2015-06-14, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Kungahuset är helt meningslöst, en samling inavlade imbeciller som förlöjligar oss internationellt...och nu ska vi svenskar även representeras av en lösaktig slampa

Vadå "vi svenskar"?
Merparten av svenska folket vill ju behålla monarkin. Majoriteten är kanske inte representativ för svenskarna?
Citera
2015-06-14, 08:13
Medlem
lossnuss avatar
Jag anser att jag som svensk medborgare har rätten att på något sätt uttrycka min åsikt kring denna fråga. Kungafamiljen är inavlad och det är ett faktum.
Och om du inte ser att Hellkvist är en slampa så orkar jag inte diskutera mer med dig
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Och Du anser Dig förstås vara en så framgångsrik och utomordentlig person att Du förtjänar något mycket bättre? Eller tar Du Dig bara friheten att använda nedsättande uttryck utan underbyggnad, bara för att det roar Dig?
Citera
2015-06-14, 11:41
Medlem
Bastanizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Saxat fån kungahuset.se. Mina kommentarer i kursiv stil:

Konungens uppgifter
Konungens uppgifter stadgas i 1974 års regeringsform och riksdagsordning enligt följande:
1. ”Konungen är rikets statschef” (detta stadgas i regeringsformens 1 kapitel 5§) och skall som sådan representera Sverige och vara en samlande symbol för nationen.
Trams, en person kan aldrig samla en hel nation, vald eller ej.
2. Han leder den särskilda konselj som sammanträder vid regeringsskifte, liksom de regelbundna så kallade informationskonseljerna med regeringens ledamöter.
Låter som ett jobb för riksdagens talman att leda sammanträden vid regeringsskifte.
3. Han öppnar årligen riksmötet.
Ännu ett talmansjobb.
4. Han är ordförande vid sammanträde med Utrikesnämnden. Dess ledamöter utses av riksdagen för samråd med regeringen i utrikesfrågor.
Eftersom talmannen nu har fått ta över två oerhört betungande uppgifter så får väl vice talmannen ta detta.
5. Han är främste representant för den svenska försvarsmakten och innehar försvarsgrenarnas högsta grader. Dessutom är han hederschef för vissa militära enheter.
Jag är helt säker på att en yrkesofficer skulle klara detta arbete betydligt bättre än en lekman som kungen.
6. I sin funktion som rikets främste representant i förhållande till andra länder ackrediterar Kungen utländska ambassadörer. Han undertecknar också de svenska ambassadörernas kreditivbrev.
Visste inte att kungen sysslade med detta. Gissar att UD sätter små post-it lappar där han ska signera. Då kan tjänstemännen lika gärna be Calle Bildt skriva under.

Hur Republikanska Föreningen (antar att du syftar på dem) sköter sitt arbete har jag inga synpunkter på, jag är inte medlem och tänker inte bli. Inte heller bryr jag mig om vem som är deras ordförande, lika lite som jag bryr mig om vem som är ordförande i den lokala brukshundsklubben, eller för den delen Sveriges kung.

Däremot hoppas jag verkligen att du som du skriver talar i egen sak när du uppenbarligen inte vill kännas vid en av de mest grundläggande punkterna i det västerländska demokratiska rättssystemet där varje åtalad har rätt till ett juridiskt ombud.

Ååååh, så bra skrivet👏👏👏👏
Håller fullständigt med dig!
Citera
2015-06-14, 11:46
Medlem
Bastanizs avatar
Fyy, jag skäms över att Carl Filip har gift sig med en av Sveriges största GOLDDIGGER!!
Det här är skam för Sverige!
Monarkin är skam för sig och sen att låta en utvikningstjej komma in i bilden är tragiskt!
Vi har ingen demokrati i Sverige så länge kungafamiljen finns!

Förr i tiden hade man monarki pga andra skäl men nu är det 2000-talet och det ska inte behövas sådant trams
Citera
2015-06-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastaniz
Avskaffa monarkin NU!
Vi måste gå ut och demonstrera allihop tillsammans.
Jag blir spyfärdig när man pratar om kungafamiljen.
Vem är dom liksom? Gud lr?😳
Sverige är riktiga rövslickare drf monarkin har varit kvar så här länge.
Carl Philip gifter sig med en glamour modell som har vikt ut sig, det måste väl säga mkt om den äckliga killen.

