Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-17, 08:57
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag instämmer. Det bör vara ett panikdrag och något han känner sig tvingad till. Möjligen utifrån att han av någon okänd anledning valde att som GM återvända till Skandia.

Men däremot håller jag inte med om att "det enda han kommer på är en förväxlingsteori".
Det är mer än så han kommer med. Det är lögner i överflöd. Samtal med Lisbeth, språngmarschen o.s.v.

Gällande att gärningsmän hävdar förväxling så får du gärna återkomma med källor som styrker ditt påstående.

Anser du att att samtalet med Lisbeth är en lögn? Det gör förvisso jag också, även om jag håller en liten dörr öppen för att samtalet kan ha skett. Vi vet ju att hantverkare Ljungkvist talade kort med Lisbeth, eller var det bara ett försök till samtal från hans sida? Jag minns ärligt talat inte.
Citera
2024-09-17, 09:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Anser du att att samtalet med Lisbeth är en lögn? Det gör förvisso jag också, även om jag håller en liten dörr öppen för att samtalet kan ha skett. Vi vet ju att hantverkare Ljungkvist talade kort med Lisbeth, eller var det bara ett försök till samtal från hans sida? Jag minns ärligt talat inte.

Jag talade utifrån perspektivet SE som GM och då är det en lögn. (Var lite otydlig i mitt inlägg kanske).

Som vittne ser jag däremot att SE haft detta då han ordagrant även kunde återge det signalement Lisbeth uppger. "Mörkblå täckjacka".

Förutom LL så talade även Söderström med Lisbeth.
Anna Hage kanske inte samtalade så mycket, men hon påstod att Lisbeth pratade en hel del.
Citera
2024-09-17, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det finns tyvärr inga bättre källor än de första förhören 1986, innan alla blir påverkade av allt mediasurr.

Eller vilka källor tänker du på? De senare där det talas om lufsande gång och rutmönstrad jacka.

Sådan science fiction håller tyvärr inte.

Läs mitt påstående igen, men det är upp till dig
Citera
2024-09-17, 09:15
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jag talade utifrån perspektivet SE som GM och då är det en lögn. (Var lite otydlig i mitt inlägg kanske).

Som vittne ser jag däremot att SE haft detta då han ordagrant även kunde återge det signalement Lisbeth uppger. "Mörkblå täckjacka".

Förutom LL så talade även Söderström med Lisbeth.
Anna Hage kanske inte samtalade så mycket, men hon påstod att Lisbeth pratade en hel del.

Ja, att Söderström talade med Lisbeth är jag med på. Om AH eller KJ talade med henne är väl lite oklart, som du påvisar. Det känns mest som att det var LP som pratade/skrek, men det är min tolkning.

LL pratar väl om att han "försökte nå" eller tala med LP inledningsvis, dock minns jag inte om han säger att han fick något svar? Tyvärr minns jag inte från vilken ljudupptagning med LL det är han säger detta i. Får leta upp hans medverkar i rätterna, och börja där.
Citera
2024-09-17, 09:20
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja, att Söderström talade med Lisbeth är jag med på. Om AH eller KJ talade med henne är väl lite oklart, som du påvisar. Det känns mest som att det var LP som pratade/skrek, men det är min tolkning.

LL pratar väl om att han "försökte nå" eller tala med LP inledningsvis, dock minns jag inte om han säger att han fick något svar? Tyvärr minns jag inte från vilken ljudupptagning med LL det är han säger detta i. Får leta upp hans medverkar i rätterna, och börja där.

Ja, jag minns kanske fel, men har något minne av att LL frågade något i stil med "varför sköt han, damen"? Oklart om han fick något svar.

Ja, att Lisbeth var hysterisk, skrek och sprang runt får stöd i många vittnesmål.
Att hon sprang ut i vägen är också något som SE säger, likväl som HJ.
(Är SE GM så ljuger han/gissar han även på detta)
Citera
2024-09-17, 09:25
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ja, jag minns kanske fel, men har något minne av att LL frågade något i stil med "varför sköt han, damen"? Oklart om han fick något svar.

Ja, att Lisbeth var hysterisk, skrek och sprang runt får stöd i många vittnesmål.
Att hon sprang ut i vägen är också något som SE säger, likväl som HJ.
(Är SE GM så ljuger han/gissar han även på detta)

Vill minnas att du citerar LL på pricken. Men om han fick svar minns jag inte. Ska lyssna på hans utläggningar i rätterna under dagen, får se om han nämner detta där, återkommer.

För egen del tror jag att han var en variant av efterspelsvittne (oavsett om han kan ha ingått i något) och inte GM. Jag tror att han mest höll sig på avstånd och iakttog, vilket till viss del skulle kunna förklara att ingen sett honom. Men hans närvaro på platsen efter skotten, förklarar ju att han återberättar vissa detaljer korrekt, så klart.
Citera
2024-09-17, 10:03
Medlem
I
Citat:
Jag instämmer. Det bör vara ett panikdrag och något han känner sig tvingad till. Möjligen utifrån att han av någon okänd anledning valde att som GM återvända till Skandia.

Men däremot håller jag inte med om att "det enda han kommer på är en förväxlingsteori".
Det är mer än så han kommer med. Det är lögner i överflöd. Samtal med Lisbeth, språngmarschen o.s.v.

Gällande att gärningsmän hävdar förväxling så får du gärna återkomma med källor som styrker ditt påstående.

En teori går så här;
Planen är att Engström egentligen skulle gå tillbaka in till Skandia via den olarmade dörren och han skulle i så fall bli oupptäckt av väktarna. Men dörren stängdes av A-L G minuten efter mordet.* Anledningen att han måste tillbaka till Skandia är för att han måste lämna något eller göra något annat där efter mordet. Men nu är dörren låst och han måste därför bulta på dörren till huvudingången för att bli insläppt. Han släpps sedan även in genom skjutdörrarna, (för att dricka kaffe), vilket möjliggör att han kan slutföra det han skulle där inne.

