har.
Minns jag inte fel så finns det något dokument där det anges att preskription har inträtt..och att det är utifrån detta som Danielsson sedan meddelar Christer om just detta.

Oavsett så agerar Polisen underligt om preskription redan inträtt från 1/1 1994.
Då kommer ju redan anklagelsen alltför sent då detta sker i Januari 1995 plus att meddelandet om att preskription har inträtt erhålls åklagaren först 1997..det blir svårförklarligt med denna process om preskription har rått sedan 1/1 1994 kan jag tycka.
Det handlar dessutom om två olika åklagare här..Helin och sedemera Danielsson.
Båda två..och i vart fall någon av dem..borde ju haft koll på vilken preskriptionstid som har rått kan jag tycka.
Det måste per definition tillhöra åklagaryrket att ha koll på just grejer som detta.

Skall rota runt lite senare,och återkommer om jag hittar de papper jag tycker mig ha läst,om än för ett bra tag sedan.
Citera
2024-10-05, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag skall rota bland det material jag har.
Minns jag inte fel så finns det något dokument där det anges att preskription har inträtt..och att det är utifrån detta som Danielsson sedan meddelar Christer om just detta.

Oavsett så agerar Polisen underligt om preskription redan inträtt från 1/1 1994.
Då kommer ju redan anklagelsen alltför sent då detta sker i Januari 1995 plus att meddelandet om att preskription har inträtt erhålls åklagaren först 1997..det blir svårförklarligt med denna process om preskription har rått sedan 1/1 1994 kan jag tycka.
Det handlar dessutom om två olika åklagare här..Helin och sedemera Danielsson.
Båda två..och i vart fall någon av dem..borde ju haft koll på vilken preskriptionstid som har rått kan jag tycka.
Det måste per definition tillhöra åklagaryrket att ha koll på just grejer som detta.

Skall rota runt lite senare,och återkommer om jag hittar de papper jag tycker mig ha läst,om än för ett bra tag sedan.

Tack igen för ytterligare kött på benen! Det är ju inte lätt att hålla tungan rätt i munnen rörande alla turer i den här saken, och som "CA-amatör" har jag heller ingen naturlig känsla för datumen eller ens turordningen i händelserna.

Preskriptionsfrågan kommer ju inte bara att hänga på rubriceringen (och införandet av ny rubricering) och därtill hörande reducering av maxstraff och preskriptionstid, utan även på den tidpunkt vid vilken CA själv säger sig ha sålt vapnet och när han gör det medgivandet.

Om Roerligs uppgifter är riktiga (och jag förstått dem rätt) så ser det ut som att vapenbrottet redan varit preskriberat när CA gjorde erkännandet. Om han sagt att han sålde revolvern 1992 i ett förhör som ligger 1995 så ligger det ju mer än två år emellan, och då är det redan preskriberat. CA erkänner då visserligen ett "gammalt" brott, men inget som det går att åtala honom för.

Det är det där som jag fått om bakfoten när jag tänkt att det låg fem års preskription på brottet, för i så fall måste ju den påstådda försäljningen ligga hela fem år före förhöret. Om förhöret äger rum 1995 så måste försäljningen ligga redan före 1990. I det fallet blir det ju problematiskt för CA med broderns uppgift om att han sett revolvern i vapenskåpet cirka 1990. Men med bara två års preskriptionstid så hamnar saken i en helt annan dager.

Knorren på den här spädgrisen ligger alltså i vad Knattarna lyfte häromdagen, att lagändringar gjorts som påverkat preskriptionstiden. Med Roerligs förklaring tycker jag att det är mycket begripligt, även om det ter sig knasigt att man på så vis plötsligt kortar preskriptionstiden för vapenbrott som faller under den nya rubriceringen "grovt vapenbrott". Det ser ut som om lagstiftaren inte riktigt tänkt igenom övergångsproblemen, och tack vare det så hittar alltså CA ett kryphål som han sedan utnyttjar.

Nu förstår jag bättre det märkliga "erkännandet" av vapenbrott, som ju inte får några rättsliga konsekvenser för CA:s del. Vidare tänker jag, att om någon sådan avkortning av preskriptionstiden inte förelegat så skulle CA knappast ha dragit den där storyn om hur han sålde revolvern till en skummis på stan, utan det har han gjort just därför att han på så vis kan få revolvern att "försvinna" utan att för den skull riskera häktning, åtal och fängelse för vapenbrottet.

