2024-10-05, 13:36
  #253
Medlem
Behöver det vara hagar eller letar ni även på mossiga ängar som inte har eller har haft betesdjur?
Citera
2024-10-05, 17:34
  #254
Medlem
Var ute en runda idag i Haninge söder om Stockholm, hittade ca 40st.
Hade nog hittat lika många till om jag spenderat mer tid i hagen, nu växer dom så det knakar! Hästhage förresten, tenderar att ha mer tur i sådana än kohagar.
Citera
2024-10-05, 18:08
  #255
Medlem
Riktig skitdag. Stämmer det skåningarna skriver här?
Har varit ute i 8 timmar, och sex olika hagar.
Började strax utanför Göteborg. Hästhage, rejält stor då det är typ 4 hagar som hänger ihop. Gott om skit med. Perfekt på så sätt att det är träd runt alltihopa så ingen ser en. La 2 timmar där, hittade noll.
Satte mig i bilen och körde 4 mil inåt landet, Härryda trakten. Kohage, hittade några här och några där men blev 12 st på 45 min. Bestämde mig för att dra mot Småland, blev till Skene. Kollade 3 olika hagar där, ca 45 min i varje, inte ett skit.
Började bli sent så jag styrde hemmet. Stannade på ett ställe vid Härryda på väg hem. Kan bli ett bra ställe, hittade några där med, 9 st. Fårhage med gott om skit, och två bockar som blängde surt på mig.
Blir nyfiken på de som plockat 1000 på en dag. Hur många timmar är ni ute då? Om vi bortser från letandet så borde det rent praktiskt taget ganska så lång tid att bara plocka.

De få jag hittade var alla utom en vita, så de måste ha stått några dagar. Mer regn behövs
Citera
2024-10-05, 18:59
  #256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsssson
Riktig skitdag. Stämmer det skåningarna skriver här?
Har varit ute i 8 timmar, och sex olika hagar.
Började strax utanför Göteborg. Hästhage, rejält stor då det är typ 4 hagar som hänger ihop. Gott om skit med. Perfekt på så sätt att det är träd runt alltihopa så ingen ser en. La 2 timmar där, hittade noll.
Satte mig i bilen och körde 4 mil inåt landet, Härryda trakten. Kohage, hittade några här och några där men blev 12 st på 45 min. Bestämde mig för att dra mot Småland, blev till Skene. Kollade 3 olika hagar där, ca 45 min i varje, inte ett skit.
Började bli sent så jag styrde hemmet. Stannade på ett ställe vid Härryda på väg hem. Kan bli ett bra ställe, hittade några där med, 9 st. Fårhage med gott om skit, och två bockar som blängde surt på mig.
Blir nyfiken på de som plockat 1000 på en dag. Hur många timmar är ni ute då? Om vi bortser från letandet så borde det rent praktiskt taget ganska så lång tid att bara plocka.

De få jag hittade var alla utom en vita, så de måste ha stått några dagar. Mer regn behövs

Imponerad a din dedikation, men du behöver ju inte åka genom flera landskap i jakten på svamparna haha.. Ett tips är att kamma genom en hage i 15-20 minuter och ta en annan hage i närheten om du inte får napp. Finns nog rätt mycket runt götet, trägen vinner! På't igen bara
Citera
2024-10-05, 21:32
  #257
Medlem
Kristallkrigaren33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celias
Har du hittat något i Uppsala?
Har själv letat mkt men inte hittat än. Jag letade i sunnersta/ Hammarskog


Hittade tre stycken norr om Uppsala på en gammal hage som det inte varit några djur på på flera år. Jag har ett ställe jag ska åka och kolla på i veckan när jag har tid, men det ligger i Knivsta, så lite längre utanför Uppsala.
Citera
2024-10-05, 23:05
  #258
Medlem
GreenMagic77s avatar
Sånt antiklimax. Hade samlat på mig en mängd fina svampar i år som jag fått bekräftade. Aldrig tidigare testat eller ens hittat. Har varit lite nervös för att testa, men ikväll tog jag mod till mig.

Hade fixat fint, ätit, satt på bra musik, var på en bra plats, utvilad allt det där. Gjorde en tacos och la torkade och färska svampar däri och satte i mig hela. Inte jättemånga, ville starta försiktigt som nybörjare. 20 stycken.

La mig på soffan för att vänta in vad som skulle hända. Förstod att det kunde ta upp till en timma innan det verkade. Fattade att det skulle kunna vara ganska små förnimmelser, pga låg dos. Försökte förgäves tolka varje skugga, ljus, känsla. Blundade. Kände in. Ville så gärna känna nått.
En och en halv timma senare gav jag upp. Inte den minsta förnimmelse av "rus". Noll. Så. Jäkla. Trist. Kunde bara skratta åt mig själv. Så kan det också gå.
Citera
2024-10-05, 23:16
  #259
Medlem
welts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vakuumanka
Var ute under veckan. Hittills funnit ca 800 st i samma område - mellersta Skåne. Vänta en vecka eller två till och försöka kamma hem samma mängd. Så spännande och kul.

