Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Det beror på att Kling och Klang återigen ställt tvetydiga frågor och varit för tröga att snappa upp hur Stig Engström uppfattat frågan. Samma visa som när de klantade upp sig på läktaren när de skulle fråga honom om han varit ute på kvällen.
Vi kikar på hur frågan ställdes och hur SE uppenbart blev bortfintad av den vaga formuleringen.
FHL: Får jag fråga, har du pratat med någon i bil, i något fordon efter denna händelse, ett fordon som har stått i närheten. Någon som har suttit i något fordon?
”Efter denna händelse” är oklart och tvetydigt. Det kan tolkas som efter att hela Engströms vistelse på mordplatsen är avslutad och han är på väg därifrån. Och på svaret märker man att det är precis så SE tolkat frågan:
Stig Engström: Nej det har jag inte gjort. Jag gick tillbaka, jag kan ta det kort, jag gick tillbaka och fick reda på nattbussen, det var hemskt gott om tid så jag kunde ta en kopp kaffe. Sen promenerade jag Sveavägen bort till Odengatan, Odengatan upp till Odenplan i lugn och ro kan man säga, och nattbussen gick väl då tio minuter över tolv. Jag var hemma tio minuter i ett.
SE börjar alltså redogöra för sin hemfärd. Det är uppenbart att PU återigen ställt en oklar fråga och varit för tröga att snappa e han upp när den feltolkas.
Då är han mer på den autistiska skalan än vad man kan bekräfta.
Hade han varit framme och pratat med JA,LL, JÅS och AB hade han givetvis nämt detta, trots frågan relevans i var SE är i sin kronologi av berättande.
- Ja dom i den stora bruna bilen? Dom var jag fram och prata med tidigare.
- Kan du beskriva dom vid bilen?