2024-09-20, 21:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
https://www.svtplay.se/video/ePB97pM/fraga-lund/slipsar-och-fyrverkerier?position=2023

Handlar om hur vittnesmål och minnen kan förvanskas, till exempel genom påverkan.

Det är bara radarparet Ljungqvist & Andersson som har sett Engström på mordplatsen efter mordet. Samma par som efter en tid pekade ut Christer Pettersson som GM, där den ene (JA) uppenbarligen påverkats av den andre (LL).

Försöker du påpeka att SEs vittnesmål förändras över tid eftersom han påverkas av media till exempel?
Citera
2024-09-20, 21:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
De är både påhittade men ändå vänstrande?

Rör det således sig om påhittat vänstrande?
Man får väl tro vad man vill, men visst verkar det kunna finnas ett sådant samband:

1. Skelleftehamnspersonen som säger sig själv ha otillbörliga förhållanden, samt att han/hon såg/hörde en man mycket nära mordplatsen (och på tyska) dirigera en trolig flyktbil.

2. Opelkvinnan (och hennes vänsterprassel) som ungefär samtidigt såg en man klädd och utrustad enligt det ena signalementet komma springande och hoppa in i en mellanblå tysk bil (Opel eller VW, "ej japansk").

3. Järva Krog-kvinnan (och hennes "manlige vän") som senare såg någon komma söderifrån på E18 och sedan byta bil vid Järva Krog, från en "mellanblå" bil till en vit, för vidare hetsig färd norrut (och även här skall det alltså ha pratats tyska).
Senast redigerad av Draifos 2024-09-20 kl. 21:56.
Citera
2024-09-20, 22:41
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det är bara radarparet Ljungqvist & Andersson som har sett Engström på mordplatsen efter mordet. Samma par som efter en tid pekade ut Christer Pettersson som GM, där den ene (JA) uppenbarligen påverkats av den andre (LL).

Falskt. Återigen försöker du kleta över LL:s kategoriska uttalanden på JA.

JA har inte pekat ut CP. Han tyckte bara att rörelsemönstret påminde lite när någon visade en film för honom. Det framgår också att LL inte var med honom när filmen visades, bara hans fru.

JA: Just det här sättet att ta sig iväg så att säga.
F: Det påminner lite grann.
JA: Ja, det jag såg...
F: Det är så långt du kan sträcka dig ungefär.
JA: Ja, mer vill jag inte gå alltså, men just det här lite klumpiga sättet när han vänder sig om och skall iväg.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9978-01-H

Han har alltså ”pekat ut” CP ungefär lika mycket som Yvonne Nieminen gjort det.

Det är mycket maskningar men han nämner en ettrig reporter som legat på honom. Troligen är det alltså denne ettrige reporter som försökt hetsa fram ett scoop ur JA efter att ha hört LL:s sensationella utpekande. JA verkar dock ha varit måttligt intresserad.
Citera
2024-09-21, 06:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Falskt. Återigen försöker du kleta över LL:s kategoriska uttalanden på JA.

JA har inte pekat ut CP. Han tyckte bara att rörelsemönstret påminde lite när någon visade en film för honom. Det framgår också att LL inte var med honom när filmen visades, bara hans fru.

JA: Just det här sättet att ta sig iväg så att säga.
F: Det påminner lite grann.
JA: Ja, det jag såg...
F: Det är så långt du kan sträcka dig ungefär.
JA: Ja, mer vill jag inte gå alltså, men just det här lite klumpiga sättet när han vänder sig om och skall iväg.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9978-01-H

Han har alltså ”pekat ut” CP ungefär lika mycket som Yvonne Nieminen gjort det.

Det är mycket maskningar men han nämner en ettrig reporter som legat på honom. Troligen är det alltså denne ettrige reporter som försökt hetsa fram ett scoop ur JA efter att ha hört LL:s sensationella utpekande. JA verkar dock ha varit måttligt intresserad.

Det gå dock att konstatera att YN tyckte CP rörde sig på samma sätt som mannen på DBG och det går inte att säga att SE och CP rörde sig på liknande sätt.

