2024-09-22, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Nej, skratta åt den svenska kungafamiljen finns det ju ingen anledning till, iaf inte Victoria och hennes familj, som sköter sig bra!

Det viktigaste är förstås att dom representerar Sverige, charmar i utlandet, så tjänar landet på detta. Att ha, statsministrar, som är helt okända utomlands och som växlar, till sånt ser inte jag som lika effektivt, verkar tråkigare också! En kungafamilj är ju opolitiska dessutom....men ändå så förstår jag dom som vill ha republik, det stör inte mig alls, folk tycker olika om det!

Hur känns tycker du att det belgiska kungahuset är? Nej, folk i allmänhet har ingen aning om dem, om de ens vet att Belgien är en monarki mycket lik den svenska.
Citera
2024-09-22, 06:25
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Som jag säger varje gång någon framför dessa argument: förklara då varför länder som Tyskland, Schweiz, Finland och USA inte har några problem med sin export, trots avsaknaden av kungahus.
Den relevanta frågan nu när Sverige har ett kungahus är förstås huruvida svensk ekonomi blir sämre, bättre eller oförändrad vid ett avskaffande av sagda kungahus.

Om du kan göra sannolikt att svensk ekonomi blir _signifikant_ bättre så skulle jag förstås omedelbart bli republikan.

Om det inte ser ut att spela någon större roll (som Merwinna inbillar sig) är det förstås inte värt besväret att byta statsskick och om det riskerar att bli sämre skall man förstås låta bli. Eller hur?

Ser därför fram emot att du förklarar vad som blir bättre. Får vi fler internationella patent? Billigare produktionskostnader relativt konkurrerande länder? Är intresserad av vad som helst men glöm inte att berätta hur ett avskaffat kungahus leder till de ekonomiska fördelarna.

Nå?
Citera
2024-09-22, 06:29
Medlem
När Sverige avsätter monarkin har ni äntligen slagit spiken i kistan för ert egna kulturella arv. Snabba på med utraderingen av er egna existens och glöm inte läsa Jan Guillous nya krönika på aftonbladet
Citera
2024-09-22, 06:30
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
På vilket sätt är kungen demokratiskt vald?!
På samma sätt som t ex statsministern. Även om just kungen förstås har valts många fler gånger och vi till och med demokratiskt skrivit in i grundlagen att just han, Carl Gustav, skall vara kung.
Citat:
Skillnaden mellan en kung och en folkvald statschef är att den sistnämnda kan granskas och avsättas. Titta bara på Anna Kinberg Batra. Ej statschef men politiskt tillsatt landshövding. Nu granskas hennes utnämningsbeslut och det kan sluta med att hon tvingas bort. Det är bara ett av många exempel, men ett aktuellt sådant. Kungen kan göra vad han vill och ändå klara sig på grund av straffrättslig immunitet.
Folket, genom sina valda representanter i Riksdagen, kan avskaffa monarkin eller byta statschef när folket så behagar. Fast det gör folket inte. Ett skäl till det, tror jag, är att ni pjinciprepublikaner aldrig berättar vad som skulle bli bättre i verkligheten.

Om det vore ett problem att kungen/statschefen begick en massa brott så skulle man kunna avskaffa immuniteten, man behöver inte gå igenom hela apparaten att byta statsskick för den saken. Fast nu begår ju inte kungen en massa brott så det hela är hypotetiskt. Lite som att vilja avskaffa monarkin utifall det kommer rymdödlor som inte tycker om kungar till jorden.
Citat:
Eller tycker du rent av att vi fortfarande skulle ha en kung av Guds nåde, ungefär som Solkungen i Versailles, så att varje person som vågade ifrågasätta monarkins existens halshöggs...?
Nej, det tycker jag inte. Såvitt jag vet har vi för övrigt inget problem att oppositionella halshuggs i Sverige. Om det blir så att kungahuset orsakar att en massa oppositionella blir halshuggna så skulle jag förstås vara för att vi ändrar på det.

Sen var det inte Ludvig den fjortonde som av politiska skäl halshögg en massa folk i Frankrike. De som är kända för sånt är förstås republikanerna som ju halshögg enorma mängder människor när de avskaffade monarkin i Franrike. Bland annat en annan kung Ludvig.
Citera
2024-09-22, 06:31
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är väl klart att inget går att bevisa utan kontrollerade experiment, oavsett vad det gäller? Ibland måste man bara ta språnget.
Varför måste man det? Vad är det som inte fungerar? Vad är det som blir bättre? I verkligheten då, inte bara att du blir glad, vilket framstår som ett ganska svagt skäl för att hela landet skall byta statsskick.
Citat:
Nä, jag har inte sysslat med försäljning på den nivån själv, men jag känner män som är på den nivån i näringslivet, och det är klarsynta och hårdföra män. De skulle inte påverkas av att det skulle springa runt en prinsessa där, det är ju helt andra saker man tittar på när man jämför olika bud och alternativ (att jag ens behöver skriva detta...).
Det märks att du inte vet vad du pratar om. Folk som träffas hittar på grejor tillsammans. Jag har sett kungabesök utomlands på nära håll och de där klarsynta och hårdföra männen och deras fruar springer benen av sig för att få vara med och när de är med så brukar det bli affärer dessutom. Man kan tycka att människan borde vara ett mer rationellt djur men det är vi inte.

