Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-21, 18:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Jag får delvis be JA om ursäkt, visst svajar han betänkligt vid senare förhör (inte minst i TR) men hans beskrivning av GM:s klädsel i det färska förhöret (2 mars) stämmer med YN:s beskrivning och det är naturligtvis intressant. Det var nog mördaren Nieminen mötte eller som Ström skrev i sitt PM, "Det kan konstateras att minst 1 person varit klädd på ett liknande sätt som Engström. Det var den person som Yvonne Nieminen mötte på Davis Bagares gata. Frågan om detta var gärningsmannen går ej i dagsläget att besvara.".

Om han (Ström) inte blandat ihop Engström med Svensson så hade förutsättningarna för att lösa mordet redan 1986 varit goda.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-21 kl. 18:08.
Citera
2024-09-21, 18:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag får delvis be JA om ursäkt, visst svajar han betänkligt vid senare förhör (inte minst i TR) men hans beskrivning av GM:s klädsel i det färska förhöret (2 mars) stämmer med YN:s beskrivning och det är naturligtvis intressant. Det var nog GM Nieminen mötte eller som Ström skrev i sitt PM, "det kan konstateras att minst 1 person varit klädd på ett liknande sätt som Engström. Det var den person som Yvonne Nieminen mötte på Davis Bagares gata".

Om han (Ström) inte blandat ihop Engström med Svensson så hade förutsättningarna för att lösa mordet redan 1986 varit goda.

Jag har nog hittat herrn med den fladdrande rocken som du och Dalis letar efter:

http://www.itdemokrati.nu/page36ak.html

Sidan 3 från slutet. GM verkar ha handskarna på sig och stålbågade glasögon.

Cluedospelet där SE ingår är avslutat. Mördaren är avslöjad genom den fladdriga rocken!
Citera
2024-09-21, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det beror på att Kling och Klang återigen ställt tvetydiga frågor och varit för tröga att snappa upp hur Stig Engström uppfattat frågan. Samma visa som när de klantade upp sig på läktaren när de skulle fråga honom om han varit ute på kvällen.

Vi kikar på hur frågan ställdes och hur SE uppenbart blev bortfintad av den vaga formuleringen.

FHL: Får jag fråga, har du pratat med någon i bil, i något fordon efter denna händelse, ett fordon som har stått i närheten. Någon som har suttit i något fordon?

”Efter denna händelse” är oklart och tvetydigt. Det kan tolkas som efter att hela Engströms vistelse på mordplatsen är avslutad och han är på väg därifrån. Och på svaret märker man att det är precis så SE tolkat frågan:

Stig Engström: Nej det har jag inte gjort. Jag gick tillbaka, jag kan ta det kort, jag gick tillbaka och fick reda på nattbussen, det var hemskt gott om tid så jag kunde ta en kopp kaffe. Sen promenerade jag Sveavägen bort till Odengatan, Odengatan upp till Odenplan i lugn och ro kan man säga, och nattbussen gick väl då tio minuter över tolv. Jag var hemma tio minuter i ett.

SE börjar alltså redogöra för sin hemfärd. Det är uppenbart att PU återigen ställt en oklar fråga och varit för tröga att snappa e han upp när den feltolkas.

Då är han mer på den autistiska skalan än vad man kan bekräfta.

Hade han varit framme och pratat med JA,LL, JÅS och AB hade han givetvis nämt detta, trots frågan relevans i var SE är i sin kronologi av berättande.

- Ja dom i den stora bruna bilen? Dom var jag fram och prata med tidigare.

- Kan du beskriva dom vid bilen?
Citera
2024-09-21, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du verkar inte förstå att det är SEs ansikte JA reagerar på.

Fortsätt du att jaga fladdrande rockar. Dalulven jagar redan uppe på åsen. Kanske ni kan jaga fladdrande rockar tillsammans?

Lycka till!

Som han rimligtvis sett i tidningar och i Rapport.

Hans kollega LL hade sett SE i media iallafall.

Att inte LL skulle pratat om SE uppträdande i media känns osannolikt.
Citera
2024-09-21, 18:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Som han rimligtvis sett i tidningar och i Rapport.

Hans kollega LL hade sett SE i media iallafall.

Att inte LL skulle pratat om SE uppträdande i media känns osannolikt.

MrBarnaby har redan delat med sig i tråden att han har svårt att skilja på vad han ser i media och vad han upplever på riktigt. MrBarnaby blandar helt enkelt ihop dessa två saker och kan inte skilja på dem.

Kanske JA lider av liknande diagnos?
Har du också svårt att skilja på vad du upplever på riktigt och vad du ser i media?

Har vi något som talar för denna diagnos när det gäller JA?
Citera
2024-09-21, 18:28
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Då är han mer på den autistiska skalan än vad man kan bekräfta.

