Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Hur tycker du hennes signalementsbeskrivning gjord 1 mars 1986 passar in på SE.
Personligen tror jag att om SE var gm, att han stöter ihop med paret Palme av ren slump efter utstämplingen från Skandia och av någon anledning har revolver med sig.
Ett impulsdåd .
Jag tycker Korhonens och Storhöks signalement stämmer hyffsat in på Engström. Dock tvistar man ju om vilka kläder Engström hade den aktuella kvällen?
Jag hade förr en hypotes (med SE som GM/skytt) om att han missuppfattat exakt när Bröderna Mozart slutade (han trodde strax efter klockan 23), och att han därför uppehöll sig omkring Grand 22:55 till 23:10. Det var ju en annan film som slutade innan omkring 23. Och SE såg inte makarna Palme komma ut. Omkring 23:05 hade besökarna lämnat biografens vestibul, SE tryckte därför nosen mot biografens glasdörrar och stirrade desperat in, då kom Storhök och Korhonen gående där inne (SE blev iakktagen). Efter att de två unga kvinnorna passerat honom vid ingången var det åter tomt i ett par minuter i vestibulen, SE antog då att han antingen missat makarna Palme, eller att de hade gått ut en annan väg, därför avvek han från platsen strax före 23:10 och begav sig till Skandia igen.
Jag tror som sagt inte längre på SE som skytt, därför har jag lagt ovanstående tes på hyllan. Jag tror (som sagt) att han ingick i en mindre konspiration/sammansvärjning om 3-4 personer, där hans roll var en helt annan än skytt. Jag tror definitivt inte på ett slumpscenario, där han (allt som oftast) gick beväpnad med en revolver.