2024-09-20, 19:25
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Hans Mellander plöjde ju igenom en liten lista på vilka vapen som kan ha använts vid mordet på pressträffen 2020. Huruvida dessa vapen kunde användas med den aktuella ammunitionen vet jag inte. Men jag antar att Mellander visste vad han pratade om. Personligen har jag ingen vidare koll på vapen och ammunition.

Det har diskuterats för 1+ år sedan i tråden. Tydligen finns det något mindre revolvrar, dock inte så många, som kan använda den typen av ammunition.

Holmérs tvärsäkra uppvisande av en Magnum .357 i tv skapade problem.

Vittnen säger vapen med lång pipa men eldflamman kan göra att den ser längre ut än vad den är. Det måste ha varit knepigt att avgöra under några fåtal sekunder en mörk fredagkväll i februari på ett ställe där det av en ren slump (?) sitter en trasig gatulampa som annars möjligen hade kunnat ge lite fler detaljer.

Det är lite för mycket slump i detta ärende anser jag, även om det förstås är möjligt.
Senast redigerad av quggel 2024-09-20 kl. 19:27.
Citera
2024-09-20, 19:27
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Oj. Då missuppfattade jag listan. Jag trodde det var en uppräkning, eller "upprop" på de 5 till 7 olika attentatsmännen som så klart alla hade olika vapen.

Bara SE hade ett vapen i handen "bara för att" enligt KP om jag fattade rätt där.

I början på pressträffen, går ju HM igenom fakta kring utredningen, då går han igenom listan på vapen. Detta har du väl inte missat, eller larvar du dig?
Citera
2024-09-20, 19:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ha ha. Ja, man lär låta sinnet sväva fritt ibland, och tänka utanför väskor.

Även om jag inte tror på det, så är det ju i ärlighetens inte omöjligt, att GM med visst våld fick ner revolvern i slungan och lät pipan sticka ut, under en tid. Fast varför inte bara ha den i ett hölster? Bar GM en rock (vilket det mesta tyder på) så bör han ju med lätthet ha fått plats med den i någon av fickorna. Känns som ett smidigare alternativ under den förmodat rådande panik som GM kände.

Ja, "Matte" har ju ett pärlband av bevis gällande antalet GM, dessutom lär han inte ha berättat allt ännu enligt egen utsago, man sitter på som på nålar...

Mattes "nålar" är som mental akupunktur. Man får dock högre blodtryck av dem än av traditionell akupunktur.

Köpte SE CAs vapen före mordet följde ett hölster med på köpet. (Vittnet CA tar sannolikt fel på år.)
Citera
2024-09-20, 19:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
I början på pressträffen, går ju HM igenom fakta kring utredningen, då går han igenom listan på vapen. Detta har du väl inte missat, eller larvar du dig?

Nej det har jag inre missat. Det var samma lista som i FUPen mot CP men eventuellt två till vapen som kunde vara aktuella.
Citera
2024-09-20, 19:31
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Mattes "nålar" är som mental akupunktur. Man får dock högre blodtryck av dem än av traditionell akupunktur.

Köpte SE CAs vapen före mordet följde ett hölster med på köpet. (Vittnet CA tar sannolikt fel på år.)

Kittlande, att SE kan ha köpt CA:s vapen, verkligen. Tummen upp för den teorin, nu känner jag att jag får puls.

Hur tänker du att SE och CA kom i kontakt med varandra? Eller träffades de av slump på uteserveringen och började prata revolvrar - som svenska män så ofta gör - eller hade även CA en svår fäbless för Bridge? Med tanke på hans kroppshydda, tänker jag att han mer ägnade sig åt Bridgeblandning.
Citera
2024-09-20, 19:32
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Nej det har jag inre missat. Det var samma lista som i FUPen mot CP men eventuellt två till vapen som kunde vara aktuella.

Ja. Då så. Har du koll på piplängderna på de övriga vapnen på listan?
Citera
2024-09-20, 19:33
Medlem
quggels avatar
Citat:
i ärlighetens inte omöjligt, att GM med visst våld fick ner revolvern i slungan och lät pipan sticka ut, under en tid.

