2026-08-31, 21:00
Medlem
Tyckte denna intervju var bra, väckte väldigt mycket frågor i mitt huvud

https://youtu.be/FNZhxTtOL-I?si=A6MaaZ7uDn0buu5i
Citera
2026-08-31, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Det du beskriver som att kapa tiden för experiment från en månad till en dag. Det handlar i botten om att automatisera repetitiva uppgifter och tungt administrativt arbete.
Mycket av det är redan gjort. Och det har inget med AI att göra.

Citat:
Forskning är väldigt mycket av administration, det saknas verktyg för forskare att göra saker de behöver göra om och om igen och därför är det mycket tidskrävande. Här har AI varit en stor hjälp.
Som sagt AI används inte för repetitiva saker.

Citat:
Att den kan kasta 10 000 tärningar (experiment) på en dag i stället för att en människa kastar en tärning i månaden betyder bara att den är en extremt snabb miniräknare.
Det är något jag kunde skriva i BASIC på 70-talet.
Det är inte AI.

Citat:
Sia om att människan är helt bortkopplad om några år är bara den vanliga smörjan investerare kör för att sälja in och göra mer pengar. Utan mänsklig intuition som styr agenterna blir det bara en maskin som genererar oändliga mängder statistiskt brus i raketfart.

Väldigt många grupper förstår inte att det bara är brus förrän det är för sent. De får kasta och göra om
Vilket ingen gör. Finns billigare sätt att generera brus på.

Jag länkade tidigare en artikel där ett gäng forskare använde AI för att hitta en substans som var verksam mot angripna celler ingen känd antibiotika bet på. Dom lyckades. Där hittar du en användning som inte gått att göra tidigare.

Mer går att göra.
Citera
2026-08-31, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Du är osannolikt trög. Men vi försöker igen då.

Det finns inga språkmodeller (LLM).
I verkligheten finns de dock.

Citat:
- AI-utvecklarna hävdar inte själva att de bygger LLM:s, längre.
Möjligt. Det har ju skett en del arkitekturella förändringar så det kanske motiverar ett namnbyte. Vad säger dom nu då?

Citat:
- AI-modellerna kan mycket mer än bara språk.
Att en språkmodell kan mer än ett språk, så den kan översätta, är faktiskt förväntad funktionalitet hos en språkmodell.

Citat:
- Ordet "språkmodell" används bara som propaganda av apologeterna i Naiva Trögfattarföreningen.
Personangrepp vet du hur man skriver iaf.

Citat:
De har bestämt sig för att Artificiella och Kriminella Neurala Nätverk är ofarliga "språkprogram" som man kan använda till trevlig poesi när man som språkstudent sitter på ett mysigt språkcafé med en kopp te.
Och det går också.

Provade lite igår och iaf kunde gemini skriva sångtext. Och sona tonsätta.

Citat:
Men det är inte detta som testerna av AI-modellerna visar. De visar något helt annat än mys, lek och litteratur. Sluta skriv språkmodell, det är bullshit.
Jo, jag skrev just att jag testade. Och det gick. Språkmodellen språkade fram en sångtext.

Citat:
Argumentera nu eller håll käften. Jag anmäler ditt trams nästa gång.
Har du anmält ditt eget personangrepp?
Citera
2026-08-31, 21:45
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Möjligt. Det har ju skett en del arkitekturella förändringar så det kanske motiverar ett namnbyte. Vad säger dom nu då?
Model / AI-model / model class

https://claude.com/blog/claude-models-explained-choosing-the-best-model-for-your-use-case
Citera
2026-08-31, 23:23
Medlem
Citat:
Model / AI-model / model class

https://claude.com/blog/claude-models-explained-choosing-the-best-model-for-your-use-case
Dom har bara sparat in på "Large Language" framför "Model" då.
Citera
2026-08-31, 23:59
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Dom har bara sparat in på "Large Language" framför "Model" då.
Jag utgår mer från vad modellen är och vad den kan. Det är en mer rimlig utgångspunkt om du ska klassificera en AI-modell. Mina synpunkter om detta verkar sammanfalla med att Anthropic har slutat kalla sina modeller LLM.
Citera
2026-09-02, 00:01
Medlem
Citat:
Mycket av det är redan gjort. Och det har inget med AI att göra.
Då vet du inte mycket om forskning
Extremt ineffektivt
Citera
2026-09-02, 18:46
Medlem
Qwerty
Citera
2026-09-02, 18:55
Medlem
Citat:

Som sagt AI används inte för repetitiva saker.

Faktiskt så gör det , det.
Dock ej som dem tänker sig och jag delar det andra till 100%
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-09-02 kl. 19:03.
Citera
2026-09-02, 20:28
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Tecknare, skådespelare, kameramän, scentekniker. Hela Kinas filmindustri står och vacklar när man bara kan chatta fram en högkvalitativ film med sin laptop och SeeDance.

Citat:
The release of powerful new AI-powered video software, such as tech group ByteDance’s Seedance 2.0 model, has allowed digital actors to replace humans, enabling the production of higher-quality original videos more quickly.The digital takeover intensified after this year’s release of Seedance 2.0, said Greg Wollner, a short-drama actor and producer in Beijing. Before its release, he was shooting three different productions a week. “And after that, everything just went.” Many of Wollner’s friends “had to quit doing what they love and change to something else”, he said.
https://archive.is/mz3nc#selection-1899.0-1903.351
Citera
2026-09-03, 10:22
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Tecknare, skådespelare, kameramän, scentekniker. Hela Kinas filmindustri står och vacklar när man bara kan chatta fram en högkvalitativ film med sin laptop och SeeDance.

https://archive.is/mz3nc#selection-1899.0-1903.351
2027: "Årets Oscar för bästa skådespelare går till SeeDance 3.5!" 🤷🏻‍♂️
Citera
2026-09-03, 21:36
Medlem
SexualCafes avatar
Usch! Ai bode väl jämföras med en cancersvulst på internet eller kanske hela mänskligheten?

Man kanske borde investera i amatörradio-utrustning m.m eftersom de digitala vägarna kommer att blockeras med Ai-slob.

Gjorde misstaget att kolla lite på olika intervjuer om ai på tuben nyss, nästan så man funderar om inte de säkert är gjorda med Ai
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in