Jag har alltid tyckt att det oavsett vad är lite märkligt att han tar sig tillbaka in på Skandia. Visst, han behövde ringa till sin fru, och visst det är trygghet för honom där inne. Men han har varit där ute i 15-20 minuter och sedan måste han in igen på Skandia. Hade han bara behövt ringa sin fru kunde han ju lika gärna göra det någon annanstans. Den där koppen kaffe strax innan midnatt känns också lite konstigt att han vill ta, han skulle egentligen behöva något lugnande i det tillståndet. Men visst, natten var kall och han behövde kanske värma sig och hålla sig pigg ett tag till.

* När A-L G larmar på dörren sitter AK och HO i receptionen. AK slutade egentligen för 20 minuter sedan och hon har jobbat åtskilliga timmar, ett extra pass, men väljer ändå att sitta kvar? Strax efter att dörren larmas på beger hon sig dock ut med bilen från garaget. Är det tillfälligheter, eller beror allt detta på något annat?
Citera
2024-09-17, 10:12
Medlem
Apropå samtal med Lisbeth säger LJ att han hör henne utbrista :"Nej, vad gör du?!" eller "Hjälp, vad gör du?!" och vissa hävdar att detta skulle kunna innebära att hon känner GM, men det håller inte jag med om.

AH har hela livet haft funderingar kring vad LP egentligen sade och hur hon uppträdde på mordplatsen. Det är synd att hon inte minns exakt vad LP sade, men det är tydligt att hon i alla år har haft väldigt svårt att förstå varför LP betedde sig som hon gjorde och sade det hon gjorde. Hon hävdar bl.a. att LP sagt något i stil med "Det där är/var en otäck man" (minns tyvärr inte ordagrant, men något åt det hållet) och att AH tolkade det som att det var Olof Palme som hon syftade på. Hon säger också att hon tolkade det som att LP var väldigt arg på henne för att hon försökte hjälpa OP och hela tiden försökte knuffa bort henne. Hon säger att hon gärna skulle vilja pratat med Lisbeth om allt detta efter mordet.
Citera
2024-09-17, 10:20
Medlem
När jag ändå är inne på AH så hävdar hon att hon övervakats och varnats av personer efter mordet. Detta är osannolikt om det hade rört sig om en "ensam galning" vilket gör att jag tror på inblandning av Stay Behind, MUST, CIA, SÄPO eller liknande. Sen om SE hade ett finger med i detta eller ej, det låter jag vara osagt för jag blir inte riktigt klok på den knepige mannen. Men att någon organisation varit inblandad och haft koll på vittnen, bl.a. AH, efteråt det talar sitt tydliga språk.

Var några år sedan jag läste hennes bok, ska nog läsa om den igen.
Citera
2024-09-17, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Men... .man kan också se det som att SE har panik, inser att han ligger risigt till och behöver ett alibi och det enda han kommer på är en förväxlingsteori.

Dessutom bör man ha i åtanke att det inte är helt ovanligt att en gärningsman hävdar förväxling. Det har hänt förr, mer än en gång.

Jag är ändå tveksam till att hålla SE som GM. Vapnet och ammunitionen samt tidpunkten, efter ett långt arbetspass på övertid före semestern, passar inte in.

Men vem vet... konstiga saker sker ibland.

Håller med dig om allt.
Dessutom vill jag tillägga, om någon missuppfattat det, att SE inte sade sig vara förväxlad redan på mordkvällen. Han ringer in om detta morgonen efter och kan ju ha klurat hela natten på vad han ska säga och göra. Att han prioriterar att ringa tidigt på morgonen för att meddela detta är också lite uppseendeväckande, liksom hans samtal till personalansvarig att prompt få fram exakt utstämplingstid på momangen.
Citera
2024-09-17, 10:30
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
När jag ändå är inne på AH så hävdar hon att hon övervakats och varnats av personer efter mordet. Detta är osannolikt om det hade rört sig om en "ensam galning" vilket gör att jag tror på inblandning av Stay Behind, MUST, CIA, SÄPO eller liknande. Sen om SE hade ett finger med i detta eller ej, det låter jag vara osagt för jag blir inte riktigt klok på den knepige mannen. Men att någon organisation varit inblandad och haft koll på vittnen, bl.a. AH, efteråt det talar sitt tydliga språk.

Var några år sedan jag läste hennes bok, ska nog läsa om den igen.

Även om det inte är särskilt sannolikt, så skulle ju faktiskt (en ensam) GM själv ha sökt upp AH och varnat henne, alltså iförd någon variant av uniform, dels för att skrämma henne men även förvirra utredningen? Alternativet är att en kamrat till GM gjorde det. Nu tror jag inte på detta, men i en sämre roman skulle det ju vara fullt möjligt.
Citera
2024-09-17, 10:46
Medlem
Citat:
Även om det inte är särskilt sannolikt, så skulle ju faktiskt (en ensam) GM själv ha sökt upp AH och varnat henne, alltså iförd någon variant av uniform, dels för att skrämma henne men även förvirra utredningen? Alternativet är att en kamrat till GM gjorde det. Nu tror jag inte på detta, men i en sämre roman skulle det ju vara fullt möjligt.

Hahaha, nej det låter lite väl långsökt 🤣 har för mig att de var två herrar också en gång på någon form av restaurang e.d. som sökte upp henne. Måste som sagt läsa boken igen och kanske med nya ögon då.

Har för mig att det ofta stod bilar parkerade också utanför hennes hem som hon då uppfattade hade henne under uppsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in