Visst är det kul med datorer!
Men hur farligt är det med AI egentligen?
Jag kommer ihåg hur det var för sisådär 45 år sedan.
Vanligt folk började få möjlighet att skaffa sig "hemdatorer".
Min mamma sa: Det där med datamaskiner, jag tycker det verkar vara farligt!
Naturligtvis blev hon och hennes likatänkande idiotförklarade
av den tidens "dataexperter", som med ett överlägset leende
på läpparna förklarade att hennes kakrecept inte utgjorde
större risk på hennes 5 1/4" floppydisk än dom gjorde i
hennes kokbok.
Hur ser det ut nu då, 45 år senare?
Som tur är behöver jag inte fråga någon här eftersom jag oftast
inte längre har någon anledning att bry mig om vad människor
har att säga. Jag frågar data-AI:n istället:
Citat:
Min korkade morsa sa en gång att hon var rädd för att datorer skulle vara farliga.
Inte kan väl datorer vara farliga heller?
Din mamma kanske var orolig för potentiella risker som datorer kan medföra, och det är förståeligt, även om datorer i sig själva inte är "farliga" på ett fysiskt sätt. Men det finns aspekter kring datorer och teknik som kan vara skadliga om de inte hanteras rätt, exempelvis:
- Säkerhetsrisker: Datorer kan utsättas för virus, hacking, eller andra cyberattacker som kan stjäla personlig information eller skada system.
- Överanvändning: Långvarigt skärmtittande kan påverka hälsan, som ögontrötthet, dålig hållning eller sömnproblem.
- Sociala medier och integritet: Det finns en risk att användare lägger upp för mycket personlig information som kan missbrukas eller exploateras.
Så även om datorer är kraftfulla verktyg som gör livet enklare på många sätt, finns det faktorer man bör vara medveten om för att använda dem på ett säkert och balanserat sätt.
Berätta mer.
Visst! Datorer har förändrat världen på många positiva sätt, men de medför också vissa risker och utmaningar. Låt oss titta närmare på några av dessa aspekter:
- Cybersäkerhet
- Virus och malware: Datorer kan bli infekterade av skadlig programvara som virus, trojaner eller ransomware, som kan stjäla data, låsa filer eller göra en dator obrukbar. Det kan vara stressande och kostsamt att återställa data.
- Phishing och bedrägerier: Cyberkriminella använder ibland e-post, meddelanden eller falska webbplatser för att lura människor att lämna ifrån sig känslig information som kreditkortsnummer eller lösenord.
- Hacking: Hackers kan bryta sig in i datorer och nätverk för att stjäla information eller orsaka skador. Det kan gälla både personliga datorer och stora organisationers system.
- Integritetsrisker
- Övervakning och spårning: Många webbsidor och appar spårar våra rörelser online. De samlar in data om våra intressen, vanor och plats, vilket kan kännas som ett intrång i privatlivet. Denna data används för att skapa profiler som företag använder för riktad reklam.
- Identitetsstöld: Genom att hacka sig in i datorer eller samla in personlig information online, kan någon stjäla din identitet och använda den för bedrägeri, som att öppna kreditkonton i ditt namn.
- Sociala och psykiska risker
- Skärmtid och hälsa: Att spendera för mycket tid framför datorn kan påverka den fysiska och mentala hälsan. Det kan orsaka ögontrötthet, rygg- och nackproblem, och till och med bidra till sömnproblem.
- Social isolering: Att vara uppkopplad hela tiden kan minska den personliga kontakten med andra människor. Sociala medier kan ibland skapa ett falskt intryck av att alla andra har "perfekta liv", vilket kan leda till känslor av avundsjuka eller ensamhet.
- Beroende: Online-spel, sociala medier och ständigt uppdaterande nyhetsflöden kan vara beroendeframkallande, vilket gör det svårt att koppla bort och fokusera på andra delar av livet.
- Misinformation och falska nyheter
- Fake news: Internet är fullt av både pålitlig och felaktig information. Det kan vara svårt att veta vad som är sant och vad som är falskt. Spridning av felaktig information, ibland avsiktlig, kan påverka människors uppfattningar om allt från hälsa till politik.
- Desinformation: I vissa fall sprids desinformation medvetet för att manipulera eller påverka människor, särskilt inom politik och samhällsfrågor.
- Etiska frågor kring AI och automation
- Arbetsmarknad och jobbförlust: Med framväxten av automatisering och artificiell intelligens (AI) kan vissa arbeten ersättas av datorer och robotar. Detta kan skapa ekonomiska och sociala utmaningar för de som förlorar sina jobb.
- Beslutsfattande av AI: Om vi låter AI ta fler beslut åt oss, finns det också en risk att dessa system fattar beslut som är svåra att förstå eller kontrollera. Dessutom finns farhågor kring fördomar och ojämlikhet som kan byggas in i dessa algoritmer.
- Datalagring och molntjänster
- Många använder molntjänster för att lagra sina filer och data, men om dessa system hackas eller om företag missköter säkerheten, kan känslig information bli utsatt. Till exempel har det förekommit incidenter där personlig information från användare har läckt ut från stora plattformar.
Hur kan man skydda sig?
Trots dessa risker finns det sätt att minimera farorna:
- Uppdatera programvara regelbundet för att täppa till säkerhetshål.
- Använd antivirus och brandväggar för att skydda datorn mot hot.
- Var försiktig med vilka länkar du klickar på och var källkritisk när du läser nyheter online.
- Använd starka lösenord och tvåfaktorsautentisering för att göra det svårare för obehöriga att komma åt dina konton.
- Ta pauser från skärmen och sätt gränser för skärmtid för att hålla en hälsosam balans mellan online- och offlinevärlden.
Så även om datorer själva inte är "farliga" i traditionell mening, är det förståeligt att vissa oroar sig för de negativa aspekter som kan komma med teknologin. Det handlar i slutändan om att vara medveten och försiktig när vi använder dem.
Datamaskiner ÄR alltså farliga på en massa olika sätt!
Nu har jag några frågor till er medmänniskor:
- Är det inte rätt pinsamt hur rätt min morsa hade för 45 år sedan?
- Kan vi lära oss något av det?
- Missade inte AI:n den största (framtida?) datamaskin/AI-faran: Små, billiga, beväpnade och AI-styrda drönare?