Om man gjorde en opinionsundersökning bland näringslivstoppar, tror du att republikaner som inte vill se några kungligheter inblandade i representativa förehavanden utomlands skulle vara särskilt många?
Citat:
Just när det gäller Australien och Danmark, som ligger på var sin sida om jordklotet, kanske det kunde påverka lite att dessa länder överhuvudtaget fick upp blicken för varandra. Mary som var australiensiska blev ju drottning av Danmark. Men i övrigt, när de kungliga som kommer på besök inte har någon anknytning alls till det landet, och inte heller något tekniskt kunnande..? Nä.
Jo. Även om du, som enligt egen utsago inte har någon koll alls, har svårt att tro det.
Citera
2024-09-22, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Hur känns tycker du att det belgiska kungahuset är? Nej, folk i allmänhet har ingen aning om dem, om de ens vet att Belgien är en monarki mycket lik den svenska.
Det är inte "folk i allmänhet" som Sverige ska göra affärer med utomlands visserligen...men Silvia och kungen är nog mer kända bland allmänheten i t.ex. Tyskland och Brasilien än vad det belgiska kungahuset är. Dessutom går svenska kungahuset troligtvis bättre hem i Afrika än vad belgiska kungahuset gör, om inte annat i Kongo!
Citera
2024-09-22, 09:59
Avslutad
Citat:
Ersätta med vad blir då frågan...?!
En familj som är värda att vara kungar. Installera en ny ätt.
Citera
2024-09-22, 11:52
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Varför måste man det? Vad är det som inte fungerar? Vad är det som blir bättre? I verkligheten då, inte bara att du blir glad, vilket framstår som ett ganska svagt skäl för att hela landet skall byta statsskick.

Det märks att du inte vet vad du pratar om. Folk som träffas hittar på grejor tillsammans. Jag har sett kungabesök utomlands på nära håll och de där klarsynta och hårdföra männen och deras fruar springer benen av sig för att få vara med och när de är med så brukar det bli affärer dessutom. Man kan tycka att människan borde vara ett mer rationellt djur men det är vi inte.

Om man gjorde en opinionsundersökning bland näringslivstoppar, tror du att republikaner som inte vill se några kungligheter inblandade i representativa förehavanden utomlands skulle vara särskilt många?

Jo. Även om du, som enligt egen utsago inte har någon koll alls, har svårt att tro det.
Din beskrivning stämmer även in på influencers, vår tids parasiter och mest meningslösa samhällsmedborgare.
Citera
2024-09-22, 11:57
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag känner flera av de män (och kvinnor!) du kallar hårdföra och klarsynta. Men får de inte tillgång till rätt nyckelpersoner att förhandla med så spelar det ingen roll hur dugliga, hårdföra och klarsynta de är. De har ju ingen att förhandla med. Men i rätt många länder kan en kunglighet vara den som får rätt dörrar att öppnas. Att det faktiskt fungerar brukar framgå rätt tydligt om man talar med dessa ”hårdföra”.
Då ställer jag återigen frågan som jag fortfarande hoppas få svar på: hur kan då ett land som Tyskland ha en blomstrande export utan kungahus? Hur känner så många runt om i världen till Mercedes, BMW, Bosch...för att bara ta några exempel? Och varför köper någon Nokia-telefoner när Finland saknar monarki? Alla rojalister upprepar likt papegojor att kungahuset gynnar exporten, men exakt vad gynnar då tysk och finsk export...för även rojalister måste väl hålla med om att dessa länder är stora exportnationer? Om ert resonemang höll skulle monarkier ha större export än republiker, och bara övertygande statistik kan få mig att ompröva den ståndpunkten. Är det t.ex. så att Volvo säljer bättre än Volkswagen i ett globalt perspektiv?
Citera
2024-09-22, 11:59
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I en del fall står det klart, att kungens medverkan har öppnat dörrar som skulle förblivit stängda om Sverige istället representerats av en vald politiker. Det har i sin tur lett till affärer och verksamheter som på sikt nått betydande storlek.

Oavsett vad vi svenskar tycker om kungen och kungahuset så är det så, att i många länder så tillmäts en kung (eller drottning) betydligt större betydelse än en president.
Så en kung som efter 50 år på tronen inte kan säga en hel sammanhängande mening skulle alltså vara den bästa dörröppnaren för svensk industri i utlandet...?!
Citera
2024-09-22, 13:17
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Så du menar alltså att frågan om monarkins vara eller icke-vara löser sig själv genom att inte tillräckligt många bryr sig, och därför kvarstår monarkin som statsskick?! Intressant...och lite skrämmande.

Jag menar att det är en fråga med så lite potential hos väljarna att det inte är en fråga som är värd att driva för något politiskt parti. Skulle republikanerna bilda ett eget parti med just monarkin som sakfråga så skulle det inte locka många väljare.

specifika sakfrågor inom politiken brukar enbart tilltala redan frälsta personer.
Citera
2024-09-22, 17:14
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Jag menar att det är en fråga med så lite potential hos väljarna att det inte är en fråga som är värd att driva för något politiskt parti. Skulle republikanerna bilda ett eget parti med just monarkin som sakfråga så skulle det inte locka många väljare.

specifika sakfrågor inom politiken brukar enbart tilltala redan frälsta personer.
Jag förstår vad du menar och tror du har rätt...tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in