Dalulven och MrBarnaby har missat att YN pekat ut CP som mannen på DBG efter att sett rörliga bilder på honom verkar det som. De verkar fortfarande vara fast i en stillbild på SE med en vit fläck istället för ansikte och blir saliga över att "rocken och längden inte stämmer in på hennes minnesbild".
Citera
2024-09-21, 07:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Man får väl tro vad man vill, men visst verkar det kunna finnas ett sådant samband:

1. Skelleftehamnspersonen som säger sig själv ha otillbörliga förhållanden, samt att han/hon såg/hörde en man mycket nära mordplatsen (och på tyska) dirigera en trolig flyktbil.

2. Opelkvinnan (och hennes vänsterprassel) som ungefär samtidigt såg en man klädd och utrustad enligt det ena signalementet komma springande och hoppa in i en mellanblå tysk bil (Opel eller VW, "ej japansk").

3. Järva Krog-kvinnan (och hennes "manlige vän") som senare såg någon komma söderifrån på E18 och sedan byta bil vid Järva Krog, från en "mellanblå" bil till en vit, för vidare hetsig färd norrut (och även här skall det alltså ha pratats tyska).

Ah, jag fattar!

Jag ser ett samband till OP som eventuellt var otrogen också. Kvinnan skulle haft en lägenhet nära OP i Gamla Stan sägs det. Även om han kanske inte var ett "Supervittne" bara för det.

Mönstret går dock inte att förneka.

Otrogna människor verkar ha varit ute och rört sig på stan på mordnatten. Det är väl generellt olämpligt att vara otrogen hemma om partnern också är hemma?

Vi vet också genom att gissa att SE var otrogen när han jobbade över de dagar han inte höll på med vapenvård på det låsta arbetsrummet. Vapenvården kan vi vara säkra på genom att gissa där också.

LJ skulle ha en romantisk sexträff bakom barackerna på Tunnelgatan enligt gissningar i HHs team av Supersnutar. Vi kan nog utgå ifrån att LJ skulle träffa en gift man eftersom varken LJ eller den vänstrade mannen ville ha träffen hemma hos sig.

Jag har börjat bli lite tveksam till vad WG egentligen höll på med i Gamla Stan också. Kanske vänstrade han med? Men jag vet inte säkert eftersom jag inte gissat det än.

Vänstrande och "Supervittnen" med stort S går verkligen hand i hand och inte med sin partner utan med någon annan uppenbarligen.

Det var en skarpsinnig spaning av dig. Hur ska vi nu koppla detta till gissningen att den hypotetiska SE-GM mördade OP?
Citera
2024-09-21, 07:42
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det gå dock att konstatera att YN tyckte CP rörde sig på samma sätt som mannen på DBG och det går inte att säga att SE och CP rörde sig på liknande sätt.

Dalulven och MrBarnaby har missat att YN pekat ut CP som mannen på DBG efter att sett rörliga bilder på honom verkar det som. De verkar fortfarande vara fast i en stillbild på SE med en vit fläck istället för ansikte och blir saliga över att "rocken och längden inte stämmer in på hennes minnesbild".

Ok, det är möjligt att YN ”pekat ut” CP i ännu högre grad än JA alltså. Det var länge sedan jag läste det dokumentet med YN.

För övrigt är jag rätt säker på att ha läst att JA och LL tappat kontakten, är det något du känner igen? Jag lyckas inte hitta källan just nu med Google bara. Det vore intressant om man kunde ringa in ungefär när de tappade kontakten.
Citera
2024-09-21, 07:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ok, det är möjligt att YN ”pekat ut” CP i ännu högre grad än JA alltså. Det var länge sedan jag läste det dokumentet med YN.

För övrigt är jag rätt säker på att ha läst att JA och LL tappat kontakten, är det något du känner igen? Jag lyckas inte hitta källan just nu med Google bara. Det vore intressant om man kunde ringa in ungefär när de tappade kontakten.

Jag tror LL säger i någon intervju att han tappade kontakten med JA och jag tror att det var eftersom de blev "ovänner" om vad de sett och inte.

Det kan också bero på att någon av dem flyttade eftersom umgänget verkar grundat sig på att de bodde grannar och var medlemmar i samma kyrka.
Citera
2024-09-21, 08:01
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag tror LL säger i någon intervju att han tappade kontakten med JA och jag tror att det var eftersom de blev "ovänner" om vad de sett och inte.