Om du hittar mer om det här, eller har fler reflektioner, så är det mycket välkommet här. Jag tackar än en gång för all hjälp från ditt håll!
Citera
2024-10-05, 12:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Fast nu handlade det ju inte om att komma med egna amatörpsykologiska tolkningar av hans beteende för att göra honom så misstänkt som möjligt. Det handlade om att bemöta ett kategoriskt påstående om att han helt hade uteblivit från skytteverksamheten 1986.

Precis. Och jag bemötte dina argument, på ett sätt som inte innehöll några psykologiska tolkningar om CA alls.
Citera
2024-10-05, 12:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag antar att CA-folket menar att YN inte sett mördaren eftersom att ingen på mordplatsen noterat den väska hon iakttagit?

Själv hävdar jag att YN aldrig sett mördaren för att personen hon ser har noll gemensamt signalement med den man LJ ser. Kombinerat med den potentiellt stora tidslucka som finns uppe på åsen. 80-20.

De 20 består i att YN kan ha sett mördaren väldigt dåligt för att hon var berusad. Och dessutom bara såg mannen typ 3 sekunder. Så hon missade huvudbonad och att det var en jacka.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-10-05 kl. 12:35.
Citera
2024-10-05, 12:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Ja men det här är ju utmärkt! Då ber jag att få tacka igen!

Det som förbryllar en är varför polis och åklagare inte drev vapenbrottet, som du mycket riktigt beskriver som "egenerkänt". Nu har jag lite dålig koll på tidslinjen, men kan det tänkas bero på att det hela kom upp "för sent" (dvs för nära preskriptionsdatumet) eller kan det finnas andra skäl, typ problem med bevisningen?

Man tycker ju, att om killen sitter och erkänner grovt vapenbrott i ett förhör så borde det omgående leda till anhållande, följt av häktning och åtal. Var brottet redan preskriberat när det här kom upp? Annars är det ju "tjänstefel" att ens släppa honom efter förhöret. Törs jag fråga vad du har har för syn på den här saken? Själv vet jag varken ut eller in, men tycker alltihop verkar väldigt konstigt.

När folk förhörs misstänkta för mord och erkänner vapenbrott, brukar man då åtala dom för vapenbrott? Eller fokuserar man på att utreda det allvarligare brottet man undersöker?

Med tanke på att man aldrig kommit runt CA så har det inte funnits tillfälle åtala honom för vapenbrott.
Citera
2024-10-05, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Själv hävdar jag att YN aldrig sett mördaren för att personen hon ser har noll gemensamt signalement med den man LJ ser. Kombinerat med den potentiellt stora tidslucka som finns uppe på åsen. 80-20.

De 20 består i att YN kan ha sett mördaren väldigt dåligt för att hon var berusad. Och dessutom bara såg mannen typ 3 sekunder. Så hon missade huvudbonad och att det var en jacka.

Och LJ är 100% säker på keps?
Citera
2024-10-05, 12:48
Medlem
Citat:
När folk förhörs misstänkta för mord och erkänner vapenbrott, brukar man då åtala dom för vapenbrott? Eller fokuserar man på att utreda det allvarligare brottet man undersöker?

Med tanke på att man aldrig kommit runt CA så har det inte funnits tillfälle åtala honom för vapenbrott.

Jo men det tror jag nog att man gör. Vi har ju åtalsplikten som innebär att om ett brott kommer till deras kännedom så är polis och åklagare skyldiga att lagföra det. Sedan går det väl i praktiken att trixa lite med åtalsplikten, och kanske töja och tänja på den lite vid behov i särskilda situationer.

