2024-09-19, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det finns ingen konkurrens vad gäller produkt, på samma sätt som exemplet Nicola aldrig var konkurrent till Tesla. Det enda de konkurrerar om är finansiering.

Anser du att internet behöver konkurrens?

Nicola kanske är skräp, men Tesla utsätts helt klart för konkurrens och internet består av väldigt många delar med väldigt mycket konkurrens på alla delar. Vissa block-kedjor utvecklar även off-grid-funktionalitet där internet delvis blir obsolete. Du har ingen poäng, bara tankefel.
Citera
2024-09-19, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Nicola kanske är skräp, men Tesla utsätts helt klart för konkurrens och internet består av väldigt många delar med väldigt mycket konkurrens på alla delar. Vissa block-kedjor utvecklar även off-grid-funktionalitet där internet delvis blir obsolete. Du har ingen poäng, bara tankefel.
Det är fachinerande med människor som liksom kontinuerligt borrar ned huvudet djupare och djupare i sanden så ni aldrig ens ytligt förstår vad ni tittar på. Jag antar att du tror att du duckade den där biten om internet här. Det gjorde du inte, både du och jag vet fortfarande hur lite du kan om internet.

I fallet Bitcoin finns ingen "konkurrens" som pushar det i olika riktningar, och det kommer heller inte finnas. Med tanke på nivån av sand du har över huvudet kommer jag inte försöka förklara varför, du får fortsätta tro att det är lite som att producera bilar.
Citera
2024-09-19, 16:17
Medlem
Citat:
Det är fachinerande med människor som liksom kontinuerligt borrar ned huvudet djupare och djupare i sanden så ni aldrig ens ytligt förstår vad ni tittar på. Jag antar att du tror att du duckade den där biten om internet här. Det gjorde du inte, både du och jag vet fortfarande hur lite du kan om internet.

I fallet Bitcoin finns ingen "konkurrens" som pushar det i olika riktningar, och det kommer heller inte finnas. Med tanke på nivån av sand du har över huvudet kommer jag inte försöka förklara varför, du får fortsätta tro att det är lite som att producera bilar.

Jag antar att du imbillar dig att bitcoin-kedjan ska bli den enda bas-kedjan någon gång i framtiden. BTC-kedjan som inte ens klarar av att transportera värde för att handla mat med. Allt tyder istället på att framtiden har otalet kedjor som samarbetar (och konkurrerar), men varför försöka resonera med en BTC-maxi?
Citera
2024-09-19, 16:34
Medlem
Dr.Judensteins avatar
Doktorn ordinerar att bitcoin bör gå över ~$64k är den senaste toppen från 25 augusti.

Gör den inte det fortsätter trenden med lower highs det senaste halvåret och det blir ingen månfärd än.

Med tanke på att guldet fortfarande verkar vilja upp är det ganska sannolikt att bitcoin bryter sitt mönster.
Senast redigerad av Dr.Judenstein 2024-09-19 kl. 16:37.
Citera
2024-09-19, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Judenstein
Doktorn ordinerar att bitcoin bör gå över ~$64k är den senaste toppen från 25 augusti.

Gör den inte det fortsätter trenden med lower highs det senaste halvåret och det blir ingen månfärd än.

Med tanke på att guldet fortfarande verkar vilja upp är det ganska sannolikt att bitcoin bryter sitt mönster.

65k är det den måste över för att bryta mönstret. Toppen i augusti var cirka 65100 USD.
Citera
2024-09-19, 17:40
Avslutad
Citat:
Jag antar att du imbillar dig att bitcoin-kedjan ska bli den enda bas-kedjan någon gång i framtiden. BTC-kedjan som inte ens klarar av att transportera värde för att handla mat med. Allt tyder istället på att framtiden har otalet kedjor som samarbetar (och konkurrerar), men varför försöka resonera med en BTC-maxi?

Bitcoin är inte en valuta som syftar till att kunna handla mat. Du har inte förstått bitcoin, uppdatera dig och återkom.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Judenstein

Mönster?
Citera
2024-09-19, 17:52
Medlem
Dr.Judensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
65k är det den måste över för att bryta mönstret. Toppen i augusti var cirka 65100 USD.
Ok, i stand corrected, tittade bara på googlegrafen, saknar väl en del detaljer.
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarlGrey
Mönster?
Lower highs. Bara kolla på sexmåmadersgrafen på google. Tycker det är rätt tydligt.
Citera
2024-09-19, 17:52
Medlem
Citat:
Det som hände efter 2016 var ju Ethereum. Det vill säga marknaden fattade att vem som helst nu kunde när som helst skicka upp en ICO för sin shitcoin. Sen pumpar ju folk forks av allt, AVAX är ett exempel på Ethereum-fork som pumpas till X% av Ethereums värde som "konkurrent".

Eftersom vi ser detta beteende i alla marknader (kolla tex det underhållande exemplet Nicola i samband med att TSLA slog igenom) så tror jag inte detta kommer försvinna, utan helt enkelt komma och gå varje gång marknaden blir överhettad.

Ethereum hjälpte förstås till, men inte heller den hade gått så högt om inte många hade trott att ethereum skulle ta över bitcoins roll ("the flippening").

