2024-09-20, 21:31
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Exakt och jag tror inte heller på detta. Problemet är att det inte går att undersöka, eftersom man inte kan jämföra med hur det skulle vara utan en kung.
Risken finns alltså att det blir sämre för exportindustrin om Sverige avskaffar monarkin?
Citat:
Men att de smarta ingenjörerna och tekniska direktörerna på det andra landets företag, som fattar beslut om export/import och olika samarbeten skulle ta intryck av "kungar", "drottningar" och "prinsessor" - som dessutom inte kan någonting om ämnet - är ju bara ett fånigt påstående.
Har du varit med vid något statsbesök utomlands? Har du erfarenhet av exportförsäljning? Långsiktig B2B-försäljning överhuvudtaget? Eller sitter du bara och fantiserar fritt om hur det fungerar?

Handeln mellan Australien och Danmark fyrdubblades efter att Mary Donaldson gift sig med kronprinsen. Du som tror saker, vad tror du det berodde på?

PS. Monarkins eventuella ekonomiska för- och nackdelar är förstås inte nya i tråden. Kunde vara en idé att läsa lite i den. Du behöver inte läsa så långt, tror inte jag sett ett nytt argument i tråden sen 2007 eller så. Då och då kommer det in en ny republikan med andan i halsen som kommit på att monarkin är antidemokratisk, dyr eller något annat dumt som vi redan hört hundra gånger.
Citera
2024-09-20, 22:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Risken finns alltså att det blir sämre för exportindustrin om Sverige avskaffar monarkin?

Har du varit med vid något statsbesök utomlands? Har du erfarenhet av exportförsäljning? Långsiktig B2B-försäljning överhuvudtaget? Eller sitter du bara och fantiserar fritt om hur det fungerar?

Handeln mellan Australien och Danmark fyrdubblades efter att Mary Donaldson gift sig med kronprinsen. Du som tror saker, vad tror du det berodde på?

PS. Monarkins eventuella ekonomiska för- och nackdelar är förstås inte nya i tråden. Kunde vara en idé att läsa lite i den. Du behöver inte läsa så långt, tror inte jag sett ett nytt argument i tråden sen 2007 eller så. Då och då kommer det in en ny republikan med andan i halsen som kommit på att monarkin är antidemokratisk, dyr eller något annat dumt som vi redan hört hundra gånger.

Det är väl klart att inget går att bevisa utan kontrollerade experiment, oavsett vad det gäller? Ibland måste man bara ta språnget.

Nä, jag har inte sysslat med försäljning på den nivån själv, men jag känner män som är på den nivån i näringslivet, och det är klarsynta och hårdföra män. De skulle inte påverkas av att det skulle springa runt en prinsessa där, det är ju helt andra saker man tittar på när man jämför olika bud och alternativ (att jag ens behöver skriva detta...).

Just när det gäller Australien och Danmark, som ligger på var sin sida om jordklotet, kanske det kunde påverka lite att dessa länder överhuvudtaget fick upp blicken för varandra. Mary som var australiensiska blev ju drottning av Danmark. Men i övrigt, när de kungliga som kommer på besök inte har någon anknytning alls till det landet, och inte heller något tekniskt kunnande..? Nä.

Fast vår tid kommer. För det här GÅR ju inte längre, det är för fånigt. Jag tror att Victoria kommer att bli vår sista monark, och att något ytterligare tronskifte efter henne ej kommer att ske.
Citera
2024-09-20, 23:03
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Undrar hur många påhopp Republikanska föreningens ordförande får utstå efter det här uttalandet?

https://www.expressen.se/noje/kungligt/kungahuset-far-1905-miljoner-i-nya-budgeten/

Jag tycker att han har helt rätt i sak. När jag diskuterar monarkin med rojalistiska vänner får jag alltid motfrågor som: "Men tycker du inte att Estelle är söt"?, "Tycker du inte att Victoria verkar duktig?" osv. Men det handlar inte om det. Det handlar om själva principen...att födas till ett ämbete, till råga på allt landets högsta ämbete.

Vid riksdagens högtidliga öppnande häromveckan stod talmannen uppsträckt för att hälsa på kungafamiljen. Han är landets högsta folkvalda representant och verkar ha en enorm respekt för kungen med familj. Då har han ändå en utbildning och karriär i bagaget som de kungliga bara kan drömma om. Något känns väldigt fel med hans krypande inför människor som inget annat gjort än födas/gifta in sig i en familj.

