2024-10-04, 11:47
  #241
Medlem
GreenMagic77s avatar
Jag har nu samlat på mig ca 40 stycken. Inga jättemängder. Hur många krävs för att få till ett försiktigt effekt? Har aldrig provat innan och vill vara försiktig. Vad säger ni är en bra start?
Citera
2024-10-04, 14:05
  #242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMagic77
Jag har nu samlat på mig ca 40 stycken. Inga jättemängder. Hur många krävs för att få till ett försiktigt effekt? Har aldrig provat innan och vill vara försiktig. Vad säger ni är en bra start?
Jag tycker du kan ta 20 st om du vill börja lite försiktigt. Alla om du vill flyga lite mer 👍
Citera
2024-10-04, 14:18
  #243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMagic77
Jag har nu samlat på mig ca 40 stycken. Inga jättemängder. Hur många krävs för att få till ett försiktigt effekt? Har aldrig provat innan och vill vara försiktig. Vad säger ni är en bra start?
Det beror lite på vad du menar med försiktig effekt. Första gången jag käkade svamp körde jag på 30st vilket gav en skön känsla och lättare visuella hallucinationer.
Citera
2024-10-04, 16:41
  #244
Medlem
Sheps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMagic77
Jag har nu samlat på mig ca 40 stycken. Inga jättemängder. Hur många krävs för att få till ett försiktigt effekt? Har aldrig provat innan och vill vara försiktig. Vad säger ni är en bra start?

När du doserar rekommenderar jag att du inte tänker på hur många, utan utgå efter vikt (i torkad form).
En schysst lagom dos skulle jag säga ligga på runt 0.5-1g torra.
Citera
2024-10-04, 17:33
  #245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medlemsannan
Värt att vänta alltså? Hade tänkt dra ut idag igen, fortfarande ny på det här och fortfarande inte hittat ett skit, men efter regnet som kommer bättre (strålande solsken just nu och har varit så hela dagen; sydväst)?

Edit: hur bör de torkas förresten? Funkar det med vanlig frukttork eller bara lägga ut på diskbänk (eller bättre att ta dem färska)?

Torka dem på ett bakplåtspapper i ett mörkt och svalt skåp i 3-4 dagar.
Citera
2024-10-04, 19:00
  #246
Medlem
Elgrandehuevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medlemsannan
Värt att vänta alltså? Hade tänkt dra ut idag igen, fortfarande ny på det här och fortfarande inte hittat ett skit, men efter regnet som kommer bättre (strålande solsken just nu och har varit så hela dagen; sydväst)?

Edit: hur bör de torkas förresten? Funkar det med vanlig frukttork eller bara lägga ut på diskbänk (eller bättre att ta dem färska)?

Har du tillgång till en frukttork så är det optimalt.
I en ugn eller i ett skåp får du inte samma luftflöde.
Max 55 grader.
Citera
2024-10-04, 21:05
  #247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallkrigaren33
Någon som vet något ställe eller har tips för att hitta ett ställe norr om Uppsala?

Det ska vara runt Uppsala, inte för långt bort. Jag har inte tillgång till bil, så jag kan inte ta mig för långt.

Jag har varit ute sedan början av september och har försökt hitta något, men hittills har jag bara funnit några ställen. Av de 18 svampar jag fick kanske tre av dom var toppisar. Jag är osäker på de tre, men kände inget förutom typ huvudvärk dagen efter. Det kan ha berott på att jag bara hittade tre stycken (OBS: det var första gången jag tog svamp).

Om någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mig att hitta ett ställe där ni tror att det kan finnas svamp, eller om ni vet om ett ställe, så skulle jag vara mycket tacksam! Om ni kan hitta en plats på Google Maps som jag kan kolla på, vore det toppen.

Har du hittat något i Uppsala?
Har själv letat mkt men inte hittat än. Jag letade i sunnersta/ Hammarskog
Citera
2024-10-04, 23:00
  #248
Medlem
welts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graenslandet
Enligt svampkartan är det som du säger, just nu sämre i mellersta och västra Skåne. Jag var i östra delen av länet häromdagen och lyckades kamma 30-40st. Men detta är hagar som kan ge hundra- och tusentals.. Så det bästa ligger framför oss. Det ska regna i veckan som kommer, och temperaturen ska ligga klockrent. Jag tror på riktigt bra chans om 2 veckor fram.
Plockade över 1000 på en dag förra helgen i mellersta - västra skånetrakten. Någon som varit ute senaste dagarna?
Citera
2024-10-05, 00:36
  #249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welt
Plockade över 1000 på en dag förra helgen i mellersta - västra skånetrakten. Någon som varit ute senaste dagarna?
Fantastiskt! Har själv inte lyckats med över 100st på en dag trots "tusenhagar" och flera försök. Är ganska oerfaren på toppisar och har kanske inte letat under rätta förhållanden, eller kollat under dåliga toppisår, som det verkar ha varit några under de senaste 5 åren. Sen finns det ju fler toppisjägare också som säkert har kammat hagarna..
Jag kollade en ny hage igår och fann endast 2st. Den hagen såg inte ut som en bra toppishage egentligen, inte mycket mossa utan väldigt mycket "gräsmattekänsla" över den. Men den var så oändligt stor och ingen människa i närheten så varför inte kolla.. letade ordentligt i säkert 1,5 men som sagt, 2st.
Citera
2024-10-05, 12:48
  #250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celias
Har du hittat något i Uppsala?
Har själv letat mkt men inte hittat än. Jag letade i sunnersta/ Hammarskog

Har varit ute varje dag i ett par veckor runt om Uppsala men bara hittat 4 st. Vet inte om jag är för sent ute eller om det är för att det varit - grader och frost ett par nätter? Skriv gärna om du hittar några i Uppsala trakten så jag vet om det är lönt att fortsätta letandet
Citera
2024-10-05, 12:48
  #251
Medlem
Hur noga, letar ni?, typ om ni rotar i gräset, Ja har rätt, svårt att se, var i en hage, igår, hitta inte någon, var inte så mycket gräs, utan mest mossa, fanns några fläckar med gräs, har varit varmt i skåne, och det var rätt många dagar sedan det regna...


Edit fanns rätt mycket , träd också., ,, men några stora öppna område
__________________
Senast redigerad av Nemo85 2024-10-05 kl. 12:53.
Citera
2024-10-05, 13:30
  #252
Medlem
Vakuumankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welt
Plockade över 1000 på en dag förra helgen i mellersta - västra skånetrakten. Någon som varit ute senaste dagarna?

Var ute under veckan. Hittills funnit ca 800 st i samma område - mellersta Skåne. Vänta en vecka eller två till och försöka kamma hem samma mängd. Så spännande och kul.

Och glöm inte. Svampen hittar dig. Inte du den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in