Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Det som hände efter 2016 var ju Ethereum. Det vill säga marknaden fattade att vem som helst nu kunde när som helst skicka upp en ICO för sin shitcoin. Sen pumpar ju folk forks av allt, AVAX är ett exempel på Ethereum-fork som pumpas till X% av Ethereums värde som "konkurrent".
Eftersom vi ser detta beteende i alla marknader (kolla tex det underhållande exemplet Nicola i samband med att TSLA slog igenom) så tror jag inte detta kommer försvinna, utan helt enkelt komma och gå varje gång marknaden blir överhettad.
Ethereum hjälpte förstås till, men inte heller den hade gått så högt om inte många hade trott att ethereum skulle ta över bitcoins roll ("the flippening").
Sedan rusade alla möjliga altcoins, inte bara sådana som låg på ethereum. T.ex. litecoin hade en topp på 360 dollar (eller över 0,2 BTC), XRP toppade över 3 dollar (eller 0,0002 BTC), etc.
Minnet av rusningarna var fortfarande levande vid nästa cykel och fick bland andra en kollega som jag introducerade till bitcoin att köpa bitcoin och några godtyckligt valda altcoin då han trodde att han skulle tjäna mer på detta. Det hör till saken att han inte visste ett dyft om någon av dessa altcoin och att alla har gått sämre än bitcoin till idag. Detta beteende tror jag inte är lika vanligt i denna cykel, även om det finns kvar i viss mån.
Jag tror dock inte att altcoinmarknaden kommer att försvinna, utan bara att den kommer att minska i jämförelse med bitcoin, om man mäter i marketcap.