2024-10-05, 18:58
Medlem
Nihilissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Med allt detta sagt tror jag inte att utländsk arbetskraft var en drivande orsak till Northvolts nära förestående konkurs. Snarare handlar det om en inkompetent eller illvillig ledning och att de försökte slå sig in på en kunskapsintensiv bransch där kineserna redan har ett enormt försprång. Lägg till en lågkonjunktur på det så att folk inte har råd att köpa dyra elbilar (när plötsligt alla biltillverkare tror att de är premiummärken bara för att bilen drivs med el istället för bensin eller diesel).

Hela grejen med elbilar och grön omställning är att göra bilen till en produkt avsedd för samhällets välbärgade kvartil. I framtiden ska den arbetande delen av samhället antingen jobba hemifrån eller åka kollektivt (i den mån kollektivtrafiken fungerar). Elbilar är inte och var (egentligen) aldrig avsedd som en produkt för den stora massan.

Att Northvolt fallerar handlar om mycket mer än det. Till att börja med producerar dom ju ingenting, så vad spelar det då för roll om kineserna har ett försprång eller om marknaden viker? Dom har inga produkter ute till försäljning som kan påverkas av en vikande marknad!
Citera
2024-10-05, 19:51
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Finns många nya användningsområden för de där lokalerna:

- Ny hockeyhall för Skellefteå AIK. Kan även få en träningshall på köpet.
- Padel-hall
- Växthus
- Museum för den gröna omställningen
- Hall för Skellefteå ridklubb
- Garage för kommunens fordon m.m.
- Fängelse

- Moské
Citera
2024-10-05, 20:01
Medlem
Nihilissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
- Moské

Jag tänker söka EU-bidrag för att etablera ett gigantiskt spinningcenter där all energi som produceras går direkt ut i elnätet och där medlemsavgiften reduceras baserat på hur mycket man trampat ihop under månaden. Tror det skulle bli en riktig framgångssaga med potential att konkurera med Skellefteå Kraft. Medelklassen gillar ju att gå på gym, men i dagsläget gör man inget av energiöverskottet som bildas.
Senast redigerad av Nihilisson 2024-10-05 kl. 20:12.
Citera
2024-10-05, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilisson
Jag tänker söka EU-bidrag för att etablera ett gigantiskt spinningcenter där all energi som produceras går direkt ut i elnätet och där medlemsavgiften reduceras baserat på hur mycket man trampat ihop under månaden. Tror det skulle bli en riktig framgångssaga med potential att konkurera med Skellefteå Kraft. Medelklassen gillar ju att gå på gym, men i dagsläget gör man inget av energiöverskottet som bildas.

Det där en bra idé faktiskt. Man skulle även kunna öppna ett shoppingcenter där.

Enligt Aftonbladet/Fria Tider kommer Northvolt gå i konkurs den 12:e oktober:

https://www.friatider.se/prognosen-n...urs-12-oktober

Timmarna tickar iväg i veckan som kommer med andra ord. Det blir då när konkursen är ett faktum Sveriges genom tiderna största industrifiasko.
Citera
2024-10-05, 20:35
Medlem
Nihilissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Det där en bra idé faktiskt. Man skulle även kunna öppna ett shoppingcenter där.

Enligt Aftonbladet/Fria Tider kommer Northvolt gå i konkurs den 12:e oktober:

Timmarna tickar iväg i veckan som kommer med andra ord. Det blir då när konkursen är ett faktum Sveriges genom tiderna största industrifiasko.

Det största industrifiaskot i svensk historia och en konkurs i paritet med när SAAB kursade 2011. Samtidigt kommer större delen av arbetsstyrkan från utlandet, och det är mycket välkommet att barackområdena nedmonteras. Northvolt skulle snarare aldrig ha dragits igång, vilket kritiker (inklusive jag själv), påpekade redan innan etableringen. På den tiden var jag dock naiv och trodde att det faktiskt inte skulle bli av. Jag trodde inte ens att nya kulturhuset i Skellefteå skulle bli av. Tänk så fel man kan ha på grund av att man är naiv...
Citera
2024-10-05, 20:48
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Prognosen: Northvolt går i konkurs den 12 Oktober 😁👍

Förhoppningsvis går Northvolt i graven den 12 Oktober.