Vakna Sverige bli inte lurade av dessa människor som vill leva lyx med våra pengar

Ditt stora problem är att du saknar gehör hos svenska folket för republikkravet. Monarkin är väldigt populär hos ett förkrossande flertal.
Skaffa Dig bara ett rejält majoritetsstöd för dina åsikter, så lär nog republiken komma som ett brev på posten. Lätt som en plätt - teoretiskt sett.
Citera
2015-06-14, 12:11
Medlem
Bastanizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Ditt stora problem är att du saknar gehör hos svenska folket för republikkravet. Monarkin är väldigt populär hos ett förkrossande flertal.
Skaffa Dig bara ett rejält majoritetsstöd för dina åsikter, så lär nog republiken komma som ett brev på posten. Lätt som en plätt - teoretiskt sett.

Populär för människor som du?!?!
Det är odemokratiskt att behålla monarkin.
Det här tramset måste en vacker dag försvinna precis som många andra länder har gjort.
Om ni är så intresserade av att behållet Symbol för Sverige kan ni sätta in gamla historiska bilder på "kungafamiljen" på Naturhistoriska museet.
Citera
2015-06-14, 12:19
Medlem
Epimaness avatar
Citat:

Det är inte svensk demokratis största problem direkt. Så om det är demokrati du brinner för så bör du snarare agitera 24/7 för mer brännande frågor. Benigna anakronismer kontra demokratur...
Citera
2015-06-14, 12:27
Medlem
Citat:
Populär för människor som du?!?!
Det här tramset måste en vacker dag försvinna precis som många andra länder har gjort.
Om ni är så intresserade av att behållet Symbol för Sverige kan ni sätta in gamla historiska bilder på "kungafamiljen" på Naturhistoriska museet.

Du har givetvis din fulla rätt att tycka som du gör. Liksom jag har min. Men så länge en stark majoritet av svenska folket tycker som jag i monarkifrågan så blir det ingen republik av.
Menar Du möjligen att den lilla sekten kring republikanska klubben ska ges makt och myndighet att införa republik mot folkflertalets önskan?
I så fall är du en mycket dålig demokrat.
Citera
2015-06-14, 12:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Jag anser att jag som svensk medborgare har rätten att på något sätt uttrycka min åsikt kring denna fråga. Kungafamiljen är inavlad och det är ett faktum.
Och om du inte ser att Hellkvist är en slampa så orkar jag inte diskutera mer med dig

Visst har Du rätt att på något sätt uttrycka Dina åsikter om Rikets statsskick. Mindre självklart är att Du bör använda obelagda nedsättande uttryck. T ex har Du inte visat på något belägg på inavel. Snarare skulle man kunna påstå att kungafamiljen är mindre inavlad än de flesta, alldenstund eventuella släktskapsförhållanden är välkända och hänsyn kan tagas till detta.
Citera
2015-06-14, 12:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Fyy, jag skäms över att Carl Filip har gift sig med en av Sveriges största GOLDDIGGER!!
Det här är skam för Sverige!
Monarkin är skam för sig och sen att låta en utvikningstjej komma in i bilden är tragiskt!
Vi har ingen demokrati i Sverige så länge kungafamiljen finns!

Förr i tiden hade man monarki pga andra skäl men nu är det 2000-talet och det ska inte behövas sådant trams

För egen del skäms jag mer över att svensk skolundervisning är så undermålig att debattörer inte ens kan rätt stava till kungafamiljens namn eller använda en adekvat och inhemsk vokabulär.

Att påstå att vi inte har demokrati i Sverige så länge kungafamiljen finns, är så klart i saklig mening felaktigt. Sverige ligger tämligen väl till i internationella jämförelser, vilket också ett flertal andra konstitutionella monarkier gör.
Citera
2015-06-14, 12:38
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Visst har Du rätt att på något sätt uttrycka Dina åsikter om Rikets statsskick. Mindre självklart är att Du bör använda obelagda nedsättande uttryck. T ex har Du inte visat på något belägg på inavel. Snarare skulle man kunna påstå att kungafamiljen är mindre inavlad än de flesta, alldenstund eventuella släktskapsförhållanden är välkända och hänsyn kan tagas till detta.

Absolut! Den enda som är lite inavlad är kungen själv, och det inte särskilt mycket. Går vi tillbaka några generationer, då de var tvungna att avla endast inom de europeiska kungahusen kunde inaveln vara allvarlig. Men även så sent som långt in på 1900-talet var kusin- och sysslinggiften inte ovanliga. Prins Charles är ett resultat av detta. Ändå är han långt mindre inavlad än de flesta sällskapshundar vi har. Och de är ju söta de också.
Citera
2015-06-14, 13:00
Medlem
lossnuss avatar
Vet inte om du menar allvar eller bara är okunnig ? Jo kungafamiljen har problem med inavel...
http://flutetankar.blogspot.se/2012/02/kungahuset-breddar-sin-genetiska-bas.html
Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in