Jag förhörde GPT o1 mini i dag om hur den skulle kunna vara osäker att använda och fick ett ganska intressant svar.
Ofullkomligheter och Luckor
Trots dessa omfattande säkerhetsåtgärder är det sant att det fortfarande kan finnas luckor och brister. AI-teknologi utvecklas snabbt, och nya typer av missbruk eller oönskade användningssätt kan dyka upp över tid. Några av de utmaningar som finns inkluderar:
Snabb Teknologisk Utveckling:
Nya tekniker och metoder kan snabbt skapa nya säkerhetsutmaningar som inte fanns tidigare.
Kulturella och Kontextuella Skillnader:
Vad som anses skadligt eller olämpligt kan variera mellan olika kulturer och sammanhang, vilket gör det svårt att skapa universella filter.
Kreativa Användare:
Vissa användare kan försöka kringgå säkerhetsåtgärder genom att formulera sina förfrågningar på nya eller indirekta sätt.
/ .. /
Ansvarsfull Användning och Medvetenhet
Det är också viktigt att användare är medvetna om dessa begränsningar och använder AI-teknologin ansvarsfullt. OpenAI uppmuntrar användare att rapportera problem eller missbruk, vilket hjälper till att förbättra modellen och dess säkerhetsåtgärder över tid.
Min tolkning: Det är uppenbart att GPT inte är säker och att Open AI:s säkerhetsarbete inte räcker till. Man kan inte förutspå alla potentiella situationer som kan vara skadliga eller destruktiva för människor. Det är en omöjlighet vilket GPT själv är medveten om.
Vidare försöker inte Open AI att garantera någon säkerhet. De försöker styra, påverka och censurera så gott de kan, säger de, men de har inte full insyn eller full kontroll. Det är förstås inte genomförbart med många miljarder parametrar, och alla möjliga kombinationer av alla parametrar.
De lämpar över mycket ansvar på oss användare, genom uppmaningen att
vi ska använda den "ansvarsfullt". Ja, och det gör ju säkert de allra flesta människor. Men
I got news for you guys: alla människor på den här planeten är inte ansvarsfulla. Det finns psykopater och kriminella som just nu använder GPT och andra AI-verktyg för extremt destruktiva ändamål.
Ni som tycker att censuren är problemet, ni har inte förstått mycket av det här.
Jag vet inte, men för mig börjar det luta lite åt...
"Shut it all down.."