Sedan rusade alla möjliga altcoins, inte bara sådana som låg på ethereum. T.ex. litecoin hade en topp på 360 dollar (eller över 0,2 BTC), XRP toppade över 3 dollar (eller 0,0002 BTC), etc.

Minnet av rusningarna var fortfarande levande vid nästa cykel och fick bland andra en kollega som jag introducerade till bitcoin att köpa bitcoin och några godtyckligt valda altcoin då han trodde att han skulle tjäna mer på detta. Det hör till saken att han inte visste ett dyft om någon av dessa altcoin och att alla har gått sämre än bitcoin till idag. Detta beteende tror jag inte är lika vanligt i denna cykel, även om det finns kvar i viss mån.

Jag tror dock inte att altcoinmarknaden kommer att försvinna, utan bara att den kommer att minska i jämförelse med bitcoin, om man mäter i marketcap.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-09-19 kl. 17:56.
Citera
2024-09-19, 19:23
Medlem
Citat:
Exakt inget tyder på detta, för alla saker som du fantiserar om görs bättre, billigare, säkrare och effektivare via plattformar som Ethereum eller Bitcoin. Du fattar inte detta, men det är liksom ingen mening att utveckla eftersom du har visat att du stoppar huvudet i sanden och därför är på någon slags ruta ett där du tror att Bitcoins grej är "dEn UnDeRliGgAndE BlOcKChAin-TeKniKen".

Skräpet du köper efter att ha lyssnat på din favorit-influencer kan temporärt bli 100x mer värt än det är idag - det har hänt ett antal gånger i den här marknadens historia - men det är inte saker som konkurrerar med Bitcoin eller Ethereum.

Det närmsta man kommer om man vill försöka anpassa verkligheten till din förvirrade bild av verkligheten är om vi ramar in det till att handla om endast finansiering. Man skulle åtminstone kunna hävda att olika projekt i olika perioder konkurrerar om samma finansiering (även om det antagligen är mer komplicerat, då den totala summan av pengar i marknaden antagligen växer).
Citera
2024-09-19, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag tror dock inte att altcoinmarknaden kommer att försvinna, utan bara att den kommer att minska i jämförelse med bitcoin, om man mäter i marketcap.
Jag tror det beror på vad mänskligheten hittar för nya sätt att utnyttja en turing-complett plattform på. ICO-hetsen dog ju när amerikanska staten ganska effektivt lyckades blockera den (synd - annars hade vi nog hittat mycket visdom, balans och smarta lösningar såhär 2024, vilket skulle kunna bryta upp det gated klimat investeringsbranchen har idag).

Men då plötsligt visade det sig att man kunde använda NFT-konceptet för att runda lagarna - igen.

Det där med att NFT skulle ta världen i en (kortvarig) storm som "sviindyra JPEG-bilder" var det nog inte speciellt många som gissade.

Så vad jag menar är just att det är svårt eller omöjligt att gissa om det kommer hända igen eller inte.

Om man tittar till potential för värdeskapande är ju DAO en ganska given framtida trend. Men det har det varit länge, och grejen är ju att saker inte nödvändigtvis slår igenom för att det är bra (hänvisar återigen till svindyra länkar till JPEG-bilder på djur som har sin penis på rumpan osv).
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2024-09-19 kl. 19:30.
Citera
2024-09-19, 19:55
Medlem
Citat:
Jag tror det beror på vad mänskligheten hittar för nya sätt att utnyttja en turing-complett plattform på. ICO-hetsen dog ju när amerikanska staten ganska effektivt lyckades blockera den (synd - annars hade vi nog hittat mycket visdom, balans och smarta lösningar såhär 2024, vilket skulle kunna bryta upp det gated klimat investeringsbranchen har idag).

Men då plötsligt visade det sig att man kunde använda NFT-konceptet för att runda lagarna - igen.

Det där med att NFT skulle ta världen i en (kortvarig) storm som "sviindyra JPEG-bilder" var det nog inte speciellt många som gissade.

Så vad jag menar är just att det är svårt eller omöjligt att gissa om det kommer hända igen eller inte.

Om man tittar till potential för värdeskapande är ju DAO en ganska given framtida trend. Men det har det varit länge, och grejen är ju att saker inte nödvändigtvis slår igenom för att det är bra (hänvisar återigen till svindyra länkar till JPEG-bilder på djur som har sin penis på rumpan osv).

Det kommer säkert att komma nya grejer som tar kryptovärlden med storm, men jag tror att det mer får karaktären av en storm i ett vattenglas. Marknadsandelen för sunda pengar (bitcoin) kommer att vara så mycket större.

Men jag kan få fel. Den som lever får se.
Citera
2024-09-19, 22:20
Medlem
Citat:
Exakt inget tyder på detta, för alla saker som du fantiserar om görs bättre, billigare, säkrare och effektivare via plattformar som Ethereum eller Bitcoin.
BTC billigare och effektivare än dagens blockkedjor? Befinner du dig i koma? Säkrare är väl ett argument som delvis håller, men varför blandar du in Ethereum plötsligt. Tror du att Ethereum är samma sak som bitcoin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in