Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-22, 16:12
  #2989
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrx007
Hej!
Var i sommar sjukskriven med läkarintyg och hela köret pga kotglidning/kotförskjutning i ryggen...

Sen var det semester i tre veckor.....

Började att jobba vecka 35 efter semestern.

Vecka 37 på onsdagen den 13 september, blev jag hemma från jobbet pga migrän + att jag senare åkte på magsjuka, så blev hemma 14 och 15 september också.

Vecka 38 på tisdagen den 19 september åkte jag på migrän igen och blev då liggandes hela dagen och helt slut i kroppen + var yrslig hela den dagen också (ni som har migrän ni vet hur det är), så till följd av det blev jag hemma på onsdagen den 20 september också pga att jag inte var ok för fem öre.

Inte nog med det, så tycker en polare synd om mig och kommer med hämtmat på onsdag kväll den 20 september och med min tur (otur) så åker jag på matförgiftning troligtvis då jag fått varit uppe på toa flera gånger under onsdag natt och torsdag morgon nu den 21 september. Så pga det så blir jag ju troligtvis hemma på fredag den 22 september också i värsta fall.
Man blir ju helt slut och konstig i kroppen av matförgiftning, då jag har haft det förut för många år sedan.

Samma för min polare också. (blir också han matförgiftad)

Så jag kontaktar chefen och får till svar (ett ganska så grinigt/surt/argt svar)
"Ok. Helt sjukt kan jag tycka. Krya på dig"

Vad tycker ni om det svaret?

Själv tycker jag inte det var ett så trevligt svar direkt.
Men kan samtidigt förstå att han blir grinig.

Men som chef ska man väl inte bete sig så?
Då ska man väl vara förstående och bry sig om sina arbetare och vilja deras bästa eller?






Haha och nu fick jag sms av honom att han har avbokad dom 2 sista dagarna på kursen ochatt jag ska jobba som vanligt istället...
Kan man göra så som chef?
känns som att han "bestraffar" mig
"bestraffar" för att jag har harf 2 dåliga veckor med rejält med otur (migrän, magsjuka + matförgiftning)
Jag känner mig bestraffad av detta och mår ju inte på topp efter chefens beslut kan jag säga.
vad trycks om det då gott folk?
Citera
2017-09-22, 17:44
  #2990
Medlem
ETA2824-2s avatar
Hur ska man tolka 30 § i semesterlagen (1977:480)? https://www.riksdagen.se/sv/dokument...0_sfs-1977-480

Citat:
Semesterersättning ska betalas ut till arbetstagaren utan oskäligt dröjsmål och senast en månad efter anställningens upphörande.

Om det inte går att beräkna semesterersättning inom en månad efter anställningens upphörande, ska den betalas ut inom en vecka efter det att hindret mot att beräkna ersättningen upphörde. Lag (2009:1439).

Avslutade min anställning i början av augusti, fick inte semesterersättningen i varken augusti eller september månads utbetalning. Enligt arbetsgivaren ska detta betalas ut i oktober. Är det verkligen i enighet med semesterlagen? Vad räknas som ett "hinder mot att beräkna ersättning"?
Citera
2017-09-22, 19:34
  #2991
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrx007
Haha och nu fick jag sms av honom att han har avbokad dom 2 sista dagarna på kursen ochatt jag ska jobba som vanligt istället...
Kan man göra så som chef?
känns som att han "bestraffar" mig
"bestraffar" för att jag har harf 2 dåliga veckor med rejält med otur (migrän, magsjuka + matförgiftning)
Jag känner mig bestraffad av detta och mår ju inte på topp efter chefens beslut kan jag säga.
vad trycks om det då gott folk?
Vilken kurs?
Ja, det är nog högst sannolikt att AG vill att du utför ditt arbete isf att gå på random kurs efter en lång och märkligt olycklig sjukdomsperiod.

Väx upp! Att vara anställd innebär inte bara att man får lön, det innebär att man ska utföra arbete också. Gissar jag fel om jag säger att du är född efter 1980?
Citera
2017-09-22, 19:40
  #2992
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Hur ska man tolka 30 § i semesterlagen (1977:480)? https://www.riksdagen.se/sv/dokument...0_sfs-1977-480



Avslutade min anställning i början av augusti, fick inte semesterersättningen i varken augusti eller september månads utbetalning. Enligt arbetsgivaren ska detta betalas ut i oktober. Är det verkligen i enighet med semesterlagen? Vad räknas som ett "hinder mot att beräkna ersättning"?
Din AG borde ha kunnat, och ska, räkna ut din slutlön ink semesterersättning senast i september. Så nej, det är inte enligt lag. För att citera en känd film: "what are you gonna do about it?"
Citera
2017-09-22, 20:23
  #2993
Medlem
Beskrivning av problem
Fick idag en Las-varning

