Citat:
Ursprungligen postat av
PrincessAnne
På vilket sätt är kungen demokratiskt vald?!
På samma sätt som t ex statsministern. Även om just kungen förstås har valts många fler gånger och vi till och med demokratiskt skrivit in i grundlagen att just han, Carl Gustav, skall vara kung.
Citat:
Ursprungligen postat av
PrincessAnne
Skillnaden mellan en kung och en folkvald statschef är att den sistnämnda kan granskas och avsättas. Titta bara på Anna Kinberg Batra. Ej statschef men politiskt tillsatt landshövding. Nu granskas hennes utnämningsbeslut och det kan sluta med att hon tvingas bort. Det är bara ett av många exempel, men ett aktuellt sådant. Kungen kan göra vad han vill och ändå klara sig på grund av straffrättslig immunitet.
Folket, genom sina valda representanter i Riksdagen, kan avskaffa monarkin eller byta statschef när folket så behagar. Fast det gör folket inte. Ett skäl till det, tror jag, är att ni pjinciprepublikaner aldrig berättar vad som skulle bli bättre i verkligheten.
Om det vore ett problem att kungen/statschefen begick en massa brott så skulle man kunna avskaffa immuniteten, man behöver inte gå igenom hela apparaten att byta statsskick för den saken. Fast nu begår ju inte kungen en massa brott så det hela är hypotetiskt. Lite som att vilja avskaffa monarkin utifall det kommer rymdödlor som inte tycker om kungar till jorden.
Citat:
Ursprungligen postat av
PrincessAnne
Eller tycker du rent av att vi fortfarande skulle ha en kung av Guds nåde, ungefär som Solkungen i Versailles, så att varje person som vågade ifrågasätta monarkins existens halshöggs...?
Nej, det tycker jag inte. Såvitt jag vet har vi för övrigt inget problem att oppositionella halshuggs i Sverige. Om det blir så att kungahuset orsakar att en massa oppositionella blir halshuggna så skulle jag förstås vara för att vi ändrar på det.
Sen var det inte Ludvig den fjortonde som av politiska skäl halshögg en massa folk i Frankrike. De som är kända för sånt är förstås republikanerna som ju halshögg enorma mängder människor när de avskaffade monarkin i Franrike. Bland annat en annan kung Ludvig.