Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-30, 00:04
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag har hittat SEs tekniska medhjälpare på bild när denne helt diskret sopar undan lite "bevis" på mordplatsen.

https://miro.medium.com/v2/resize:fit:4800/format:webp/1*ilg0P2BxqrDh7LG0hqrVNg.jpeg

Lägg märke till att ingen på bilden ser SEs medhjälpare så enligt Cluedologiken finns han inte på platsen. Antagligen sopar mannen bort kartor med Kortisontabletter med SEs namn på.

Bakom SEs medhjälpare står två skyfflar i väntan på att bli förgyllda och förvandlas till äkta Guldspadar. Förutseende nog har man två spadar till hands då man redan tidigt planerade att misstänka lite olika personer innan hela utredningen lades ned.

SEs Medhjälpare har diskreta handskar på sig för att inte lämna fingeravtryck efter sig och en märklig mössa som verkar vara ett mellanting mellan en keps och en mössa.

Mannen med skyffeln ser onekligen lite suspekt ut. En åländsk medarbetare? Dessutom undrar jag nyfiket kring vem mannen till vänster med den gröna jackan är? Korvgubben pratade väl inledningsvis om en suspekt man med grön jacka? Nog drar karln blickarna till sig? Hur mycket kunde hans aningen oklara jackmodell fladdra?
Citera
2024-09-30, 00:05
Medlem
ursprungligens avatar
Jag tycker denna betraktelse över läget strax innan pressträffen är ganska intressant:

https://niclaz.medium.com/palmemordet-svaren-och-sanningarna-df94a460b1f5

Om SE:
Att mördaren som presenteras på onsdag är den på mordnatten 52-årige "Skandiamannen" Stig Engström, den i media de senaste två åren tveklöst mest uppmärksammade misstänkte vars släkt nu DNA-testats, ser jag som närmast otänkbart av flera skäl. Det finns oerhört mycket som är märkligt och mystiskt med honom, att han kan bindas till mordplatsen vid rätt tid exempelvis, men det vore ändå fullständigt sensationellt med honom som mördare med tanke på diverse logiska luckor och, kanske framför allt, att han till och med bad SVT att med honom som ensamt medverkande göra en rekonstruktion av mordet där han själv spelade mördaren.

Är det trots allt Engström som presenteras kommer han bli en beryktad legend i nivå med Keyser Söze eller nån sorts inverterad Sherlock Holmes. Lurat alla, alltså, tagit hemligheten med sig i graven och aldrig misstänkts ens av sina närmaste. Och utfört det hela utan medhjälpare, redo med Magnum-pistol, mediestrategi och med tillräckligt starka motiv?

Det verkar på tok för långsökt, tycker jag — mer troligt var han en smått förvirrad mytoman med rejäla bekräftelsebehov. Det finns dock väldigt många frågor kvar kring honom, som nämnt.
Men även andra "heta" teorier:
På populära SwebbTV har det spekulerats om en iscensättning med skådisar som låtsasutförde mordet, regisserat av chefen för Svensk Filmindustri i samarbete med ledningen för SVT. Målet var att dölja den dödssjuke Palmes HIV och många otrohetsaffärer med bland andra flertalet män och en Rothschild, samt att Gud ville se Palme död för att denne stöttade Palestina.

Först ut med mer vilda spekulationer var dock journalisten och författaren Lars Krantz som på 90-talet menade att Lisbeth själv erkänt mordet och höll i pistolen. Innan sin död år 2010 hade han kommit fram till att mordet var en "feministernas fullträff" som "lade grunden för feminismen i Sverige", något som hela tiden varit Lisbeth och den feministiska Grupp 8:s mål när de lejde henne. Feministerna som, bör tilläggas, enligt Krantz hade en nära koppling till scientologerna.

Han trodde snart även att hans egen fru var en illasinnad agent och uttryckte att "mycket tyder på att scientologerna ingår i ett nätverk med andra maktorganisationer som frimurarna, feministerna, judiska lobbygrupper, homosexuella, Rotary, diverse kyrkor och frikyrkor, adel och kungahus”.
SE kan med lite HH-tänk lätt sorteras in både i facken "homosexuella" och "Rotary".

Vet vi om SE var medlem i Rotary i Täby?
Citera
2024-09-30, 00:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Mannen med skyffeln ser onekligen lite suspekt ut. En åländsk medarbetare? Dessutom undrar jag nyfiket kring vem mannen till vänster med den gröna jackan är? Korvgubben pratade väl inledningsvis om en suspekt man med grön jacka? Nog drar karln blickarna till sig? Hur mycket kunde hans aningen oklara jackmodell fladdra?

Jag antar att men med hänvisning till motljus och svåra ljusförhållanden kan anta att jackan såg längre ut och fladdrade både mer eller mindre än den gör på bilden.

För övrigt skulle mannen med fördel kunna pekas ut vid en fotokonfrontation där man målat över ansiktet på figuranterna med en vit fläck.