Och glöm inte. Svampen hittar dig. Inte du den.
Härligt!

Ute idag, samma plats - hittade drygt tusen precis som förra helgen.

jag trodde inte det skulle gå så bra med tanke på det torra varma vädret i veckan.

Det är med det sagt en riktigt bra hage där jag aldrig sett spåren av andra plockare. Det går fortfarande kor som kommer fram och hälsar ibland.

Det tog mig många, många säsonger för att få alla variabler på plats.

Sök vidare om hagen inte levererar - lycka till allihop!
Citera
2024-10-06, 11:42
  #260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMagic77
Sånt antiklimax. Hade samlat på mig en mängd fina svampar i år som jag fått bekräftade. Aldrig tidigare testat eller ens hittat. Har varit lite nervös för att testa, men ikväll tog jag mod till mig.

Hade fixat fint, ätit, satt på bra musik, var på en bra plats, utvilad allt det där. Gjorde en tacos och la torkade och färska svampar däri och satte i mig hela. Inte jättemånga, ville starta försiktigt som nybörjare. 20 stycken.

La mig på soffan för att vänta in vad som skulle hända. Förstod att det kunde ta upp till en timma innan det verkade. Fattade att det skulle kunna vara ganska små förnimmelser, pga låg dos. Försökte förgäves tolka varje skugga, ljus, känsla. Blundade. Kände in. Ville så gärna känna nått.
En och en halv timma senare gav jag upp. Inte den minsta förnimmelse av "rus". Noll. Så. Jäkla. Trist. Kunde bara skratta åt mig själv. Så kan det också gå.
Ät dom på tom mage, gärna efter att dom legat runt 15 minuter i citronjuice
Citera
2024-10-06, 12:32
  #261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMagic77
Sånt antiklimax. Hade samlat på mig en mängd fina svampar i år som jag fått bekräftade. Aldrig tidigare testat eller ens hittat. Har varit lite nervös för att testa, men ikväll tog jag mod till mig.

Hade fixat fint, ätit, satt på bra musik, var på en bra plats, utvilad allt det där. Gjorde en tacos och la torkade och färska svampar däri och satte i mig hela. Inte jättemånga, ville starta försiktigt som nybörjare. 20 stycken.

La mig på soffan för att vänta in vad som skulle hända. Förstod att det kunde ta upp till en timma innan det verkade. Fattade att det skulle kunna vara ganska små förnimmelser, pga låg dos. Försökte förgäves tolka varje skugga, ljus, känsla. Blundade. Kände in. Ville så gärna känna nått.
En och en halv timma senare gav jag upp. Inte den minsta förnimmelse av "rus". Noll. Så. Jäkla. Trist. Kunde bara skratta åt mig själv. Så kan det också gå.

Låter som du inte fick i dig tillräckligt med psilocybin. Förstår besvikelsen. Inta helst på tom mage, jag skulle inte rekommendera att inta tillsammans med annan mat (onödigt att låta svampen och maten konkurrera med varandra i magen). Ta mer svamp nästa gång och släpp förväntningarna lite.. 2-3 gram torkat blir nog toppen. Lycka till!
Citera
2024-10-06, 13:26
  #262
Medlem
GreenMagic77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Ät dom på tom mage, gärna efter att dom legat runt 15 minuter i citronjuice

Jag har kvar en burk i skafferiet. Ska testa detta nästa gång. Tack!
Citera
2024-10-06, 13:27
  #263
Medlem
GreenMagic77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenskulptur
Låter som du inte fick i dig tillräckligt med psilocybin. Förstår besvikelsen. Inta helst på tom mage, jag skulle inte rekommendera att inta tillsammans med annan mat (onödigt att låta svampen och maten konkurrera med varandra i magen). Ta mer svamp nästa gång och släpp förväntningarna lite.. 2-3 gram torkat blir nog toppen. Lycka till!

Jag var nog långt från 2-3 gram. Men jag har svamp kvar så ska göra ett nytt försök vid tillfälle. Tack för tips.
Citera
2024-10-06, 17:54
  #264
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMagic77
Jag var nog långt från 2-3 gram. Men jag har svamp kvar så ska göra ett nytt försök vid tillfälle. Tack för tips.


20st toppisar är inte mycket speciellt om du blandar det med mat.

Säker på att det var toppisar med? Men jag kan käka några stycken och känna av något, typ som en lätt bonghitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in