I
Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Jag instämmer. Det bör vara ett panikdrag och något han känner sig tvingad till. Möjligen utifrån att han av någon okänd anledning valde att som GM återvända till Skandia.
Men däremot håller jag inte med om att "det enda han kommer på är en förväxlingsteori".
Det är mer än så han kommer med. Det är lögner i överflöd. Samtal med Lisbeth, språngmarschen o.s.v.
Gällande att gärningsmän hävdar förväxling så får du gärna återkomma med källor som styrker ditt påstående.
En teori går så här;
Planen är att Engström egentligen skulle gå tillbaka in till Skandia via den olarmade dörren och han skulle i så fall bli oupptäckt av väktarna. Men dörren stängdes av A-L G minuten efter mordet.* Anledningen att han måste tillbaka till Skandia är för att han måste lämna något eller göra något annat där efter mordet. Men nu är dörren låst och han måste därför bulta på dörren till huvudingången för att bli insläppt. Han släpps sedan även in genom skjutdörrarna, (för att dricka kaffe), vilket möjliggör att han kan slutföra det han skulle där inne.
Jag har alltid tyckt att det oavsett vad är lite märkligt att han tar sig tillbaka in på Skandia. Visst, han behövde ringa till sin fru, och visst det är trygghet för honom där inne. Men han har varit där ute i 15-20 minuter och sedan måste han in igen på Skandia. Hade han bara behövt ringa sin fru kunde han ju lika gärna göra det någon annanstans. Den där koppen kaffe strax innan midnatt känns också lite konstigt att han vill ta, han skulle egentligen behöva något lugnande i det tillståndet. Men visst, natten var kall och han behövde kanske värma sig och hålla sig pigg ett tag till.
* När A-L G larmar på dörren sitter AK och HO i receptionen. AK slutade egentligen för 20 minuter sedan och hon har jobbat åtskilliga timmar, ett extra pass, men väljer ändå att sitta kvar? Strax efter att dörren larmas på beger hon sig dock ut med bilen från garaget. Är det tillfälligheter, eller beror allt detta på något annat?