Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Jag tycker inte att det är värt att gå ut och äta på restaurang då man faktiskt inte blir mätt. Då är utgångspunkten att jag är en fullvuxen man.
Som bekant har den stigande inflationen slagit hårt mot matpriserna. Restaurangägarna har det antagligen stentufft, så inte nog med att de höjt priserna så gör sig även krympflationen allt vanligare inom restaurangbranschen tydlig. Dvs. mindre portioner för att spara pengar. Givetvis går kalkylen ännu sämre ihop om priserna alltså dessutom höjts.
I synnerhet protein snålas det med. Senast jag var ute på en standard lunchrestaurang beställde jag torsk med potatis, för 150 kr fick man 4 små potatisar samt ca 50 gram torsk. Snålare portion har jag nog aldrig sett i mitt liv. Inte ens ett barn hade blivit mätt.
För säg 10 år sedan var det även vanligt med färskbakat bröd (så mycket man ville) till maten samt ibland även salladsbuffé och kaffe. Ser att även detta snålas det med mer och mer, man får inte ens en liten sallad till maten och några bufféer ser man sällan heller, så det går inte att äta sig mätt på det sättet som alternativ.
Kinabuffé är förstås värt det prismässigt men antar att kvaliteten på råvarorna är sämsta möjliga.
Så tycker knappast det är värt längre att gå ut och äta, inte nog med att det är dyrt och dåligt, man får dessutom köpa en drickyoghurt i affären på vägen för att bli någorlunda mätt. Ska det vara så?
Dock är pizzerior, thailändska samt indiska restauranger
bra på att ge stora portioner. Tänk dig ställen som byggarbetare äter sin lunch på. Blir de mätta trots sitt stora kaloribehov, så blir du mätt med.
Det gäller inte många andra restauranger tyvärr. T.ex Grekiska Kolgrillsbaren dit jag inte ens hade blivit mätt som 11 åring..