2024-09-25, 17:40
Medlem
Tack för svaret. Rimligt resonemang

Det finns ett datum på avtalet (ny anställning från 01.07.2024) men i regel måste anställningstiden beräknas utifrån ALL anställningstid hos företaget.

Alltså anställningstiden börjar från undertecknad datum men själva BETALD anställning gäller från 1 juli, jag bör därför ha förtur till LAS. Nu är LAS något bortspelat men nyttigt veta hur läget ligger.

Kom gärna med fler inspel, jag kanske tänker fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Det bör rimligen finnas ett datum för anställningens ingående i ditt anställningsavtal. Detta datum brukar vara dagen då arbetet inleds. Det behöver alltså inte vara samma datum som avtalet undertecknas och det lutar alltså att din kollega har rätt.
2024-09-26, 08:23
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwel
Tack för svaret. Rimligt resonemang

Det finns ett datum på avtalet (ny anställning från 01.07.2024) men i regel måste anställningstiden beräknas utifrån ALL anställningstid hos företaget.

Alltså anställningstiden börjar från undertecknad datum men själva BETALD anställning gäller från 1 juli, jag bör därför ha förtur till LAS. Nu är LAS något bortspelat men nyttigt veta hur läget ligger.

Kom gärna med fler inspel, jag kanske tänker fel.
Ja, du tänker fel. Det är tillträdesdagen som utgör anställningens första dag.
2024-09-27, 00:13
Medlem
Är det någon som vet hur jag ska gör? Rättigheter? Jag blev inkallad till min närmsta chef där han meddelade mig och en kollega att vi skulle bli uppsagda pga arbetsbrist. Ingen facklig representant var närvarande och jag kommer inte riktigt ihåg vad jag sa men beskedet kom från ingenstans. Inget papper skrevs på och vi skakade inte hand innan jag gick därifrån. Några dagar kom ett mail från samma chef där det stod att jag var uppsagd men jag svarade inte på det.

Jag jobbar på som vanligt och har fullt upp med uppdrag fortfarande så det känns inte som det är någon arbetsbrist. Känns som att det här inte har gått rätt till. Min fråga är kan man bara göra så? Vad är mina rättigheter?
2024-09-27, 01:25
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyfanforan
Är det någon som vet hur jag ska gör? Rättigheter? Jag blev inkallad till min närmsta chef där han meddelade mig och en kollega att vi skulle bli uppsagda pga arbetsbrist. Ingen facklig representant var närvarande och jag kommer inte riktigt ihåg vad jag sa men beskedet kom från ingenstans. Inget papper skrevs på och vi skakade inte hand innan jag gick därifrån. Några dagar kom ett mail från samma chef där det stod att jag var uppsagd men jag svarade inte på det.

Jag jobbar på som vanligt och har fullt upp med uppdrag fortfarande så det känns inte som det är någon arbetsbrist. Känns som att det här inte har gått rätt till. Min fråga är kan man bara göra så? Vad är mina rättigheter?
En arbetsbrist ska förhandlas om företaget har kollektivavtal eller om du är medlem i facket. Om du är medlem i facket så kontakta dem och be dem ogiltigförklara uppsägningen. Är du inte med i facket så tough luck. Nu är det inte så att facket absolut kan rädda din anställning men de kan i vart fall se till att allt går rätt tillväga. Ex, har turordning och undantag från turordningen tillämpats rätt? Har det gjorts en omplaceringsutredning? Finns det en omställningsförsäkring att utnyttja, etc, etc.
2024-09-27, 11:02
Medlem
Om man skall anställa medborgare utanför Sverige, Schweiz, övriga EU-EES, bosatta i Sverige, måste man verkligen annonsera ut tjänsten då?
2024-09-27, 11:11
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Om man skall anställa medborgare utanför Sverige, Schweiz, övriga EU-EES, bosatta i Sverige, måste man verkligen annonsera ut tjänsten då?
Nej, det gäller bara om du ska anställa folk från andra länder, dvs utanför EU-ESS.
2024-09-27, 18:17
Medlem
Citat:
Nej, det gäller bara om du ska anställa folk från andra länder, dvs utanför EU-ESS.

