2024-10-01, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag tycker inte att det är värt att gå ut och äta på restaurang då man faktiskt inte blir mätt. Då är utgångspunkten att jag är en fullvuxen man.

Som bekant har den stigande inflationen slagit hårt mot matpriserna. Restaurangägarna har det antagligen stentufft, så inte nog med att de höjt priserna så gör sig även krympflationen allt vanligare inom restaurangbranschen tydlig. Dvs. mindre portioner för att spara pengar. Givetvis går kalkylen ännu sämre ihop om priserna alltså dessutom höjts.

I synnerhet protein snålas det med. Senast jag var ute på en standard lunchrestaurang beställde jag torsk med potatis, för 150 kr fick man 4 små potatisar samt ca 50 gram torsk. Snålare portion har jag nog aldrig sett i mitt liv. Inte ens ett barn hade blivit mätt.

För säg 10 år sedan var det även vanligt med färskbakat bröd (så mycket man ville) till maten samt ibland även salladsbuffé och kaffe. Ser att även detta snålas det med mer och mer, man får inte ens en liten sallad till maten och några bufféer ser man sällan heller, så det går inte att äta sig mätt på det sättet som alternativ.

Kinabuffé är förstås värt det prismässigt men antar att kvaliteten på råvarorna är sämsta möjliga.

Så tycker knappast det är värt längre att gå ut och äta, inte nog med att det är dyrt och dåligt, man får dessutom köpa en drickyoghurt i affären på vägen för att bli någorlunda mätt. Ska det vara så?

Nej, det ska inte vara så. Att äta lunch på restaurang är bara dyrt och inte värd besväret.
Byt fru till en som kan laga god mat och göra i ordning en riktig lunchlåda och smörgåsar till dig. Så har jag det och är väldigt nöjd.
Citera
2024-10-01, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Nej, det ska inte vara så. Att äta lunch på restaurang är bara dyrt och inte värd besväret.
Byt fru till en som kan laga god mat och göra i ordning en riktig lunchlåda och smörgåsar till dig. Så har jag det och är väldigt nöjd.
Thaimat när jag känner för det av frugan, lunch för 89 spänn, husmanskost på knegarhaket, och lagar egen matdosa till och från. Limpa, hårdbröd, smör, pålägg etc har jag i kylen på jobbet.

Visst, alla har kanske inte fikarum, labbe ifs.
Citera
2024-10-01, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
McDonalds köttpuckar på tex cheeseburgarna är på 45 gram. En BigMac har två sådana puckar, totalt 90 gram.
Ja, det var ju cheeseburgare jag sa?
Citera
2024-10-01, 03:27
Avslutad
Den enda lösningen är att sluta äta ute. "Men då går ju krögarna omkull" kanske någon säger. Ja, en del kommer att gå omkull. Men då får det vara så. I svåra tider skiljs agnarna från vetet och det är ingen mänsklig rättighet att ha en restaurang. Går det inte att få avans på det koncept man valt så är det naturligt att man inte överlever. Mängder med företag har gått under i svåra tider, så det är inget nytt. Och när tiderna blir bättre så kommer nya förmågor att ta vid.
Citera
2024-10-01, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutcut1337
Med all respekt..
Att hänvisa och ha koll på konsumentköplagen när man går ut på resturang uppfyller alla kriterier till en jobbig akademiker enligt mina fördomar..

Ja men ts är ju akademiker. Jag är det inte, därför går jag nästan alltid till ställen där man får rätt mängd mat direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av cutcut1337
Sen vet jag inte hur det är med dig men det är väl allmän kunskap att man aldrig någonsin ska käfta och vara allt för jobbig mot kocken som lagar ens mat vare sig man betalar bra för det eller inte.

Var någonstans äter du lunch där kocken står i kassan och dessutom lagar lunch portionsvis efter beställning?
Citera
2024-10-01, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Har svårt att tro att du fick 50g torsk. Vägde du den? Det är väldigt lite, 150g är en normal portion. Laxbitarna i affären är väl 125-150 beroende på märke.

TS kan uppenbarligen inte uppskatta sin egen vikt korrekt, och då får hen samma problem när hen skall uppskatta vikten på fisken
Citera
2024-10-01, 06:25
Medlem
Mailmanss avatar
Jag satt igår och fundera på hur de kunde ha så stora portioner, så måste vara olika för olika restauranger.
Citera
2024-10-01, 06:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Allt beror på vilken restaurang man väljer. Åk ut i industriområdet och köp en lunch, den blir billigare och du får rejäla portioner.

Volvo har ibland restauranger på sina anläggningar som håller en bra standard tycker jag.
Sök upp vart byggare äter och inte kontorsarbetare.
Citera
2024-10-01, 06:29
Medlem
vemsfels avatar
Du har helt rätt. Priserna stiger medan portionerna minskar. Leder bara till att jag äter ute ännu mindre, så beteendet sätter verkligen spiken i kistan för fine diners. Därför man också ofta safe:ar med hamburgar, eller pizzarätt när man är ute och vill äta. Fruktansvärt understimulerade för både kock och kund.
Citera
2024-10-01, 07:03
Medlem
Äter i princip aldrig ute längre och väldigt sällan lunch överhuvudtaget då det är extremt ovärt relativt vad man får för pengarna. En princip fler borde följa, ät hemma istället och spar in på pengar och vikt. Ta med ett äpple eller en banan, det står man sig på.
Citera
2024-10-01, 07:05
Avslutad
En stor förändring är lax på sushiställen, bitarna krympt rejält.
Sen är ju lunchpriserna fortfarande i ökande. 125kr så är det nog knappast fräschaste buffe’n. 140kr och uppåt börjar många vara. Åt t ex Pongs asiatiska buffé’ a 165kr. Tyckte egentligen trots de många rätterna det var sådär. Inte den där nylagade känslan kändes t ex som mycket var dolt i kryddor. Kommer inte ihåg om det var den friterade kycklingen, vilken smakade underligt, men nåt var märkligt dränkt i svartpeppar. Nåt jag märkt då jag gått på billiga lunchställen är att städningen verkligen kan vara undermålig.
Citera
2024-10-01, 07:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Inte meningen att man ska bli mätt utan man ska bli nöjd

Men man ska ju inte lämna en restaurang hungrig - då är man knappast nöjd!

Hand i hand, du vet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in