Frågeställning:
Fick idag en skriftlig varning som jag anser (efter att i detalj studerat vad som står i varningen) är på mycket lösa grunder. Det handlar helt om att jag i AG:s ögon har uttryckt min åsikt om en omorganisation som gjorts och även hur jag betett mig i kommunikationen mot en av de andra anställda. Min kommunikation mot personen i fråga har inte varit annorlunda än mot någon annan. Det har gjorts tolkningar av mail till denne som enligt andra inte alls kan ses som komprometterande och otrevliga. I varningen står att jag brutit mot anställningsavtalet och företagets uppförandekod.
Har jag några som helst möjligheter att bemöta denna typ av varning och i förlängningen få den ogiltigförklarad? Eller är det bara waste of time. I varningen står att mitt beteende är oacceptabelt och att om ingen förändring sker så är det skäl för uppsägning. Har inte tagit upp det med facket ännu och de har heller inte informerats innan av AG.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Ja, tjänsteman inom Unionen.
Citera
2017-09-22, 22:32
  #2994
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -MLK-
Beskrivning av problem
Fick idag en Las-varning

Frågeställning:
Fick idag en skriftlig varning som jag anser (efter att i detalj studerat vad som står i varningen) är på mycket lösa grunder. Det handlar helt om att jag i AG:s ögon har uttryckt min åsikt om en omorganisation som gjorts och även hur jag betett mig i kommunikationen mot en av de andra anställda. Min kommunikation mot personen i fråga har inte varit annorlunda än mot någon annan. Det har gjorts tolkningar av mail till denne som enligt andra inte alls kan ses som komprometterande och otrevliga. I varningen står att jag brutit mot anställningsavtalet och företagets uppförandekod.
Har jag några som helst möjligheter att bemöta denna typ av varning och i förlängningen få den ogiltigförklarad? Eller är det bara waste of time. I varningen står att mitt beteende är oacceptabelt och att om ingen förändring sker så är det skäl för uppsägning. Har inte tagit upp det med facket ännu och de har heller inte informerats innan av AG.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Ja, tjänsteman inom Unionen.
Misskötsamhet som detta faller inom är det svåraste i arbetsrätten och ofta ståt ord mot ord. Vad man som anställd dock ska ha klart för sig är att AG ska kunna förvänta sig att du är lojal. Detta oavsett om det finns punkter att anmärka på. Det är alltså ingen klar koppling mellan reella problem och rätt att föra åsikter om dessa problem vidare.

svårt att bedöma, förmodligen kan bara en process i AD fälla avgörande.
Citera
2017-09-24, 20:35
  #2995
Avstängd
Zerorexs avatar
Beskrivning av problem:
Arbetar som telefon reparatör, ett ungt och ganska nytt företag med kanske 50-100 anställda, anledningen till att jag frågar är att dem ljög för mig innan jag skrev på avtalet om tex, var jag huvudsakligen kommer jobba, gav mig mycket mer timmar än jag velat ha utan att fråga (blev anställd för 20 timmar veckan men är bokad heltid) samt mitt stora problem är att i avtalet står det att företaget har bekostat en utbildning vilket inte är sant och att den värderas till runt 20k och att man kan bli betalningsskyldig om man slutar inom 1 år.

Frågeställning:
Företaget har ljugit för mig, vill helst sluta dock finns en del i avtalet att man är tvungen att betala 20k om man slutar innan 1 år har gått då pga ''utbildningskostnader'' som inte är sant då utbildningen var bara praktik utan några extra kostnader för företaget.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:

nej
Citera
2017-09-24, 21:35
  #2996
Avstängd
Zerorexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerorex
Beskrivning av problem:
Arbetar som telefon reparatör, ett ungt och ganska nytt företag med kanske 50-100 anställda, anledningen till att jag frågar är att dem ljög för mig innan jag skrev på avtalet om tex, var jag huvudsakligen kommer jobba, gav mig mycket mer timmar än jag velat ha utan att fråga (blev anställd för 20 timmar veckan men är bokad heltid) samt mitt stora problem är att i avtalet står det att företaget har bekostat en utbildning vilket inte är sant och att den värderas till runt 20k och att man kan bli betalningsskyldig om man slutar inom 1 år.

