2024-10-02, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjackRaise
Okej, tidigare skrev du nämligen:

Vilka är dina favoritkrogar som gett dig mer mat gratis när du bett om det? Fjärde gången jag frågar nu.

Du kan väl läsa mitt 1a inlägg.
Allt du frågar om (förutom mina favoritkrogar) står i det inlägget.
Citera
2024-10-02, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du kan väl läsa mitt 1a inlägg.
Allt du frågar om (förutom mina favoritkrogar) står i det inlägget.
Det enda jag har frågat är just vilka krogar som ger ut gratis mat till dom som inte blir mätta på ordinarie portion. Vilka är dina favoritställen för detta? Femte gången jag ställer frågan nu.
Citera
2024-10-02, 07:58
Medlem
Citat:
Har du provat att be om mer mat någon gång?
De flesta vettiga restauranger brukar inte ha några som helst problem med att fylla på tallriken om du fortfarande är hungrig.

Du får inte en till entrecote på 300gram men du kommer defenitivt få mer potatis och sås, och kanske en liten bit kött till.

Så gör man för att de flesta inte äter stora portioner och vill undvika spill.

Man kan ju även specificera hur mkt man vill ha i förväg, om man nu är en hungrig typ.
Faktiskt inte. Tanken har inte ens slagit mig. Tack för tipset, det ska jag göra nästa gång!
Citera
2024-10-02, 09:22
Medlem
CharlesFarrells avatar
Håller med ts att det är en irriterande trend. Konceptet smårätter som blivit så populärt har gjort att restauranger insett att de kan ta hutlösa priser för pyttesmå portioner. Var på en restaurang i södra Stockholm. De rekommenderar 2-3 rätter per person och de är verkligen minimala. En liten, liten mussla kostade 45 kr, man fick 9 oliver för samma pris. Ett stackars par bredvid oss blev tvungna att beställa in mer mat för att de inte blev mätta och då ska man skämmas för att man äter mer än vad som rekommenderas. Det är verkligen ofördelaktigt att äta ute i Sverige. På restauranger utomlands får man alltid bröd, som man i Stockholm åtminstone måste betala uppåt 50 kr för om man ber om, vinet är dessutom prisvärt till skillnad från här där en flaska som kostar 100 kronor på Systembolaget kan kosta 400 på restaurang. Och så är portionerna större förstås.
Citera
2024-10-02, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag tycker inte att det är värt att gå ut och äta på restaurang då man faktiskt inte blir mätt. Då är utgångspunkten att jag är en fullvuxen man.

Som bekant har den stigande inflationen slagit hårt mot matpriserna. Restaurangägarna har det antagligen stentufft, så inte nog med att de höjt priserna så gör sig även krympflationen allt vanligare inom restaurangbranschen tydlig. Dvs. mindre portioner för att spara pengar. Givetvis går kalkylen ännu sämre ihop om priserna alltså dessutom höjts.

I synnerhet protein snålas det med. Senast jag var ute på en standard lunchrestaurang beställde jag torsk med potatis, för 150 kr fick man 4 små potatisar samt ca 50 gram torsk. Snålare portion har jag nog aldrig sett i mitt liv. Inte ens ett barn hade blivit mätt.

För säg 10 år sedan var det även vanligt med färskbakat bröd (så mycket man ville) till maten samt ibland även salladsbuffé och kaffe. Ser att även detta snålas det med mer och mer, man får inte ens en liten sallad till maten och några bufféer ser man sällan heller, så det går inte att äta sig mätt på det sättet som alternativ.

Kinabuffé är förstås värt det prismässigt men antar att kvaliteten på råvarorna är sämsta möjliga.

Så tycker knappast det är värt längre att gå ut och äta, inte nog med att det är dyrt och dåligt, man får dessutom köpa en drickyoghurt i affären på vägen för att bli någorlunda mätt. Ska det vara så?

Men det är ju bara att be om mer?
Citera
2024-10-02, 09:49
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Aaah men då är ris och potatis och hundra gram protein kanske mer din grej än resturang mat?

Nej, vill gärna ha en riktig restaurangportion. Som man blir mätt på.
Citera
2024-10-02, 09:51
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aelul
Men det är ju bara att be om mer?

Högst troligt standardportioner så då får man nej.

Har slutat att äta på restaurang bl.a. pga. detta missnöje med servicen. Tar alltid matlåda till jobbet. Men ett par ggr per år går man ut hela gänget men då blir jag i stort sett alltid besviken.
Citera
2024-10-02, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Högst troligt standardportioner så då får man nej.

Har slutat att äta på restaurang bl.a. pga. detta missnöje med servicen. Tar alltid matlåda till jobbet. Men ett par ggr per år går man ut hela gänget men då blir jag i stort sett alltid besviken.

Är det någorlunda klass på stället backar dom portionen. Annars får man väl välja buffén.
Citera
2024-10-02, 11:23
Medlem
Bricklunch är bra med buffé och där hantverkare äter. Gäller att välja rätt ställe. Gillade Bronco Bar där man fick en halv falukorv med mos och ett stort glas mjölk 👍
Citera
2024-10-02, 12:37
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Jag går på olearys alltid. Bra mat bra priser och burger smakar skitbra. Stammis sedan 15 år
Citera
2024-10-03, 01:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Det går alldeles utmärkt.

Möjligen på kvarterskrog.
Citera
2024-10-03, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Möjligen på kvarterskrog.
Precis. Om du bor i en håla där alla känner alla och du ber om lite extra potatis till pannbiffen så får du säkert det. Om du är stammis på en kvarterskrog i en storstad och ägaren jobbar fungerar detta också... men du kan inte bara be en främling om mer mat och förvänta dig att få det gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in