2024-10-01, 21:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jo fast dom har ju själva höga utgifter..

Så är det. Som sagt antagligen jättetufft att driva restaurang då kostnaderna skenat iväg.

Dock behöver man ju inte snåla även på de billiga ingredienserna. För ca 10 år sedan kunde man som sagt äta sig mätt på brödbuffé (av nybakat bröd) om man inte blev mätt av själva portionen.
Citera
2024-10-01, 21:32
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Kvalité samt pris för mat på restaurang är överskattat. Det man betalar mest pengar för är att själv få synas på restaurangen, längst ner kommer maten. Priset du betalar går till avgifter, skatter, löner, service. Maten kostar egentligen en bråkdel. Samma med det du dricker. Absolut inte värt att äta ute för matens skull, folk lägger dessutom upp en massa selfies och bilder på sin "delikata och prisvärda mat" på sociala medier. Ett beteende som både är patetiskt och löjligt då de tror att folk bryr sig om vad de käkar och har "råd med".
Håller alltså med dig att käket är värdelöst kontra kostnad och betydelse.

Så är det tyvärr. Framförallt på "finställen" där det är poppis att äta snålas det som fasen, och då kan en portion ändå kosta 300-400 kr (exkl. dryck).
Citera
2024-10-01, 21:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Alltid kul med alla som tycker det snålas på restaurangerna som trots allt måste leva på något. Priset på råvaror har ökat mycket senaste åren, personal är dyrt, lokale och drift är dyrt. Alternativet är att de tar 200-300 kr för en lunch men du Pontiac-Garage har också möjlighet att inte vara snål - köp två luncher så kanske du blir nöjd eller är du för snål för det?

Tycker som sagt att det är ovärt sett till vad man får. Lagar jag egen mat på en liten stund kostar det betydligt mindre samtidigt som jag blir rejäl mätt, ska man gå ut och äta får man för lite protein och det snålas som sagt även med billiga ingredienser som ris och potatis. Smärtgränsen att gå på restaurang är nådd för länge sen.
Citera
2024-10-01, 21:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Vet du med dig om att du är fet eller så? Kanske normala 3 rötters mättar normala?

Tränar på gym ca 2 h per dag så är knappast fet utan vältränad. Äter inte som en häst heller men ca 100 g protein som max samt en för liten skål med ris/potatis/etc. räcker helt enkelt inte. Mättar sannolikt en 70-årig tant dock.
Citera
2024-10-01, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tränar på gym ca 2 h per dag så är knappast fet utan vältränad. Äter inte som en häst heller men ca 100 g protein som max samt en för liten skål med ris/potatis/etc. räcker helt enkelt inte. Mättar sannolikt en 70-årig tant dock.

Är du arbetslös, singel eller både och? Hur fan har en vuxen karl annars tid att träna två timmar varje dag? Men visst är det ovärt att gå ut att äta om man äter för att bli mätt. Ute äter man för att umgås, maten är för att man inte ska bli hungrig(are) och drycken för att smörja munlädret.
Citera
2024-10-01, 22:00
Avstängd
Citat:

Aaah men då är ris och potatis och hundra gram protein kanske mer din grej än resturang mat?
Citera
2024-10-01, 22:30
Medlem
Jävla amatörer! Hoppa över alla måltider under dagen och ät dig mätt på buffé. Då behöver du endast en måltid per dag.

Om du inte orkar trycka i dig på buffén så att du klarar dig resten av dagen är du en vekling!

Välj den billigaste buffén och välj de dyraste rätterna. Ät endast de proteinrika rätterna och de dyraste grönsakerna. Drick endast vatten då övrig dryck är högt prissatt för att luffar-ägarna försöker blåsa dig på pengar. Målet är att mjölka luffar-ägarna. En bra buffé har även efterrätt och kaffe.
Citera
2024-10-01, 22:42
Medlem
Ja mannen pizzorna,kebbabrule,kebbabtallrik mm blir man inte ens mätt på idag 😔
Citera
2024-10-01, 22:57
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att det är värt att gå ut och äta på restaurang då man faktiskt inte blir mätt. Då är utgångspunkten att jag är en fullvuxen man.

Som bekant har den stigande inflationen slagit hårt mot matpriserna. Restaurangägarna har det antagligen stentufft, så inte nog med att de höjt priserna så gör sig även krympflationen allt vanligare inom restaurangbranschen tydlig. Dvs. mindre portioner för att spara pengar. Givetvis går kalkylen ännu sämre ihop om priserna alltså dessutom höjts.

I synnerhet protein snålas det med. Senast jag var ute på en standard lunchrestaurang beställde jag torsk med potatis, för 150 kr fick man 4 små potatisar samt ca 50 gram torsk. Snålare portion har jag nog aldrig sett i mitt liv. Inte ens ett barn hade blivit mätt.