Frågeställning:
Företaget har ljugit för mig, vill helst sluta dock finns en del i avtalet att man är tvungen att betala 20k om man slutar innan 1 år har gått då pga ''utbildningskostnader'' som inte är sant då utbildningen var bara praktik utan några extra kostnader för företaget.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:

nej

Kan inte edita men för att förtydliga frågan, kan jag slingra mig ur att behöva betala 20k för att kunna slippa det här skit jobbet?
Citera
2017-09-30, 11:49
  #2997
Medlem
sibbanns avatar
Hej.
Jobbar på lager, kvällsskift måndag-torsdag, alltså 32h i veckan.
Har problem med axlar och nacke, var hos en läkare i somras och nu förra veckan hos företagets hälsovård.
Blev beordrad övertid i helgen, vilket jag vägrade med tanke på mitt hälsotillstånd. Ska ringa facket på måndag och prata med dom. Sedan kommer jag "hota" med att jag känner att jag måste bli sjukskriven till 50% mes nuvarande situation.
Men vad gäller egentligen?
Citera
2017-10-02, 09:29
  #2998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Hej.
Jobbar på lager, kvällsskift måndag-torsdag, alltså 32h i veckan.
Har problem med axlar och nacke, var hos en läkare i somras och nu förra veckan hos företagets hälsovård.
Blev beordrad övertid i helgen, vilket jag vägrade med tanke på mitt hälsotillstånd. Ska ringa facket på måndag och prata med dom. Sedan kommer jag "hota" med att jag känner att jag måste bli sjukskriven till 50% mes nuvarande situation.
Men vad gäller egentligen?
Om företaget är bundet av ett kollektivavtal så finns det säkert regler om övertid i avtalet. AG:s rätt att beordra övertid kan då uttryckas mer eller mindre bestämt men iom regler kring övertid ingår en viss skyldighet att faktiskt också arbeta övertid om förhållandena motsvarar det som framgår i kollektivavtalet. Saknas kollektivavtal har du ingen skyldighet att arbeta mer än vad som framgår av ditt anställningsavtal.

Några tydliga regler för din ev sjukskrivning finns inte, tala med din läkare och är det så att denne håller med om att just 32 timmar (eller mindre) per vecka är vad din kropp pallar med just nu så får hen utforma ett läkarintyg därefter.
Citera
2017-11-20, 17:25
  #2999
Medlem
liivzs avatar
Beskrivning av problem:
Har varit visstidsanställd hos Experis och blivit uthyrd till ett företag som ger IT Support.
Jag var anställd i 12 månader. Första gången jag skrev på var det för 6 månader. När jag hade jobbat de 6 månaderna fick jag skriva på igen för att få 6 nya månader.
Nu när dessa gick ut så fick jag inte förnyat och fick i princip reda på detta samma dag som min anställning gick ut. Även fast jag var på dem och försökt få ett besked ett tag.

Jag har nu fått ett Arbetsgivarintyg, men i det intyget står det att jag skulle fått besked om att jag inte skulle få fortsätta 2 veckor innan det gick ut. Detta stämmer verkligen inte.

Frågeställning:
Finns det någon lag gällande att man måste få besked om man inte får fortsätta en viss tid innan anställningen går ut.
De har i princip ljugit i mitt arbetsgivarintyg, är detta ok?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
LO eller Unionen.
Citera
2017-11-20, 22:22
  #3000
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liivz
Beskrivning av problem:
Har varit visstidsanställd hos Experis och blivit uthyrd till ett företag som ger IT Support.
Jag var anställd i 12 månader. Första gången jag skrev på var det för 6 månader. När jag hade jobbat de 6 månaderna fick jag skriva på igen för att få 6 nya månader.
Nu när dessa gick ut så fick jag inte förnyat och fick i princip reda på detta samma dag som min anställning gick ut. Även fast jag var på dem och försökt få ett besked ett tag.

Jag har nu fått ett Arbetsgivarintyg, men i det intyget står det att jag skulle fått besked om att jag inte skulle få fortsätta 2 veckor innan det gick ut. Detta stämmer verkligen inte.

Frågeställning:
Finns det någon lag gällande att man måste få besked om man inte får fortsätta en viss tid innan anställningen går ut.
De har i princip ljugit i mitt arbetsgivarintyg, är detta ok?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
LO eller Unionen.
LAS 15 §, https://lagen.nu/1982:80#P15S1
Citat:
En arbetstagare som är anställd för begränsad tid enligt 5 § och som inte kommer att få fortsatt anställning när anställningen upphör, skall få besked av arbetsgivaren om detta minst en månad före anställningstidens utgång. En förutsättning för rätt till sådant besked är dock att arbetstagaren, när anställningen upphör, har varit anställd hos arbetsgivaren mer än tolv månader under de senaste tre åren.
Du föll alltså på mållinjen för rätten till beskedet Enligt LAS eftersom din sammanlagda anställningstid inte är mer än 12 månader. Dåligt hanterat av AG oavsett att de inte bröt mot LAS.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback