Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-17, 16:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vet inte om det är så osannolikt att någon, mitt på ljusan dag och på en folktät plats, bejakar samma herrmode som SE. Även denna figur ser ut att ha halsduk och något i handen ...

Vem vet, det kanske rent av är en bekant till honom.

Men att det kl. 23:21, skulle vara någon exakt lik SE, bara några meter framför. Det är mer osannolikt.

Nu bygger det osannolika korthuset 'SE som GM' mycket på att det omöjligen kunde finnas två personer med liknande signalement och det ett väldigt spretande och vagt signalement.

Då är det väl anmärkningsvärt att Rapport filmar i 20 sekunder på Sveavägen och en dubbelgångare till SE dyker upp i bild. De är kusligt lika förutom nyansen på byxorna som skiljer sig lite, men i dålig belysning skulle inte jag kunna skilja på dubbelgångaren och SE.

https://www.nrk.no/urix/skandiamannens-kone_-_-han-var-for-feig-til-a-gjore-noe-sant-1.15047904

Rocken ser ut att kunna fladdra likadant. Axelbredden stämmer. Kepsen är väldigt lik och mannen har ett föremål hårt till formen i handen utan synlig rem.
Citera
2024-08-17, 16:55
Medlem
Så här beskriver Korhonen mannen utanför Grand i sitt vittnesmål 1 mars 1986.

Signalement 35-45 år, cirka 170-175 cm lång, ordinär kroppsbyggnad något rund om magen, troligen cendrefärgat hår , alldagligt utseende.

Iklädd, blå 3/4 kvartsjacka, ganska tjock vaddfylld skärmmössa typ keps, troligen glasögon, bär inget i händerna troligen händerna i jackfickorna.

De mest iögonfallande var mannens stirrande blick och att han tycktes vänta på någon.

https://drive.google.com/file/d/1MlrZCOmmlDmLvW6lEy6vfL4HGeqptO_F/view

19860301 Grand L 866
Citera
2024-08-17, 16:58
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Så här beskriver Korhonen mannen utanför Grand i sitt vittnesmål 1 mars 1986.

Signalement 35-45 år, cirka 170-175 cm lång, ordinär kroppsbyggnad något rund om magen, troligen cendrefärgat hår , alldagligt utseende.

Iklädd, blå 3/4 kvartsjacka, ganska tjock vaddfylld skärmmössa typ keps, troligen glasögon, bär inget i händerna troligen händerna i jackfickorna.

De mest iögonfallande var mannens stirrande blick och att han tycktes vänta på någon.

https://drive.google.com/file/d/1MlrZCOmmlDmLvW6lEy6vfL4HGeqptO_F/view

19860301 Grand L 866

Tack för länkar.
Korhonen pekade specifikt ut Engström juni 2020 efter presskonferensen, i finska tidningen Yle.

https://arenan.yle.fi/poddar/1-50557332
Citera
2024-08-17, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Tack för länkar.
Korhonen pekade specifikt ut Engström juni 2020 efter presskonferensen, i finska tidningen Yle.

https://arenan.yle.fi/poddar/1-50557332

Hur tycker du hennes signalementsbeskrivning gjord 1 mars 1986 passar in på SE.
Personligen tror jag att om SE var gm, att han stöter ihop med paret Palme av ren slump efter utstämplingen från Skandia och av någon anledning har revolver med sig.
Ett impulsdåd .
Citera
2024-08-17, 17:16
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hur tycker du hennes signalementsbeskrivning gjord 1 mars 1986 passar in på SE.
Personligen tror jag att om SE var gm, att han stöter ihop med paret Palme av ren slump efter utstämplingen från Skandia och av någon anledning har revolver med sig.
Ett impulsdåd .

Jag tycker Korhonens och Storhöks signalement stämmer hyffsat in på Engström. Dock tvistar man ju om vilka kläder Engström hade den aktuella kvällen?

Jag hade förr en hypotes (med SE som GM/skytt) om att han missuppfattat exakt när Bröderna Mozart slutade (han trodde strax efter klockan 23), och att han därför uppehöll sig omkring Grand 22:55 till 23:10. Det var ju en annan film som slutade innan omkring 23. Och SE såg inte makarna Palme komma ut. Omkring 23:05 hade besökarna lämnat biografens vestibul, SE tryckte därför nosen mot biografens glasdörrar och stirrade desperat in, då kom Storhök och Korhonen gående där inne (SE blev iakktagen). Efter att de två unga kvinnorna passerat honom vid ingången var det åter tomt i ett par minuter i vestibulen, SE antog då att han antingen missat makarna Palme, eller att de hade gått ut en annan väg, därför avvek han från platsen strax före 23:10 och begav sig till Skandia igen.

Jag tror som sagt inte längre på SE som skytt, därför har jag lagt ovanstående tes på hyllan. Jag tror (som sagt) att han ingick i en mindre konspiration/sammansvärjning om 3-4 personer, där hans roll var en helt annan än skytt. Jag tror definitivt inte på ett slumpscenario, där han (allt som oftast) gick beväpnad med en revolver.
Citera
2024-08-17, 17:54
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag tycker Korhonens och Storhöks signalement stämmer hyffsat in på Engström. Dock tvistar man ju om vilka kläder Engström hade den aktuella kvällen?