Då ska jag fira 😀👍
Citera
2024-10-05, 21:30
Medlem
Farnaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalj
Exakt min erfarenhet. Varje gång som jag dessvärre har haft med indier att göra så har känslan efteråt alltid varit att jobbet hade gått snabbare om jag hade gjort det själv. Dessutom så är det som du skriver, att med indier så blir något alltid blir fel och behöver göras om.

Jag vågar knappt tänka på hur många problem det måste ha varit på Northvolt. En ledning som driver på en haleluljastämning i kombination med indiska ingenjörer låter som en mardröm. Jag är inte det minsta förvånad över utebliven produktion och dödsfall.

Utländsk arbetskraft kan definitivt vara , om inte hela, så åtminstone en del av Northvolts problem. I min bransch har jag varit tvungen att arbeta/samarbeta med indier några gånger. Och som fler påpekat, det absolut värsta är att dom inte säger till när dom inte kan och inte ber om hjälp när kompetensen saknas. Bara plöjer på. Det är som någon stirrig evigt leende fasad måste upprätthållas ändå in i kaklet. Nån slags kulturell uppfattning om att är ett äpple ruttet så är hela äppelträdet ruttet.

Vissa är helt odugliga men kollar man deras linkedin så är den helt övergödd med prestigefyllda titlar. Det är som att beskåda nån smått komisk tredjevärlden-diktator som proppat hela uniformen full med guldmedaljer på gränsen till frontalkollaps.
Citera
2024-10-05, 21:34
Medlem
Nihilissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Då ska jag fira 😀👍

Själv väntar jag med att öppna champagneflaskan. Har ännu inte sett något bevis på att några lärdomar kommer dras av Northvoltkraschen. Ingen i styrande position kommer be om ursäkt och ingen kommer tänka om. Det är mycket mer troligt att man gasar på. Nästa steg, efter att ekonomin ligger i ruiner, är att dra ut i krig. Så det är nog ett krig vi har att se fram emot, snarare än att några lärdomar skulle dras och att någon styrande skulle be om ursäkt.
Senast redigerad av Nihilisson 2024-10-05 kl. 21:39.
Citera
2024-10-05, 21:47
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Då ska jag fira 😀👍

Du kan nog korka upp.. hörde ett visst datum idag som stämmer hyfsat med den 12:e. +- 1 dag.

Konkursen är nog ett faktum.
Citera
2024-10-05, 21:58
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Du kan nog korka upp.. hörde ett visst datum idag som stämmer hyfsat med den 12:e. +- 1 dag.

Konkursen är nog ett faktum.
Det tråkiga är att jag har nära anhöriga som jobbar där, men jag har varnat dem och uppmanat dem att skaffa ett riktigt jobb, tur de är unga och flexibla.
Citera
2024-10-05, 21:58
Medlem
Konkursen kommer nog inte riktigt så snabbt. Northvolt struntar helt i andra skulder och smäller in skatter och arbetsgivaravgifter den 12 oktober.

Men lönerna den 25 oktober blir en hård nöt. Till slut går det inte längre och konkursen blir i december, men det är bara vad jag tror.
Citera
2024-10-05, 22:01
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Det tråkiga är att jag har nära anhöriga som jobbar där, men jag har varnat dem och uppmanat dem att skaffa ett riktigt jobb, tur de är unga och flexibla.

Håller tummarna för dina anhöriga och alla andra hårt drabbande, givetvis tragiskt och inget att glädjas åt. Men Northvolt som företag är uppenbarligen inget vi behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in