2024-09-23, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...samma MP som vill att vi fraktar soja över hela jordklotet, hellre låter länder som Kina släppa ut alla avgaser i världen och låter barn arbeta alla veckodagar än att vi skall närproducera härhemma, osv osv... De är inte kloka de däringa MP

Samma MP som bara är ett verktyg för att råna oss på skatemedel och som styrs av eliten bakom tex Northvolt
Citera
2024-09-23, 16:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Jag skulle vilja spola tillbaks bandet lite och påminna om Anna-Greta Leijons tal i samband med första spadtaget på Stålverk 80:

"[Stålverk 80] är en hörnsten i bygget av det framtida industri-Sverige."

Tänk om de byggt dubbelspår på Malmbanan istället... 😐

Visst och när den nytillträdda borgerliga regeringen beslutade att stoppa Stålverk 80 samlade sig S och LO i en kamp där de kallade alla som inte vill fortsätta med Stålverk 80 för »bakåtsträvare« som ville hindra Norrbottens expansion.
Citera
2024-09-23, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Säg att 500 vänder hem igen, 250 sätts på skolbänken. Utan några problem finns det säkerligen jobb för resterande 250. Då var det problemet löst.

Behövs det 250 ingenjörer i Skellefteå då? Du får ju gärna komma med platsannonser som grund för din teori. Eller menar du att 250 engelsktalande ingenjörer ska jobba på äldreboenden och som städare?

Och få lär väl lägga ordnar till Northvolt nu när det går mot konkurs. Hur löser du alla efterföljande som också ska ha nya jobb?

Jag förstår att Skellefteå inte är sugna på att bli en sömnig småstad igen, men det här lutar åt att det faktiskt blir så.
Citera
2024-09-23, 16:54
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Problemet är att batterier inte bara är en nisch där kineserna tror sig kunna konkurrera utan att det är en central del i Xi Jingpings plan att nå "peak carbon" 2030 och "carbon neutral" 2060. Man ska sitta på en bra jävla USP om man tror sig kunna konkurrera globalt med batterier eller solceller idag, de flesta skulle nog kalla det ekonomiskt självmord.

Det bästa Northvolt kan hoppas på är att Trump vinner valet och drar igång ett handelskrig med Kina som Europa sugs in i, men det är en jäkla massa om. Alternativt att EU inför skyhöga strafftullar innan Scania och VW överger sin sunken cost-fallacy och börjar se sig om efter andra mer tillförlitliga leverantörer (till Northvolts fördel så är det väl ingen som efterfrågar el-lastbilar så batteribehovet är kanske inte heller superakut hos Scania). Jag är optimist och ger ett kraftigt nerskalat Northvolt ~20% chans att överleva.
Är det inte märkligt att de som älskar Nortwolt hatar Trump? Med din teori är han den som kan rädda N.W.
Senast redigerad av Reverend.Camden 2024-09-23 kl. 17:01.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Om Northvolt går i kk kommer många kommuner få problem med ekonomin.
Tack för allt , miljöpartiet, i ert idoga arbete att krossa Sverige!

Verkar inte påverka PTLs fabrik i Timrå.

”Anodfabriken i Timrå kommer att spela en viktig roll i den framväxande europeiska batterivärdekedjan och leverera till flera kunder i Europa, bland dem Northvolt. Northvolts tillkännagivande i dag ändrar inte på något nämnvärt sätt PTL:s engagemang och planer för fabriken i Timrå”, skriver bolaget i ett mejl."

https://www.st.nu/artikel/krav-pa-be...ts-storvarsel/
Senast redigerad av roddarn 2024-09-23 kl. 16:56.
Citera
Medlem
Ouch, vilken smäll för Skellefteå. Vet att många anställda fick boende för att flytta dit och de bostäderna hyrdes ut för sinnessjuka summor, talar inte om några extrauppsatta baracker. Känner några som hyrde ut sina gäststugor och lägenheter till Northvolts personal och de skrattade hela vägen till banken med de summorna de fick in varje månad. Skellefteå tappar väl halva sin befolkning om fabriken skulle läggas ner 😂

Men så långt kan det väl inte gå att de konkar när det är så enormt mycket pengar investerade i fabriken?
Citera
2024-09-23, 16:55
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefreiter
Eloge ändå till att luftslottet ha hållit samman så här pass länge ändå.
Undrar hur det påverkar hockeyn.
Att inte alla fått gå är för att ledningsgrupp och styrelse vill sko sig ännu mer...
Citera
2024-09-23, 16:55
Medlem
S och MP har satsat våra pensions
pengar på grön energi, nu ser vi resultatet! h2 green steel är nästa Statliga gröna omställning som S och MP har spenderat miljarder av Pensioner som kommer sluta med KONKURS!
Senast redigerad av piiluu 2024-09-23 kl. 17:00.
Citera
2024-09-23, 16:57
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
På vilken nivå ligger detta fiasko på?

Har vi haft likande projekt i Sverige som gått likande väg?

Det här är nog sveriges Enron. Jag vet inte hur mycket Enron var "värt" innan aktiekursen började sjunka och folk började inse att det var ett luftslott....men det är typ samma känsla. Sverige är ju lite mindre ekonomi än amerikas så....jag tror man kan ur ett svenskt perspektiv jämföra med den gigantiska Enron skandalen.

Sedan vet jag inte riktigt om det finns något svenskt att jämföra med.....Fermenta kanske? Jag är dåligt insatt där och känner bara till den saken ytligt. Men Fermenta var inte dopade med skattemedel iallafall tror jag....(rätta mig om jag har fel här)
Senast redigerad av GROKNAK.Ankbonden 2024-09-23 kl. 16:59.
Citera
2024-09-23, 16:59
Medlem
Twitterturkens avatar
Fick ett jobberbjudande från dom, märktes tydligt hur illa sköt skiten var, alla var nyanställda.
Rekryteraren, chefen, arbetskamraterna m.m
Ingen hade någon koll utan behövde hela tiden jaga svar på relativt enkla frågor, totalt kaos med andra ord.

Tackade givetvis nej, då jag förstod att detta var på horisonten.
Citera
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det handlade om en verksamhet som funnits länge. Här handlar det om pengar rätt i sjön, över hundra miljarder, för en verksamhet som inte gjort ett skvatt.

Förvisso men den var förlustyngd och konkursmässig när staten gick in som ägare. Att man sedan trodde att framtiden var att bygga enorma oljetankers och byggde ett nytt varv var vansinne. 35 miljarder lade staten ut på varvsstöd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
VDn sa att de ska satsa på sin kärnverksamhet och jag saknar lite följdfrågor på det, typ vad har de gjort innan?

Hörde att Peter Carlsson var en återkommande kund på bastuklubbar i tjecken, om det var hans kärnverksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in