Det kan också bero på att någon av dem flyttade eftersom umgänget verkar grundat sig på att de bodde grannar och var medlemmar i samma kyrka.

Ok. I så fall är det ju ett konkret tecken på att JA inte låtit sig hunsas av LL. Vilket varit populärt att gissa om.

Av någon anledning verkar allt som skulle kunna tala till SE:s nackdel bygga på gissningar.
Senast redigerad av Knattarna 2024-09-21 kl. 08:23.
Citera
2024-09-21, 08:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ok, då är det ju ett konkret tecken på att JA inte låtit sig hunsas av LL alltså. Vilket varit populärt att gissa om.

Av någon anledning verkar allt som kan tala till SE:s nackdel bygga på gissningar.

Här hittar jag en länk till förhöret där YN tycker mannen på DBG går på samma sätt som CP.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E15-01-H
Yvonne kontaktades av XXX som var intresserade av Palmemordet.

XXX hade tidigare gett ut böcker. Hon vet inte efternamn.

Det var efter träffen med dem som händelserna inträffade.

Hon minns inte exakt när detta var men hon jobbade då i XXX och det måste ha varit före 2010.

Yvonne förtydligar det hela och uppgav att händelserna var innan hon träffade XXX och XXX men hon XXX efter mötet med dem.

Yvonne minns nu att den måste ha varit innan 2006 och hon bodde då i XXX. Hon minns inte exakt vilket år.

XXX och XXX hade för Yvonne berättat att en person som hade vårdat på sitt hem hade erkänt mordet på Olof Palme.

Yvonne vet inte namnet på personen men hon vet att han skall likna Christer Pettersson väldigt mycket. Hon tror att hon fick se en bild av personen.

Yvonne tillfrågas om sin tanke kring och teori och hon uppgav att mannen som hon såg uppe på David Bagares gata inte var någon tränad person.

I sättet som mannen gick påminde denne om Christer Pettersson.

Allt som handlar om att den påhittade GM-SE har mördat OP bygger på rena gissningar, där slog du huvudet på spiken!
Citera
2024-09-21, 08:40
Medlem
Citat:

Yvonne tillfrågas om sin tanke kring och teori och hon uppgav att mannen som hon såg uppe på David Bagares gata inte var någon tränad person.

I sättet som mannen gick påminde denne om Christer Pettersson.
[/indent]

Allt som handlar om att den påhittade GM-SE har mördat OP bygger på rena gissningar, där slog du huvudet på spiken!

Okej, så mannen på DBG gick altså?

Dumma mig som trodde han kom springande.. på hala skor, i nedörsbacke, fipplande med en väska, ständigt kollades det bakåt.

Men det var vel så CP gick då, till vanligt? Nån sorts CP-gångstil?

Intressant.
Citera
2024-09-21, 08:49
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Här hittar jag en länk till förhöret där YN tycker mannen på DBG går på samma sätt som CP.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E15-01-H

Och detta ska alltså vara kronvittnet. Sedan kan man ju påminna om att mannen som sedan krockade med Robrandt och Samson var så mörk att polisen spontant kontaktade utlänningsroteln när de fick se den man på TV som Robrandt tyckte liknade honom. Och både Samson och Dahlström fick ju också utlänningsvibbar.

Men man kan ju alltid gissa hejvilt att det var väldigt många olika springande män i rörelse kring David Bagares Gata strax efter skotten och att bara en av dem råkade vara SE. Det vore ju ett festligt gissningsbygge.
Citera
2024-09-21, 08:59
Medlem
Citat:
Och detta ska alltså vara kronvittnet. Sedan kan man ju påminna om att mannen som sedan krockade med Robrandt och Samson var så mörk att polisen spontant kontaktade utlänningsroteln när de fick se den man på TV som Robrandt tyckte liknade honom. Och både Samson och Dahlström fick ju också utlänningsvibbar.

Men man kan ju alltid gissa hejvilt att det var väldigt många olika springande män i rörelse kring David Bagares Gata strax efter skotten och att bara en av dem råkade vara SE. Det vore ju ett festligt gissningsbygge.

Ojdå hatar när det händer, det här kan inte ha varit lätt för dom. Det kan altså ha sprungit runt en utlänning, i Stockholm, mitt i natten.

Tack Gud att dom var där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in