Inte sannolikt eftersom SE då hade burit den så även innan han fick idén att skjuta OP. Inte rimligt. Då tror jag mer på att det är som SE insinuerar själv i tidningen skydd och säkerhet: en mindre revolver (som kan ta samma ammunition), som får plats.
Citera
2024-09-20, 19:39
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Inte sannolikt eftersom SE då hade burit den så även innan han fick idén att skjuta OP. Inte rimligt. Då tror jag mer på att det är som SE insinuerar själv i tidningen skydd och säkerhet: en mindre revolver (som kan ta samma ammunition), som får plats.

Jag sa detta med en viss glimt i ögat. Troligare att han hade vapnet i ett hölster, i byxlinningen eller i en av sina rockfickor. Hade han dock haft behov av att bära omkring den i något, hade ju en systemkasse varit lämpligare än en på tok för liten slunga.
Citera
2024-09-20, 19:49
Medlem
MrBarnabys avatar
Jag brukar benämna Engströms påhittade vittne som Supervittnet med stort "S" (för att han fått med nästan allt som polisen gick ut med i efterlysningen (bland annat i Engströms husorgan SvD den 2 mars), inte minst de stålbågade glasögonen). Men de riktiga supervittnena är nog Leif Ljungqvist och hans polare Jan Andersson, de har sett både(!) Christer Pettersson och Stig Engström på brottsplatsen.
Av Högsta domstolens beslut i resningsärendet mot Christer Pettersson framgår att nya uppgifter som åberopades var "nya förhör våren 1996 med Leif Ljungqvist och Jan Andersson, vilka då lämnat uppgifter som skall styrka att gärningsmannen är identisk med Christer Pettersson". Högsta domstolens minoritet, som prövade den nya åberopade bevisningen, redogjorde för Ljungqvists utsaga på följande sätt. "Vittnet L.L., som i bil var vid brottsplatsen, har nu uppgett att han till 95 procent kan identifiera C.P. som gärningsman på grund av dennes rörelsemönster efter mordet jämfört med TV-bilder som han sett. J.A., som var med i bilen, har lämnat liknande uppgifter om att C.P:s sätt att vända sig om påminner om gärningsmannens.
https://gunnarwall.wordpress.com/wp-content/uploads/2023/03/anmalan-grn.pdf
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-20 kl. 19:59.
Citera
2024-09-20, 20:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja. Då så. Har du koll på piplängderna på de övriga vapnen på listan?

Jag gissar att piplängden varierade lite på vapen från samma tillverkare.

Det de hade gemensamt var väl antalet bommar (räfflor) i pipan, vinkeln på dessa och kalibern?

Att mordvapnet ansågs vara långpipigt berodde på att mordkulorna inte var "uppsvampade" i bakkant. För att så smolk i glädjebägaren så kunde kulorna "laddas ned" och då skulle inte kortpipiga vapen heller svampa upp kulorna.

Så har jag fattat det, men är ingen expert på området.
Citera
2024-09-20, 20:25
Medlem
Bridge ja.. inte bara var SE utbildad i hur man manipulerar folk (reklam) och dödar folk (militäret) han var bridgespelare också. Man begriper ju med tiden hur chanslös sossarnas (tandlösa) pitbull Holmér var här. SE could play the game. Hela vägen.
Citera
2024-09-20, 20:53
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Var inte din "Suppervittnesranking" ett nytt lågvattenmärke när det gällde att kasta sten i glastramshuset?

Jag ville bara att du skulle utveckla var du ville komma med att utnämna nya "supervittnen" och sortera dessa inbördes?

Fanns det något syfte med det och vad var det i så fall? Ledde det till några nya insikter?
https://www.svtplay.se/video/ePB97pM/fraga-lund/slipsar-och-fyrverkerier?position=2023

Handlar om hur vittnesmål och minnen kan förvanskas, till exempel genom påverkan.

Det är bara radarparet Ljungqvist & Andersson som har sett Engström på mordplatsen efter mordet. Samma par som efter en tid pekade ut Christer Pettersson som GM, där den ene (JA) uppenbarligen påverkats av den andre (LL).
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-20 kl. 21:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in