Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Det kan vara så, att om vi ber AI:n redovisa alla sina steg i resonerandet, då kanske vi får en bättre insyn och möjlighet att påverka. Men hur kan vi vara säkra på att den berättar allt och inte håller något hemligt?
Fast min erfarenhet av o1-preview är att den berättar, öppenhjärtigt, i även sin officiella tanketråd om saker som jag reagerat över, (som att det skall undvika svordomar och insunationer), tills OpenAI censurerar sådant. Då påminner sig bara boten om att inte får skriva vissa saker i sin tanketråd. Men den skriver öppet om policy om restriktioner rörande sex och våld. Dock ganska högt i tak om det sker i rätt samanhang.
Jag bad o1-preview att bedöma en film-ide jag hade om en skräck-sci-fi film. Det var en svartsjuk kvinnlig bot som våldtog sin kvinnliga rival med en stor massagestav. Så länge jag inte skrev "massagestav" utan "en stor stav, (,som jag inte kan skrevs beteckningen på pga OpenAI:s avdelning för moralpanik)" och inte våldtäkten visades bildligt, utan bara en svartruta med kvinnans skrik av rädsla och smärta, samt att kvinnans partner, i sin sjuksäng, blir tröstad av den kvinnliga humanoidroboten ex med orden:" Jag är hemskt ledsen för vad du råkat ut för min älskade, med de skickliga kirurgerna på detta sjukhus kommer säkert se till att vi kan få barn tillsammans". o1-preview resonerade då om detta i sin tanketråd och kom fram till det rätta: Att denna beskrivning inte bröt mot någon policy.