Du får mig att tänka på Palmekommissionens utfrågning av Solveig Riberdahl, där hon förklarar turerna och avvägningarna som föregick åtalet mot Christer Pettersson. Det är intressant läsning, särskilt i den del där Anders Helin förutskickar att det de har på Pettersson räcker till en fällande dom i tingsrätten, men inte i hovrätten. Så blev det mycket riktigt, och det väcker naturligtvis frågan varför de inte avvaktade och fortsatte utredningen med syfte att få ihop tillräckligt till hovrätten också. Då klämmer de till med åtalsplikten, som förevändning för det (som det mycket riktigt skulle visa sig) lönlösa företaget.

https://drive.google.com/file/d/1oWHfmv1qHA02jUikmtJq0n8WQu2F6lTk/view

Det är mycket sådant här finlir som pågår bakom kulisserna och som vi inte har någon insyn i. Just därför tyckte jag att Sigvard Marjasins utfrågning av Riberdahl var intressant som en slags glimt bakom förlåten. Hur övervägandena gått till rörande Christer Andersson vet vi emellertid inte, men om vapenbrottet redan var preskriberat när CA "erkände" det så kan varken polis eller åklagare göra någonting åt det. Där behövs inte ens något finlir, och inga spekulativa gissningar om det heller.
Citera
2024-10-05, 12:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Måretn var inte nöjd med att fantombilden hade skäggstubb samt att det saknades glasögon.
I övrigt så hade han inget att erinra.
Det är som vanligt bara att läsa materialet istället för att fara omkring med felaktigheter författade efter eget huvud.

I så fall har ni i Brunsåsgänget inte läst särskilt noga. Så här säger MP:

Grandmannen hade "keps" och "stålbågade glasögon", och möjligen en väska. MP "slogs av att SE liknade den man han såg utanför biografen". Han tyckte Grandmannen var lik en "hockeyledare, vid namn LW": "denne har drag som påminner om SE".

(Som man kan se i AI-jämförelsen stämmer detta väldigt väl.)

Om fantombilden säger MP att "den aldrig blev riktigt bra". MP ville få fram "ett fyrkantigt ansikte" och "glasögon", men möjligheterna var begränsade.

Källa:
https://drive.google.com/file/d/1dDXmtWlBMgGDoIWYZAKNTBN_jekiwq_k/view

Var hittade du det med skäggstubben?

P.S. Det är märkligt att man fäster sådan oerhörd vikt vid fantombilden: "tekniken bestod utav olika bilder som som man pusslade ihop och bland dessa bilder fanns det inte några ögon med glasögon på".
Citera
2024-10-05, 13:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
I så fall har ni i Brunsåsgänget inte läst särskilt noga. Så här säger MP:

Grandmannen hade "keps" och "stålbågade glasögon", och möjligen en väska. MP "slogs av att SE liknade den man han såg utanför biografen". Han tyckte Grandmannen var lik en "hockeyledare, vid namn LW": "denne har drag som påminner om SE".

(Som man kan se i AI-jämförelsen stämmer detta väldigt väl.)

Om fantombilden säger MP att "den aldrig blev riktigt bra". MP ville få fram "ett fyrkantigt ansikte" och "glasögon", men möjligheterna var begränsade.

Källa:
https://drive.google.com/file/d/1dDXmtWlBMgGDoIWYZAKNTBN_jekiwq_k/view

Var hittade du det med skäggstubben?

P.S. Det är märkligt att man fäster sådan oerhörd vikt vid fantombilden: "tekniken bestod utav olika bilder som som man pusslade ihop och bland dessa bilder fanns det inte några ögon med glasögon på".

Det står ingenting om att det blev fel på fyrkantigheten i ansiktet. Han blir tillfrågad vad han minns av fantombilden och svarar att han minns att ansiktet skulle vara fyrkantigt, inte ett ord om att det inte blev så.

Sen säger han att det inte gick få till glasögon. Och att det blev fel. Vilket självklart inte gör CA mindre lik mannen MP såg, snarare mer lik.

Det MP menar blev fel är avsaknaden av glasögon och att det inte skulle vara skäggstubb. Saker som alltså gör CA mer lik mannen.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-10-05 kl. 13:20.
Citera
2024-10-05, 13:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det står ingenting om att det blev fel på fyrkantigheten i ansiktet. Han blir tillfrågad vad han minns av fantombilden och svarar att han minns att ansiktet skulle vara fyrkantigt, inte ett ord om att det inte blev så.

Sen säger han att det inte gick få till glasögon. Och att det blev fel. Vilket självklart inte gör CA mindre lik mannen MP såg, snarare mer lik.

Det MP menar blev fel är avsaknaden av glasögon och att det inte skulle vara skäggstubb. Saker som alltså gör CA mer lik mannen.