När jag tar på mig mina "17-års-tjejglasögon" tycker jag att "han har en ganska snygg kropp."

Jag tror inte det är SE på bilden eftersom mannen ser för lång ut och att byxbenen skulle skymma Mördar-SEs anklar för mycket.

Men annars tycker jag att det går att tänka sig att jackan fladdrar precis som mördarens gjorde på mordnatten.

Mördarkandidaten på bilden får betyget "grönt" av mig på en färgskala.

Edit: Den "sopiga" bilden igen:
https://miro.medium.com/v2/resize:fit:4800/format:webp/1*ilg0P2BxqrDh7LG0hqrVNg.jpeg
Citera
2024-09-30, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jag såg även ditt tidigare svar och ville passa på att tacka för det. Nu ligger vi nog inte på samma våglängd, du och jag, när det gäller Engströms skuld, men däremot håller jag ju med många av de argument som framförs från "GM-SE"-sidan rörande Engströms lögner och förvrängningar av sina förehavanden. Det jag ser är dock inte en totalt uppdiktad historia utan en blandning av sanning och lögn, av dikt och verklighet. Det svåra är att försöka luska ut vilket som är vad.

För egen del nöjer jag mig med att nicka bifall till dina punkter 1, 2 och 3. Språngmarschen (punkt 4) accepterar jag däremot men med vissa modifikationer, som vi kanske får återkomma till en annan dag. Och som Knattarna föreslagit så kan språngmarschen mycket väl hänga ihop med överhörningen av vittnet (punkt 5) som lämnar "Engström-signalementet". Det klickar ju ganska bra med att Engström sprungit in till Luntmakargatan och att han finns där när Nieminen & Zahir möter piketpoliserna och då hör Nieminen beskriva en man med Engströms eget ungefärliga signalement.

Som du ser blir det blandad kompott för min del. 1-3 håller jag med dig om, men i 4-5 har jag en lite annan uppfattning. Jag har heller aldrig trott att Engström är gärningsmannen, utan jag menar att han finns där av andra skäl, som en slags "planterat" vittne – som emellertid kommer för sent till partyt.

Tack i alla fall för kommentarerna, och jag hoppas att du kan acceptera att jag har den här inställningen till "Problemet 2020" dvs Engströms roll och eventuella skuld.

Jag respekterar att du inte tror på Engström som GM men vill ändå lägga in en liten "brasklapp"

Du är iallafall lite inne på att om Engström ser LJ så är det som GM eller från kontorsfönstret och även om du tror kontorsfönstret till 90% så finns det en liten öppning

Tycker du ändå inte att det är lite märkligt att YN faktiskt ger ett bra signalement på måtten på väskan och det som Engström äger ?

Kan man enkelt förklara bort den tillfälligheten när du faktiskt är lite inne på att om han ser LJ så kan det vara som GM ?

Lägger jag enligt dig för stor vikt på den vittnesuppgiften ?
Citera
2024-09-30, 00:22
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jag antar att men med hänvisning till motljus och svåra ljusförhållanden kan anta att jackan såg längre ut och fladdrade både mer eller mindre än den gör på bilden.

För övrigt skulle mannen med fördel kunna pekas ut vid en fotokonfrontation där man målat över ansiktet på figuranterna med en vit fläck.

När jag tar på mig mina "17-års-tjejglasögon" tycker jag att "han har en ganska snygg kropp."

Jag tror inte det är SE på bilden eftersom mannen ser för lång ut och att byxbenen skulle skymma Mördar-SEs anklar för mycket.

Men annars tycker jag att det går att tänka sig att jackan fladdrar precis som mördarens gjorde på mordnatten.

Mördarkandidaten på bilden får betyget "grönt" av mig på en färgskala.

Edit: Den "sopiga" bilden igen:

Mannen i den gröna jackan kan ju var lång som en flaggstång också (betydligt längre än 1,82cm), alternativet är ju att Wincent Lange och övriga herrar är kortväxta (om uttrycket tillåts). Särskilt mannen med sydeuropeiskt utseende och landningsbana på huvudet, och framförallt gatsoparen.

Man får heller inte glömma (eller låtsas glömma) att minst ett av vittnena på platsen nämner kapuschong - vill dock minnas att den inte var uppdragen.
Citera
2024-09-30, 00:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Mannen i den gröna jackan kan ju var lång som en flaggstång också (betydligt längre än 1,82cm), alternativet är ju att Wincent Lange och övriga herrar är kortväxta (om uttrycket tillåts). Särskilt mannen med sydeuropeiskt utseende och landningsbana på huvudet, och framförallt gatsoparen.

Man får heller inte glömma (eller låtsas glömma) att minst ett av vittnena på platsen nämner kapuschong - vill dock minnas att den inte var uppdragen.

Just att "låtsas glömma" är guldstandarden när det gäller hypotesen om SE som GM.

Den gröna jackan ser ut att vara inköpt på Domus i "omodern tid" när bilden togs.