Hade han varit framme och pratat med JA,LL, JÅS och AB hade han givetvis nämt detta, trots frågan relevans i var SE är i sin kronologi av berättande.

- Ja dom i den stora bruna bilen? Dom var jag fram och prata med tidigare.

- Kan du beskriva dom vid bilen?

Om han hade delgetts misstanke kanske. Som efterspelsvittne hade SE naturligtvis inte en tanke på att han skulle vara misstänkt. Han försökte bara vara behjälplig och svara på förhörsledarens fråga efter bästa förmåga.

Om han uppfattat det som en kontrollfråga hade han givetvis rabblat upp en massa detaljer som i praktiken hade gett honom alibi.

Det är ännu en grov miss av PU att man ställde en massa kontrollfrågor till SE utan att delge honom misstanke. Om SE bara hade fått veta utgångsläget och att det var hans uppgift att rentvå sig själv hade han antagligen städat undan alla misstankar på en minut.
Senast redigerad av Knattarna 2024-09-21 kl. 18:56.
Citera
2024-09-21, 20:01
Medlem
Citat:
Om han hade delgetts misstanke kanske. Som efterspelsvittne hade SE naturligtvis inte en tanke på att han skulle vara misstänkt. Han försökte bara vara behjälplig och svara på förhörsledarens fråga efter bästa förmåga.

Om han uppfattat det som en kontrollfråga hade han givetvis rabblat upp en massa detaljer som i praktiken hade gett honom alibi.

Det är ännu en grov miss av PU att man ställde en massa kontrollfrågor till SE utan att delge honom misstanke. Om SE bara hade fått veta utgångsläget och att det var hans uppgift att rentvå sig själv hade han antagligen städat undan alla misstankar på en minut.
Spelar ingen roll om han är misstänkt eller ej. Han svarar nekande på frågan. Men han kanske är mer NPF än vad man kan tro.

Han nämner heller inget om att bilen plus HJ Taxi gör U-svängar och parkerar i motsatt riktning mot hans färdväg.
Citera
2024-09-21, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
MrBarnaby har redan delat med sig i tråden att han har svårt att skilja på vad han ser i media och vad han upplever på riktigt. MrBarnaby blandar helt enkelt ihop dessa två saker och kan inte skilja på dem.

Kanske JA lider av liknande diagnos?
Har du också svårt att skilja på vad du upplever på riktigt och vad du ser i media?

Har vi något som talar för denna diagnos när det gäller JA?
Behövs ingen diagnos. Vittnesmål kan bli felaktiga och blandas upp.

Vi har vittnen som spegelvänder förloppet osv.
Citera
2024-09-21, 20:35
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Spelar ingen roll om han är misstänkt eller ej. Han svarar nekande på frågan. Men han kanske är mer NPF än vad man kan tro.

Han nämner heller inget om att bilen plus HJ Taxi gör U-svängar och parkerar i motsatt riktning mot hans färdväg.

Det spelar väldigt stor roll eftersom frågan var otydligt ställd. Precis som frågan om SE varit ute på kvällen.

Att SE besvarade frågan korrekt enligt en av två rimliga tolkningar kan han inte lastas för.
Citera
2024-09-21, 21:02
Medlem
Citat:
Det spelar väldigt stor roll eftersom frågan var otydligt ställd. Precis som frågan om SE varit ute på kvällen.

Att SE besvarade frågan korrekt enligt en av två rimliga tolkningar kan han inte lastas för.

Jag delar inte din åsikt att den var otydligt formulerad.
Citera
2024-09-21, 21:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Kan så klart förstå frustrationen att utredningen lades ner. Men man behöver ju inte (som somliga gör) i vart och vartannat inlägg pissa på Petersson, för att man anser honom var ett vrak? Ovärdigt tråden, tycker jag.

Dock ser jag det positivt att utredningen lades ner. Dels för att man inte kommer längre. Men framförallt för att den massiva utredningen blivit offentlig sedan 2020. Väldigt positivt för många av oss MOP-intressenter.

Jag kan tycka att det är mer än märkligt att KP "gömmer sig" efter att han genomfört den bedriften han gjort. Inga intervjuer eller trevliga krönikor i tidningarna om hur han lyckades avslöja SE. Bara tystnad. GW har visserligen fått en intervju till sin bok, men den kändes minst sagt "undvikande".

Du får gärna tycka att det är att pissa på honom, men många tycker som jag att det är ett märkligt beteende.
Citera
2024-09-21, 21:06
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag delar inte din åsikt att den var otydligt formulerad.

Det framgår av SE:s svar att han missuppfattade intentionen bakom frågan. Annars skulle han inte plötsligt börja redogöra för hela sin hemfärd. Det blir en non-sequitur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in