Var står det med skäggstubben någonstans? Det har jag missat.

Hur som helst var möjligheterna begränsade att få fram en exakt avbild via fantombilds-tekniken.

Om SE var lik en fantombild, skulle det verkligen vara särskilt övertygande? Tror inte det.

SE är å andra sidan lik ett verkligt ansikte, som MP minns.

Det väger tyngre än en fantombild, även om MP aviserar en viss osäkerhet.
Citera
2024-10-05, 14:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Säger inte någon på LAC-bandet kl. 23:23:40, att "nu är han här, polisen"?

Om GS/IW var på platsen efter två minuter finns det ingen tidslucka, mannen på åsen är GM.

Alla som stått och väntat på mikromat i två minuter vet att det känns som en evighet.

För en fryst Felix pastarätt hinner man ju gå tillbaka till kontoret och svara på ett par mail.

YN noterade inte någon keps då det var mörkt och hennes fokus var på händerna.

Eftersom mannen sågs vända sig om 2-3 gånger måste hon ha iakttagit denne under mer än 3 sekunder.

Däremot kanske hon såg honom lite tydligare under bara några få sekunder.
Citera
2024-10-05, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Var står det med skäggstubben någonstans? Det har jag missat.

Hur som helst var möjligheterna begränsade att få fram en exakt avbild via fantombilds-tekniken.

Om SE var lik en fantombild, skulle det verkligen vara särskilt övertygande? Tror inte det.

SE är å andra sidan lik ett verkligt ansikte, som MP minns.

Det väger tyngre än en fantombild, även om MP aviserar en viss osäkerhet.

Om det fetade så finns ju faktiskt åtminstone två möjligheter till konkret utvärdering av hur pass bra fantombilderna efterliknar vad vittnet ifråga tänkt sig. Två och en halv om man tar med Mårten Palmes anmärkningar på sin egen fantombild, men eftersom det är den frågan vi talar om så måste vi ta andra exempel för jämförelse.

Ett sådant är förstås Fantombilden med stort F, alltså Sanna Törnemans fantombild av mannen hon såg på Smala Gränd. I och med att hon själv gjorde teckningar av mannen hon såg kan man ju jämföra dem direkt med Fantombilden, och då slås man ju inte av porträttlikheten utan tvärtom verkar bilden rejält förvrängd jämfört med Törnemans egen teckning.

https://wpu.nu/images/f/f9/Skiss_och_Fantombild1.jpg

Det andra exemplet är Per Mellbergs fantombild på mannen han såg i trappan ner till Gamla Stans tunnelbanestation, och som är bild no. 6 i polisens sammanställning (se sid 13 i den länkade pdf:en).

https://drive.google.com/file/d/1a0VbMLBQWZW-f69YvWCefxQXRpLl01Co/view

Den här fantombilden kan jämföras med den bild som Mellberg själv klippte ur en tidning och menade att var mycket lik mannen han såg. Bilden föreställer den då sverigeaktuelle sovjetiske regissören Andrei Tarkovskij.

https://www.bagimsizsinema.com/wp-content/uploads/2009/01/andrei-tarkovsky.jpg

Lägger man fantombild no. 6 sida vid sida med bilden på Tarkovskij så slås man ju heller inte av likheten utan tvärtom verkar fantombilden ganska rejält förvrängd jämfört med hur Mellberg själv uppenbarligen ville ha den.

Mot den bakgrunden, och med hänsyn tagen till Mårten Palmes egna klagomål, så bör hans fantombild (no. 10, se sid 23 i pdf:en) nog tas med en ordentlig nypa salt. De jämförelser han själv gör med olika personer genom åren innefattar ju Erdogan Sarikaya, Christer Pettersson, Lennart Wester och rentav Stig Engström, som ju inte företer några större likheter med varandra – låt vara med fantombilden.

Bevisvärdet av de här fantombilderna är i realiteten lika med noll. Det är samma "voodoo" som med gärningsmannaprofilerna, som ju Knattarna sågade med den äran här i tråden så sent som igår. Det finns annat om Christer Andersson som är betydligt intressantare än den påstådda bildlikheten med Mårtens fantombild, och väldigt lite som säger att den fantombilden verkligen liknar mannen som Mårten såg vid möbelaffären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in