Nej. Det är inte ok att göra sig lustig över vertikalt funktionsvarierade. Tänk på att de också vill kunna bli misstänkta för mordet på OP, så försök att inte särbehandla dem.

Min fråga blir ändå: Vad i hela fridens namn är det man försöker sopa fram?

Edit: VG var väl lite längre än SE och hade också just en grön jacka med kapuschong. Kan det vara VG på bilden? VG drogs ju till "blod som flöt på Stockholm gator" enligt uppgifter.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-09-30 kl. 00:34.
Citera
2024-09-30, 00:37
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Just att "låtsas glömma" är guldstandarden när det gäller hypotesen om SE som GM.

Den gröna jackan ser ut att vara inköpt på Domus i "omodern tid" när bilden togs.

Nej. Det är inte ok att göra sig lustig över vertikalt funktionsvarierade. Tänk på att de också vill kunna bli misstänkta för mordet på OP, så försök att inte särbehandla dem.

Min fråga blir ändå: Vad i hela fridens namn är det man försöker sopa fram?

En adekvat fråga. Lite oklart dock när bilden är tagen? Kan det ha varit innan mordkulorna återfanns? Innan man exakt fått på pränt hur kulorna studsat? Sonny Björk med manfolk fick väl även order om att skyffla all snö från platsen i säckar? Känns ju inte som att han försöker sopa fram fotspår iaf, snarare sopa igen dem.
Citera
2024-09-30, 00:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
En adekvat fråga. Lite oklart dock när bilden är tagen? Kan det ha varit innan mordkulorna återfanns? Innan man exakt fått på pränt hur kulorna studsat? Sonny Björk med manfolk fick väl även order om att skyffla all snö från platsen i säckar? Känns ju inte som att han försöker sopa fram fotspår iaf, snarare sopa igen dem.

Det var exakt min tanke. Ser metoden inte helt hopplös ut om man försöker bevara spår?

Nu påstås visserligen mördaren ha haft norra Europas slätaste sulor på mordnatten så själva spårbilden från skorna är väl rimligen lika omöjlig för NFC att analysera som mordkulorna om de ens haft några avtryck från skorna.

Ja nog ser det ut som om "den mystiska mannen" på bilden sopar igen spår?

Den för SE-teorin så centrala svalgtuben ligger dock kvar på marken.
Citera
2024-09-30, 01:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ryktades det inte om att LJ och Engström hade en gemensam bekant ?

Var kan man läsa förhöret med denna gemensamma bekant?

SE "biktar sig" i Skydd & Säkerhet att han som GM-SE stal mordvapnet på spelklubben Oxen på mordnatten och beskriver ingående hur själva mordvapnet såg ut. Det är väl möjligt att GM-SE då kände eller hade träffat på CP på Oxen?

LJ säger också att han kände till CP från Sollentuna. LJs hade en släkting som kände CP väl och umgicks med honom. Kanske pokulerade dessa på någon ergonomisk parkbänk i Sollentuna centrum.

Det är det väl lite att hårdra det hela att påstå att de båda kände CP som "bekanta" till honom, men att CP var bekant både för SE och för LJ går det dock att hävda.

CP var impulsiv till lynnet och kunde bli ganska våldsam när han nyttjade alkohol eller droger, så det är inte osannolikt att GM-SE "lånade" detta beteende från CP på mordnatten, ungefär på samma sätt som han "lånade" motivet från sina palmekritiska vänner i Täby enligt KP.

Ser man GM-SE som OPs osannolika mördare är det ganska lätt att "räkna ut" att det måste förhålla sig på det här sättet.
Citera
2024-09-30, 01:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Lögner som ska slå sönder..

1 Klocktittandet på Sveavägen för att missa allt på brottsplatsen

2 Att se LJ

3 Att faktiskt kunna prata med LP

4 Språngmarschen och bli av med poliserna

5 Överhöra "supervittnet" och sen påstå att en förväxling kan ägt rum

Hela Engströms berättelse måste slås i sönder bit för bit
Om jag inte minns fel nu så har du (åtminstone tidigare) tydligt hört till den gruppering här som menar just att SE måste ha sett vittnet Lars. Har du alltså ändrat uppfattning om det här nu, eller hur tänker du egentligen?
Citera
2024-09-30, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om jag inte minns fel nu så har väl du (åtminstone tidigare) tydligt hört till den gruppering här som menar just att SE måste ha sett vittnet Lars. Har du alltså ändrat uppfattning om det här nu, eller hur tänker du egentligen?

Jag har aldrig påstått att Engström sett LJ från brottsplatsen...

Har Engström sett LJ så är det om han är GM !
Citera
2024-09-30, 02:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att Engström sett LJ från brottsplatsen...

Har Engström sett LJ så är det om han är GM !
Ja här har vi ju tydligen helt olika uppfattningar. Du tror att SE talar sanning om att han skall ha sett någon i gränden, och jag tror att han ljuger som en häst travar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in