Vår statsminister verkar alltför förtjust i att frottera sig med kungafamiljen. Han strålar som en sol varje gång han hamnar bredvid en kunglighet.

Det är synd att inga partier i riksdagen driver frågan om monarkins vara eller icke-vara. Flera är ju emot monarkin men har valt att ligga lågt i frågan.

I Norge är stödet för monarkin rekordlågt efter Märta Louises alla utspel och skandalen med Mette Marits son. Tyvärr blåste förtroendekrisen för det svenska kungahuset 2010 över. När först boken "Den motvillige monarken" och sedan avslöjandena om Silvias far kom trodde jag att det kanske skulle bli början till slutet på monarkin...men nu sägs stödet för kungafamiljen var starkare än någonsin.

Det sägs ofta att inga kan främja svensk export som kungafamiljen. Varje statsbesök sägs leda till nya beställningar och öppna nya dörrar för svensk industri. Men då undrar jag hur länder som Tyskland och Finland kan ha en så stark exportindustri?

Vi har viktigare saker att hantera än monarkins vara eller icke-vara. En avveckling av monarkin är enbart en ideologisk fråga som gemene man inte bryr sig nämnvärt om. Man kan få med sig ett par republikaner men dessa människor kan nog räknas i 100-talet för i verkligheten så bryr sig inte folk allt för mycket om just kungahuset. Har hört uttrycket rojalister förr men det är bara ad hominem som vissa använder sig av, folk bryr sig helt enkelt inte tillräckligt mycket (just nu) för att frågan ska vara värt att dra för något parti.
Citera
2024-09-21, 07:39
Avslutad
Jag ser gärna att vi ersätter familjen Bernadotte men att ta bort monarkin vill jag inte se. En uråldrig tradition värd att bevara.
Citera
2024-09-21, 22:08
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Vi har viktigare saker att hantera än monarkins vara eller icke-vara. En avveckling av monarkin är enbart en ideologisk fråga som gemene man inte bryr sig nämnvärt om. Man kan få med sig ett par republikaner men dessa människor kan nog räknas i 100-talet för i verkligheten så bryr sig inte folk allt för mycket om just kungahuset. Har hört uttrycket rojalister förr men det är bara ad hominem som vissa använder sig av, folk bryr sig helt enkelt inte tillräckligt mycket (just nu) för att frågan ska vara värt att dra för något parti.
Så du menar alltså att frågan om monarkins vara eller icke-vara löser sig själv genom att inte tillräckligt många bryr sig, och därför kvarstår monarkin som statsskick?! Intressant...och lite skrämmande.
Citera
2024-09-21, 22:13
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:

Som jag säger varje gång någon framför dessa argument: förklara då varför länder som Tyskland, Schweiz, Finland och USA inte har några problem med sin export, trots avsaknaden av kungahus.

Att monarkin till sin natur är anti-demokratisk är en sak. Det är ett faktum eftersom monarker inte är folkvalda och dessutom åtnjuter straffrättslig immunitet vilket gör att de kan begå brort ostraffat.

Men det har inget att göra med rojalisternas återkommande argument att monarkin främjar ett lands export. Jag vill se det svart på vitt innan jag tror på det. För att ge ett konkret exempel: 2021 exporterade Tyskland XXX miljoner bilar, Finland XXX miljoner Nokiatelefoner, Schweiz XXX miljoner gökur och USA XXX miljoner haubitsar. Men det kan ändå inte mäta sig med svensk industris exportvärde tack vare kungafamiljen. Ge konkreta exempel i kronor, euro, schweizerfranc eller dollar på hur monarkin gör att svensk industri klarar sig bättre än finsk, tysk, schweizisk eller amerikansk exportindustri.
Citera
2024-09-21, 22:15
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Jag ser gärna att vi ersätter familjen Bernadotte men att ta bort monarkin vill jag inte se. En uråldrig tradition värd att bevara.
Ersätta med vad blir då frågan...?!
Citera
2024-09-21, 22:17
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Monarkin ska vara kvar, republik verkar urtråkigt! Det är ju kul med lite lull-lull, så det så!!
Så du vill ha en kungafamilj för att kunna skratta åt dess medlemmar, ungefär som en freakshow...?!
Citera
2024-09-21, 22:20
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Specifikt lagrum?

Grundskoleversionen är annars att grundlagarna anger en process för att ändra dem, inklusive Successionsordningen. Det hela sker med precis samma demokratiska metod som vi bestämmer allt annat, genom att välja en representativ församling som i sin tur skriver eller ändrar lagar och tillsätter ämbeten.

