Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Jag ska göra frågan enklare då...
Om vi säger att det Engström säger bara...
Om GM har keps, rock , stålbågade glasögon, handledsväska är det då enligt dig en tillfällighet eller känner du att då kanske Engström är GM trots allt !
Engström säger aldrig att GM hade någon handledsväska. Det har filter hittat på.
Domen mot CP tyder på att ingen skulle bli fälld på så fladdriga bevis som ett vagt och spretigt signalement.
Rent juridiskt är SE hopplös som GM.
Då återstår "magkänslan".
För mig får hypotesen SE som GM det att vända sig i min mage.
Vi kan faktiskt applicera lite GW-resonerande (Wall för trögfattade) på SE:
CA är häpnadsväckande lik GMP eftersom man plockade ut honom då han var mest lik GMP.
"Ingen ko på isen här" reaonerar GW.
SE är häpnadsväckande lik den påhittade mördaren Ålandsmaggan hittade på eftersom man bara sökt efter uppgifter som styrker tesen. Att då skriva en osannolik bok med bara dessa uppgifter och "ge tankeslöa läsare möjlighet att känna sig smartare än polisen" och hetsa upp sig över att de utvalda uppgifterna stämmer så bra in på SE som GM är nästan lite oärligt.
"Ingen grafiker på Långtjärnens is här" resonerar jag.
Hur går egentligen normalt polisarbete till?
Skriver man ned gissningar på ett papper och söker efter någon som passar in?
Nej. Inte i normala fall.
Sprättar man upp ett kuvert från en fantasifull Expressenläsare och kastar allt man har för händerna och åker på en skön taxfree-resa till Åland för att förhöra den fantasifulla brevskrivaren?
Nej. Inte i normala fall.
Hur man nu än har isolerat sina misstänkta, hur osannolika de än är, går man över till nästa steg; Informationsinhämtning.
I detta steg hämtas information om de misstänkta in. Det kan handla om förhör med vittnen, registerslagningar (polisutredandets motsvarighet till Cluedo fast i verkligheten) analys av fysiska bevis och kanske ett förhör "upplysningsvis".
Vi kan likna detta steg vid en segway eller en "brygga" till de tvångsmedel en åklagare kan besluta om. Det kan bland annat vara avlyssning, husrannsakan eller anhållande.
När vi tittar på SE smyger det sig på den här "bryggan". Segwayen rör sig inte ur fläcken. Inget framkommer vid informationsinhämtningen som tyder det minsta på att SE är GM. Tvärtom dyker flera uppgifter som pekar bort från SE som misstänkt upp. Uppgifter som sorterars bort med rymligt samvete i den osannolika boken.
Lynchmobben som läst den osannolika boken blir nu riktigt upphetsade: "Vi tycker SE ska förhöras med förstärkta metoder (tortyr). Vi vill se SEs blod flyta på Bergsgatan!"
Jag förhåller mig faktamässigt neutralt till denna slappa hållning till hårda fakta och tar avstånd till lynchmobbens flockbeteende.
När det gäller CA dyker det upp ett flertal konstigheter under informationsinhämtningsfasen som förstärker misstankarna mot honom.
Där skulle jag faktiskt tycka att CA passerat "bryggan" (till Skeppsholmen) och att segwayturen borde avslutats i ett förhör som misstänkt.
Där kan jag sträcka på mig och känna mig "smartare" än den åklagare som var ansvarig när det begav sig.
SE däremot verkar vara som klippt och sågad som "pusselbiten som inte hör till pusslet". Därför sågar jag den osannolika boken och hypotesen att SE är GM.