För säg 10 år sedan var det även vanligt med färskbakat bröd (så mycket man ville) till maten samt ibland även salladsbuffé och kaffe. Ser att även detta snålas det med mer och mer, man får inte ens en liten sallad till maten och några bufféer ser man sällan heller, så det går inte att äta sig mätt på det sättet som alternativ.

Kinabuffé är förstås värt det prismässigt men antar att kvaliteten på råvarorna är sämsta möjliga.

Så tycker knappast det är värt längre att gå ut och äta, inte nog med att det är dyrt och dåligt, man får dessutom köpa en drickyoghurt i affären på vägen för att bli någorlunda mätt. Ska det vara så?

Kanske varierar beroende på var man bor, och var man väljer att gå ut och äta då.

Där jag bor så är det fortfarande vanligt med bufféer, alternativt bröd och salladsbuffé. Vissa ställen erbjuder både dryck, kaffe och en kaka till dagens lunch (utöver sallad och bröd).

Finns bara ett ställe som jag rent spontant tycker är snåla. Ikea. Särskilt med potatis. Men det är sällan jag äter där, dessutom är det billigare att äta där än på andra ställen.

Jag brukar bli mätt, och det händer att jag inte orkar äta upp allt.

Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Kul Pontiac - en god regel är att inte äta "stuvning" pasta med "köttsås"
man man nämligen lägga i hur lite som helst av det dyra.

Men det går inte att servera hur små biffar o köttstycken som helst.

Men du kan alltid gå ut o äta pissbullar (fiskbullar) o blodpudding där
har man råd med rejäla portioner (o kanske även lungmos/pölsa)

Hur är det serveras pölsa blodpudding o fiskbullar i skolorna nuförtiden?

Hur vanligt är det att det serveras blodpudding och fiskbullar på någon restaurang eller matställe då? Jag har aldrig sett det finnas på någon meny i alla fall. Pölsa förekommer, särskilt om restaurangen serverar husmanskost till lunch. Men verkar inte vara alltför vanligt förekommande. Varför skulle de vara mer generösa med blodpudding, pölsa och fiskbullar? Portionerna alltså.

Jag skulle för övrigt aldrig beställa blodpudding eller fiskbullar när jag går ut och äter. För jag förknippar det med färdigmat, och har så dålig koll på om restauranger gör sådant från grunden.
Citera
2024-10-01, 23:38
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att det är värt att gå ut och äta på restaurang då man faktiskt inte blir mätt. Då är utgångspunkten att jag är en fullvuxen man.

Som bekant har den stigande inflationen slagit hårt mot matpriserna. Restaurangägarna har det antagligen stentufft, så inte nog med att de höjt priserna så gör sig även krympflationen allt vanligare inom restaurangbranschen tydlig. Dvs. mindre portioner för att spara pengar. Givetvis går kalkylen ännu sämre ihop om priserna alltså dessutom höjts.

I synnerhet protein snålas det med. Senast jag var ute på en standard lunchrestaurang beställde jag torsk med potatis, för 150 kr fick man 4 små potatisar samt ca 50 gram torsk. Snålare portion har jag nog aldrig sett i mitt liv. Inte ens ett barn hade blivit mätt.

För säg 10 år sedan var det även vanligt med färskbakat bröd (så mycket man ville) till maten samt ibland även salladsbuffé och kaffe. Ser att även detta snålas det med mer och mer, man får inte ens en liten sallad till maten och några bufféer ser man sällan heller, så det går inte att äta sig mätt på det sättet som alternativ.

Kinabuffé är förstås värt det prismässigt men antar att kvaliteten på råvarorna är sämsta möjliga.

Så tycker knappast det är värt längre att gå ut och äta, inte nog med att det är dyrt och dåligt, man får dessutom köpa en drickyoghurt i affären på vägen för att bli någorlunda mätt. Ska det vara så?

Det är otroligt så mycket av 'välfärd' som avveckats det senaste decenniet.
Och allt i den 'goda' kapitalismens namn.
Allt sedan niottiotalet då vi fick ett riktigt paradigmskifte och allt skulle bli så bra - sa dom. Allt skulle avregleras bolagiseras effektiviseras - trodde folk. Men i själva verket var det en ny ekonomisk plan för avveckling av trygghet, näring osv.

Tråkigt att folk är så lättlurade. Tv-djävulen säger "allt är så bra" - men verkligheten säger allt blev dyrare och sämre.
Citera
2024-10-02, 00:16
Medlem
Frågan är också om krögarna tjänar några pengar?
Citera
2024-10-02, 00:53
Medlem
Volta.1234s avatar
Jag skulle säga att buffé är DET man får mest för pengarna till följd av att man inte vet bättre.

Vem har inte svept räck crackers på en asiatiskt resturang för att sen intala sig själv att man absolut inte är halv mätt när man väl har buffé framför sig.

Torsk med vitsås och kalla potatisar gillar vi däremot, thumbs up för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in