Det tog inte ens 30 sekunder att hitta avslagna (som alltid under de sisådär hundra år Sverige varit en demokrati med allmän rösträtt) motioner från 2022 om att byta till republik. Det är sannolikt den mest demokratiskt vältröskade frågan vi har om man inte räknar budgeten och liknande. Inte för att det spelar någon roll, det hade räckt med 1979 (när den avgörande omröstningen hölls i riksdagen och bara 21 av 349 ledamöter röstade emot) och det hade förstås inte heller behövts 1979 för att kungen skulle vara statschef i god demokratisk ordning.

Kungen är minst lika demokratiskt vald som t ex statsministern. Eller menar du att regeringen inte är demokratiskt tillsatt?

BTW, kan du säga om något i sinnevärlden skulle bli bättre om vi bytte till republik? Snabbare offentliga utredningar? Minskar brottsligheten? Bättre väder? Något?
På vilket sätt är kungen demokratiskt vald?!

Skillnaden mellan en kung och en folkvald statschef är att den sistnämnda kan granskas och avsättas. Titta bara på Anna Kinberg Batra. Ej statschef men politiskt tillsatt landshövding. Nu granskas hennes utnämningsbeslut och det kan sluta med att hon tvingas bort. Det är bara ett av många exempel, men ett aktuellt sådant. Kungen kan göra vad han vill och ändå klara sig på grund av straffrättslig immunitet.

Eller tycker du rent av att vi fortfarande skulle ha en kung av Guds nåde, ungefär som Solkungen i Versailles, så att varje person som vågade ifrågasätta monarkins existens halshöggs...?
Citera
2024-09-21, 23:56
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Exakt och jag tror inte heller på detta. Problemet är att det inte går att undersöka, eftersom man inte kan jämföra med hur det skulle vara utan en kung.
I en del fall står det klart, att kungens medverkan har öppnat dörrar som skulle förblivit stängda om Sverige istället representerats av en vald politiker. Det har i sin tur lett till affärer och verksamheter som på sikt nått betydande storlek.

Oavsett vad vi svenskar tycker om kungen och kungahuset så är det så, att i många länder så tillmäts en kung (eller drottning) betydligt större betydelse än en president.
Citera
2024-09-22, 00:05
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Det är väl klart att inget går att bevisa utan kontrollerade experiment, oavsett vad det gäller? Ibland måste man bara ta språnget.

Nä, jag har inte sysslat med försäljning på den nivån själv, men jag känner män som är på den nivån i näringslivet, och det är klarsynta och hårdföra män. De skulle inte påverkas av att det skulle springa runt en prinsessa där, det är ju helt andra saker man tittar på när man jämför olika bud och alternativ (att jag ens behöver skriva detta...).

Just när det gäller Australien och Danmark, som ligger på var sin sida om jordklotet, kanske det kunde påverka lite att dessa länder överhuvudtaget fick upp blicken för varandra. Mary som var australiensiska blev ju drottning av Danmark. Men i övrigt, när de kungliga som kommer på besök inte har någon anknytning alls till det landet, och inte heller något tekniskt kunnande..? Nä.

Fast vår tid kommer. För det här GÅR ju inte längre, det är för fånigt. Jag tror att Victoria kommer att bli vår sista monark, och att något ytterligare tronskifte efter henne ej kommer att ske.
Jag känner flera av de män (och kvinnor!) du kallar hårdföra och klarsynta. Men får de inte tillgång till rätt nyckelpersoner att förhandla med så spelar det ingen roll hur dugliga, hårdföra och klarsynta de är. De har ju ingen att förhandla med. Men i rätt många länder kan en kunglighet vara den som får rätt dörrar att öppnas. Att det faktiskt fungerar brukar framgå rätt tydligt om man talar med dessa ”hårdföra”.
Citera
2024-09-22, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Så du vill ha en kungafamilj för att kunna skratta åt dess medlemmar, ungefär som en freakshow...?!

Nej, skratta åt den svenska kungafamiljen finns det ju ingen anledning till, iaf inte Victoria och hennes familj, som sköter sig bra!

Det viktigaste är förstås att dom representerar Sverige, charmar i utlandet, så tjänar landet på detta. Att ha, statsministrar, som är helt okända utomlands och som växlar, till sånt ser inte jag som lika effektivt, verkar tråkigare också! En kungafamilj är ju opolitiska dessutom....men ändå så förstår jag dom som vill ha republik, det stör inte mig alls, folk tycker olika om det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in