Jag hade förr en hypotes (med SE som GM/skytt) om att han missuppfattat exakt när Bröderna Mozart slutade (han trodde strax efter klockan 23), och att han därför uppehöll sig omkring Grand 22:55 till 23:10. Det var ju en annan film som slutade innan omkring 23. Och SE såg inte makarna Palme komma ut. Omkring 23:05 hade besökarna lämnat biografens vestibul, SE tryckte därför nosen mot biografens glasdörrar och stirrade desperat in, då kom Storhök och Korhonen gående där inne (SE blev iakktagen). Efter att de två unga kvinnorna passerat honom vid ingången var det åter tomt i ett par minuter i vestibulen, SE antog då att han antingen missat makarna Palme, eller att de hade gått ut en annan väg, därför avvek han från platsen strax före 23:10 och begav sig till Skandia igen.

Jag tror som sagt inte längre på SE som skytt, därför har jag lagt ovanstående tes på hyllan. Jag tror (som sagt) att han ingick i en mindre konspiration/sammansvärjning om 3-4 personer, där hans roll var en helt annan än skytt. Jag tror definitivt inte på ett slumpscenario, där han (allt som oftast) gick beväpnad med en revolver.
Är det verkligen hyfsat när den uppskattade åldern är 35-45? Det tycker jag själv stämmer dåligt med SE.
Citera
2024-08-17, 17:57
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Är det verkligen hyfsat när den uppskattade åldern är 35-45? Det tycker jag själv stämmer dåligt med SE.

Människor som är feta/runda tenderar att se lite yngre ut i ansiktet. Det finns en del bilder på SE från 1986 där han mer ser ut som 40-45 än 52. Så ja, att de uppskattade hans ålder som de gjorde, har iaf jag inga som helst problem med.
Citera
2024-08-17, 18:18
Medlem
Knattarnas avatar
Jag tycker att SE ser ut som en typisk 50-plussare i ansiktet.

SE var ju inte ens fet på riktigt utan verkar ha månansikte av andra orsaker. Och det ser inte direkt ungdomligt ut.

https://static.bonniernews.se/bildix/api/images/3533e3d2-1b06-594d-a8e5-55d3c443df69.jpeg?fit=crop&w=980&h=551
Citera
2024-08-17, 18:24
Medlem
pojkpingiss avatar
Ifall inte tanken slagit er, folk bedömer en ålder olika. Dessutom bedömer man olika beroende på vilken ålder man själv har. Det är svårare att ringa in en ålder för en tonåring än en medelårs. Så var det sagt. För övrigt är det inte milsvid skillnad på en 45åring och en 50åring. Men detta kan ju heller inte vara en nyhet, för de flesta.
Citera
2024-08-17, 18:53
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Mr Barnaby hittade en stor del av inslaget, oklippt, i mycket bra kvalitet:

https://www.nrk.no/urix/skandiamannens-kone_-_-han-var-for-feig-til-a-gjore-noe-sant-1.15047904

Första gången som jag såg att SE hade en sprund på rocken, vilket kan förklara varför rocken fladdrar en hel del och benen syns ... Notera också hur EXTREMT framåtlutad han är när han accelererar. Han rätar upp sig i toppfart.

Enligt LJ sprang GM framåtlutat. Kanske saktade in före korsningen, och accelererade sedan.

SE ser spänstig ut även när han går.

Ingen som ser nåt av intresse på hans arbetsrum? Fönstret på andra sidan gatan, möjligen ...
Ja nog fladdrar rocken så det räcker i klippet trots att den är knäppt, YN påpekade speciellt att rocken var uppknäppt på den man hon mötte. Engström själv har dock sagt att hans rock minsann var knäppt och att han inte hade keps med öronlappar eller knäppe på skärmen.
Citera
2024-08-17, 19:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Piketen sprang in 23:24:30 eller strax därefter och ambulansen var på väg runt 23:28:30.

(Det var en ganska lång sejour runt barackerna för sprintfantomen SE. Tre-fyra minuter?)

Det är just under dessa minuter vittnen känner igen SE som mannen som hjälpte till vid livräddningsförsöken på OP och två olika vittnen reagerar på SEs beteende (chockad) inne på Bohemia.
Citera
2024-08-17, 19:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja nog fladdrar rocken så det räcker i klippet trots att den är knäppt, YN påpekade speciellt att rocken var uppknäppt på den man hon mötte. Engström själv har dock sagt att hans rock minsann var knäppt och att han inte hade keps med öronlappar eller knäppe på skärmen.

Man bör också notera att bilden i klippet är oproportionerligt utdraget på bredden. Man har i Norge 'bakat om' proportionerna på en TV:bild och dragit ut det till en mer 'filmliknande rektangel' med följd att SE ser betydligt mer axelbred ut i klipppet än han verkligen är.

Det syns tydligt i bilden där byggbarackerna syns att proportionera är felaktiga och 'för breda'.

SEs huvud ser ut som en 'långskalle' vilket alltså inte går att ta till intäkt för att 'långskallar' enligt frenelogin alltid är statsministermördare.

Dalulvens övertro, missuppfattning och vantolkning att SE såg axelbred ut kan stamma från detta klipp där SEs axlar faktiskt ser breda ut och rocken nästan jacklikt kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in