2024-08-03, 16:38
  #17353
Medlem
Hur långt under 70k priset ska ligga för att anses "lågt" får var och en bedöma själv.

Att det är ytterst troligt att motståndet förr eller senare brister följer av att mängden USD är obegränsad medan mängden bitcoin är strängt begränsad, i kombination med att bitcoin redan är etablerad som en efterfrågad tillgång.

USD-penningmängden har för övrigt börjat vända uppåt igen, efter att ha krympt eller varit oförändrad under ungefär två års tid:

https://tradingeconomics.com/united-states/money-supply-m2
Citera
2024-08-03, 17:02
  #17354
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Hur långt under 70k priset ska ligga för att anses "lågt" får var och en bedöma själv.

Att det är ytterst troligt att motståndet förr eller senare brister följer av att mängden USD är obegränsad medan mängden bitcoin är strängt begränsad, i kombination med att bitcoin redan är etablerad som en efterfrågad tillgång.

USD-penningmängden har för övrigt börjat vända uppåt igen, efter att ha krympt eller varit oförändrad under ungefär två års tid:

https://tradingeconomics.com/united-states/money-supply-m2

Om man tror på fortsatt uppgång under 2024-2025 och inte är fulladdad, så kan 200 DMA vara ett bra riktmärke att hålla ögonen på. När priset ligger nära eller till och med under detta medelvärde, kan det vara ett bra läge att fylla på med mer bitcoin. När det ligger en god bit över 200 DMA är det bättre att inte göra någonting.

I dag ligger 200 DMA strax över 61k och är stigande:

https://buybitcoinworldwide.com/charts/200-day-moving-average/

Personligen köper jag dock inte och är fulladdad, men jag kommer eventuellt att köpa nästa gång vi hamnar på eller under 200 WMA, om jag då har tillräcklig tillgång till fiatpengar. 200 WMA ligger i dagsläget strax under 37k, och jag förväntar mig inte att vi hamnar på eller under detta medelvärde förrän denna cykel har toppat ut.

https://www.coinglass.com/pro/i/200WMA
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-08-03 kl. 17:08.
Citera
2024-08-03, 17:54
  #17355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Hur långt under 70k priset ska ligga för att anses "lågt" får var och en bedöma själv.

Att det är ytterst troligt att motståndet förr eller senare brister följer av att mängden USD är obegränsad medan mängden bitcoin är strängt begränsad, i kombination med att bitcoin redan är etablerad som en efterfrågad tillgång.

USD-penningmängden har för övrigt börjat vända uppåt igen, efter att ha krympt eller varit oförändrad under ungefär två års tid:

https://tradingeconomics.com/united-states/money-supply-m2

Den fetade delen är förvisso sann, men helt ointressant om inte Bitcoin ökar i pris snabbare än inflationen och prisrörelser i förhållande till inflationen. Jag inser att du har kapacitet att förstå vad jag menar, mtp tidigare inlägg, men ur en mer pedagogisk synvinkel:

Om lönerna i USD ökar och priserna följer med 1:1 så är det ingen fördel för Bitcoin om inte köpkraften per Bitcoin ökar. Till exempel går det att tänka sig att snittpriset för varor stiger med 100% och lönerna med 100% medan Bitcoin kostar 50% mer i förhållande till nu. Det fetmarkerade du skrev stämmer, men det är en helvetisk dålig utveckling för Bitcoin.

Jag ser detta tankefel ofta bland Bitcoinförespråkare när de försöker argumentera för Bitcoins ökning i förhållande till USD, men glömmer att hänsyn måste tas till priset i förhållande till tillgången till USD (har sett samma tankefel när det kommer till hus och lägenhetsköp också, så inte bara när det kommer till kryptodiskussioner detta fel görs).
__________________
Senast redigerad av PolisenOrebro 2024-08-03 kl. 18:01.
Citera
2024-08-03, 20:08
  #17356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Den fetade delen är förvisso sann, men helt ointressant om inte Bitcoin ökar i pris snabbare än inflationen och prisrörelser i förhållande till inflationen. Jag inser att du har kapacitet att förstå vad jag menar, mtp tidigare inlägg, men ur en mer pedagogisk synvinkel:

Om lönerna i USD ökar och priserna följer med 1:1 så är det ingen fördel för Bitcoin om inte köpkraften per Bitcoin ökar. Till exempel går det att tänka sig att snittpriset för varor stiger med 100% och lönerna med 100% medan Bitcoin kostar 50% mer i förhållande till nu. Det fetmarkerade du skrev stämmer, men det är en helvetisk dålig utveckling för Bitcoin.

Just konjunktionen av bitcoins strängt begränsade mängd och att det finns en etablerad efterfrågan på bitcoin gör det emellertid väldigt troligt att bitcoins köpkraft/fiatpris kommer att stiga snabbare än fiatpriset på varor vilka inte har en strängt begränsad mängd (dvs. nästan alla varor). Många varor kan dessutom produceras effektivare över tid, av tekniska skäl, vilket också bidrar till att minska risken för att bitcoins fiatpris inte skulle stiga snabbare än fiatpriset på varor i allmänhet.

Det som skulle kunna förhindra detta är om efterfrågan på bitcoin av någon anledning försvinner. Jag har svårt att se att det skulle hända om det inte inträffar något väldigt dåligt för bitcoin, t.ex. något oöverstigligt tekniskt problem som förstör decentraliseringen eller säkerheten eller någonting annat som jag inte kan förutse.

Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Jag ser detta tankefel ofta bland Bitcoinförespråkare när de försöker argumentera för Bitcoins ökning i förhållande till USD, men glömmer att hänsyn måste tas till priset i förhållande till tillgången till USD (har sett samma tankefel när det kommer till hus och lägenhetsköp också, så inte bara när det kommer till kryptodiskussioner detta fel görs).

Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar. Jag hävdar att om efterfrågan kvarstår, dvs. om folk fortsätter att efterfråga bitcoin för sparande, så måste nästan priset per bitcoin över tid öka snabbare än priset på diverse konsumtionsvaror, dvs. än det som i dagligt tal benämns inflationen.

Du får gärna utveckla ditt resonemang, då jag är osäker på om jag har förstått det.
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-08-03 kl. 20:23.
Citera
2024-08-03, 20:40
  #17357
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Just konjunktionen av bitcoins strängt begränsade mängd och att det finns en etablerad efterfrågan på bitcoin gör det emellertid väldigt troligt att bitcoins köpkraft/fiatpris kommer att stiga snabbare än fiatpriset på varor vilka inte har en strängt begränsad mängd (dvs. nästan alla varor). Många varor kan dessutom produceras effektivare över tid, av tekniska skäl, vilket också bidrar till att minska risken för att bitcoins fiatpris inte skulle stiga snabbare än fiatpriset på varor i allmänhet.

Det som skulle kunna förhindra detta är om efterfrågan på bitcoin av någon anledning försvinner. Jag har svårt att se att det skulle hända om det inte inträffar något väldigt dåligt för bitcoin, t.ex. något oöverstigligt tekniskt problem som förstör decentraliseringen eller säkerheten eller någonting annat som jag inte kan förutse.



Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar. Jag hävdar att om efterfrågan kvarstår, dvs. om folk fortsätter att efterfråga bitcoin för sparande, så måste nästan priset per bitcoin över tid öka snabbare än priset på diverse konsumtionsvaror, dvs. än det som i dagligt tal benämns inflationen.

Du får gärna utveckla ditt resonemang, då jag är osäker på om jag har förstått det.

Du behöver också väga det mot ett evigt säljtryck eftersom det kostar energi att skapa Bitcoin. De som bryter behöver få betalt ... Det är inte givet att köptrycket alltid kommer att balansera upp säljtrycket.
Citera
2024-08-03, 20:56
  #17358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Du behöver också väga det mot ett evigt säljtryck eftersom det kostar energi att skapa Bitcoin. De som bryter behöver få betalt ... Det är inte givet att köptrycket alltid kommer att balansera upp säljtrycket.

Brytarna finansieras av inflation (i klassisk bemärkelse) och av att man måste betala för att göra transaktioner. Inflationsdelen minskar dock för att till slut inte existera alls efter år 2140.

Det intressantaste är väl hur det blir efter 2140 när brytarna och därmed säkerheten helt finansieras av transaktionsavgifter? I det läget får man anta att bitcoin cirkulerar mer än i dag och att elkostnader och dylikt kan betalas direkt i bitcoin. Jag kan inte se att det i så fall blir något problem vad gäller säljtryck vs köptryck.

Det som däremot skulle kunna bli ett problem är om efterfrågan på att göra transaktioner är för liten, så att avgifterna blir för låga för att upprätthålla tillräcklig säkerhet. Det skulle i så fall kunna vara ett tekniskt problem av det slag som gör att efterfrågan och därmed hela bitcoinprojektet kollapsar.

(Dock finns en social dynamik som gör att det troligen, om detta säg fråmåt sekelskiftet 2100 ser ut att kunna bli ett reellt säkerhetsproblem för Bitcoin, skulle vidtas åtgärder av utvecklare och användare som säkerställer att det inte blir så.)
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-08-03 kl. 21:02.
Citera
2024-08-04, 13:43
  #17359
Medlem
Det blir kanske en dipp till inatt, det är ju så mönstret ser ut just nu, sedan borde nån form av återhämtning ske.

Tittar man på fear and greed så är det ganska likt scenariot för några månader sedan. Skulle inte bli förvånad om det bouncade tillbaka till grönt innan det droppar igen rejält till det röda. Augusti och september är klassisk bear och det ser verkligen ut så nu med.
https://imgur.com/a/tWGl851

Kikade också på en altcoin som har en väldigt rimmande utveckling.
Man kan tydligt se hur hur lik utvecklingen är och en fortsättning på mönstret ger vid handen en till kommande tung dipp.
https://imgur.com/a/cHwwISE
Som sagt "history never repeats but often rimes" som de brukar säga.

Ingenting är garanterat såklart men med allt sammantaget så är det tämligen säkert att det dippar rejält under andra halvan av augusti också.
Citera
2024-08-04, 19:55
  #17360
Medlem
Chili-cheese19krs avatar
Vad är det som händer? 57k i skrivande stund.

Känns som att konflikterna i Mellanöstern sätter käppar i hjulet för att nå högre höjder..
Citera
2024-08-04, 20:02
  #17361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chili-cheese19kr
Vad är det som händer? 57k i skrivande stund.

Känns som att konflikterna i Mellanöstern sätter käppar i hjulet för att nå högre höjder..

En korrektion bara. Helt normalt inom krypto, inget att oroa sig för. Marknaden är fortfarande bullish. Bra tillfälle att köpa in sig på så fort den hittat support.
Citera
2024-08-04, 21:16
  #17362
Medlem
Var det botten på runt 57 tror vi?
Citera
2024-08-04, 21:39
  #17363
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskii
Var det botten på runt 57 tror vi?

Support borde ligga runt 55-56.. Den studsa ju precis från 57 så det är väl inte helt orimligt.. Tippar på att kursen kommer hålla sig här nere ett tag innan den bryter ut igen. Ha is i magen bara.
Citera
2024-08-05, 05:52
  #17364
Medlem
Chili-cheese19krs avatar
54k nu..SKAKIGT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in