Så man behöver alltså inte annonsera om man vill anställa en argentinare, britt eller serb bosatt i Sverige.
Senast redigerad av Flashbackperson 2024-09-27 kl. 18:26.
2024-09-27, 19:12
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Så man behöver alltså inte annonsera om man vill anställa en argentinare, britt eller serb bosatt i Sverige.
Jag misstolkade dig. Jag trode du menade att du ville anställa en EU-ESS. Utannonseringen är en del i processen att få ett arbetstillstånd. Har dom, ex argentinaren, redan ett arbetstillstånd behöver du inte annonsera ut. Saknar dom arbetstillstånd måste tjänsten annonseras.
2024-09-27, 23:55
Medlem
Citat:
Jag misstolkade dig. Jag trode du menade att du ville anställa en EU-ESS. Utannonseringen är en del i processen att få ett arbetstillstånd. Har dom, ex argentinaren, redan ett arbetstillstånd behöver du inte annonsera ut. Saknar dom arbetstillstånd måste tjänsten annonseras.

Och man man skall anställa en minderårig från exempelvis Chile behövs två arbetstillstånd för samma person? Ett för att få arbeta i Sverige, och ett för att få arbeta fastän han eller hon är under 18 år?
2024-09-28, 12:44
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Och man man skall anställa en minderårig från exempelvis Chile behövs två arbetstillstånd för samma person? Ett för att få arbeta i Sverige, och ett för att få arbeta fastän han eller hon är under 18 år?
Arbetstillstånd och föräldrarnas tillåtelse, samt att arbetena inte får vara förbjudna för unga, se https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/arbetsgivarens-ansvar-for-arbetsmiljon/for-arbetsgivare-till-unga-i-arbetslivet/arbetsuppgifter-for-minderariga/
2024-10-11, 21:50
Medlem
area50s avatar
Hej.
Hur ställer sig arbetsmiljöverket till att jobba för länge i obekväma positioner så som att arbeta med händer över huvudet eller använda tunga verktyg i tak samt där man får titta uppåt/anstränga nacken eller rygg väldigt länge?
2024-10-14, 14:47
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Hej.
Hur ställer sig arbetsmiljöverket till att jobba för länge i obekväma positioner så som att arbeta med händer över huvudet eller använda tunga verktyg i tak samt där man får titta uppåt/anstränga nacken eller rygg väldigt länge?
Det gillar dom inte så klart och därför har dom en temasida om Belastningsergonomi.

Belastningsergonomi omfattar en stor mängd arbetsmoment och vissa finns tidssatta med maxvärden men de flesta saknar gränsvärden. På sidan jag länkade finns väldigt mycket information, dels under huvudrubriken men även under listan av underrubriker. Men problemet är att de flesta risker "enbart" ska riskbedömas och undvikas/ersättas om de anses skadliga. Det bygger ju så klart på att den som gör bedömningen är kvalificerad att veta när så är fallet. Den kunskapen saknas ofta hos både AG och AT och faktiskt även hos skyddsombud.

Därför ställer arbetsmiljölagen krav på att det ska finnas en företagshälsovård som tar över när de interna resurserna inge duger till att göra adekvata riskbedömningar.

Citat:
AML 3 kap. 2 c § Arbetsgivaren skall svara för att den företagshälsovård som arbetsförhållandena kräver finns att tillgå.

Med företagshälsovård avses en oberoende expertresurs inom områdena arbetsmiljö och rehabilitering. Företagshälsovården skall särskilt arbeta för att förebygga och undanröja hälsorisker på arbetsplatser samt ha kompetens att identifiera och beskriva sambanden mellan arbetsmiljö, organisation, produktivitet och hälsa.

Ett näraliggande område är Vibrationer, även där finns en rad underrubriker och inom detta område finns fler gränsvärden uppsatta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in