2024-08-20, 08:18
Medlem
Revelationss avatar
Jag har runt 5000kr lägre lön än mina två kollegor (den ena har jobbat här lite över ett år). Det beror nog på att jag fick dåligt lön från början (började september 2021).
Nu har jag varit anställd i snart 3 år och tycker det är orättvist med så pass mycket lägre lön.

Jag har studerat (annat, så jag kan inte använda det till att öka min lön) i 2 år och ska snart börja med samma arbetsuppgifter med mina kollegor som har mycket högre lön.
Det gör mig inte motiverad till att göra ett bra jobb, eller ens göra något.

Förhoppningsvis hittar jag något som passar min utbildning snart (och jag söker aktivt), men under tiden finns det något jag kan göra åt det bortsett från att byta jobb? Som sagt jag är inte alls motiverad till att jobba.
Jobbar inom kommun med administration.
2024-08-28, 03:23
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Jag har runt 5000kr lägre lön än mina två kollegor (den ena har jobbat här lite över ett år). Det beror nog på att jag fick dåligt lön från början (började september 2021).
Nu har jag varit anställd i snart 3 år och tycker det är orättvist med så pass mycket lägre lön.

Jag har studerat (annat, så jag kan inte använda det till att öka min lön) i 2 år och ska snart börja med samma arbetsuppgifter med mina kollegor som har mycket högre lön.
Det gör mig inte motiverad till att göra ett bra jobb, eller ens göra något.

Förhoppningsvis hittar jag något som passar min utbildning snart (och jag söker aktivt), men under tiden finns det något jag kan göra åt det bortsett från att byta jobb? Som sagt jag är inte alls motiverad till att jobba.
Jobbar inom kommun med administration.
Har du pratat med chefen om exakt det du skriver till oss?

Skulle uppskatta att 90% av de som klagar och ber mig om råd inte gjort det.
2024-09-23, 14:47
Medlem
Chef som skriker på en

Hej har en chef som är ett riktigt r@#hål som brukar skrika på medarbetare och skälla ut folk. Finns det någon lag man dra fram i ansiktet på han att chefer inte får skrika på en?
2024-09-23, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iphunter
Hej har en chef som är ett riktigt r@#hål som brukar skrika på medarbetare och skälla ut folk. Finns det någon lag man dra fram i ansiktet på han att chefer inte får skrika på en?
Du lär utveckla betydligt mer.
2024-09-23, 14:52
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
1. dokumentera
2. prata med chefen
3. om det inte ger resultat - anmäl till facket - arbtesmiljölagen
---------
Men det får ju vara otroligt mycket skrik i så fall
2024-09-23, 14:54
Medlem
Citat:

Prova att skrika tillbaka.
2024-09-23, 15:09
Medlem
Säg håll käften gubb jävel nu lyssnar DU!

En som jag känner hade en chef som bjöd sina anställda på massa öl från systemet när han blivit utskälld av arbetarna på ett snickeri.
2024-09-23, 15:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
2024-09-23, 16:08
Medlem
Citat:

Säg håll käften gubb jävel nu lyssnar DU!

En som jag känner hade en chef som bjöd sina anställda på massa öl från systemet när han blivit utskälld av arbetarna på ett snickeri.
2024-09-23, 22:31
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Det finns inget förbud för chefer att skrika. Går det för långt så kan det dock utgöra ofredande, vilket är olagligt.
2024-09-23, 23:04
Medlem
Undrar om någon är kunnig och kan ge rätt svar på följande:

Gäller en anställning från dagen (datumet) man skriver kontrakt eller från första arbetsdagen?

Jag skrev på kontrakt i april men började inte på nya jobbet förrän första juli (pga uppsägningstid, semesteruttag). En kollega hävdar han har förtur till LAS då han började jobba innan mig, men skrev kontrakt efter mig.

Som sagt komplicerad fråga men svaret borde vara glasklart, någon som vet?
2024-09-25, 10:00
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwel
Undrar om någon är kunnig och kan ge rätt svar på följande:

Gäller en anställning från dagen (datumet) man skriver kontrakt eller från första arbetsdagen?

Jag skrev på kontrakt i april men började inte på nya jobbet förrän första juli (pga uppsägningstid, semesteruttag). En kollega hävdar han har förtur till LAS då han började jobba innan mig, men skrev kontrakt efter mig.

Som sagt komplicerad fråga men svaret borde vara glasklart, någon som vet?
Det bör rimligen finnas ett datum för anställningens ingående i ditt anställningsavtal. Detta datum brukar vara dagen då arbetet inleds. Det behöver alltså inte vara samma datum som avtalet undertecknas och det lutar alltså att din kollega har rätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in