Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
Den fetade delen är förvisso sann, men helt ointressant om inte Bitcoin ökar i pris snabbare än inflationen och prisrörelser i förhållande till inflationen. Jag inser att du har kapacitet att förstå vad jag menar, mtp tidigare inlägg, men ur en mer pedagogisk synvinkel:
Om lönerna i USD ökar och priserna följer med 1:1 så är det ingen fördel för Bitcoin om inte köpkraften per Bitcoin ökar. Till exempel går det att tänka sig att snittpriset för varor stiger med 100% och lönerna med 100% medan Bitcoin kostar 50% mer i förhållande till nu. Det fetmarkerade du skrev stämmer, men det är en helvetisk dålig utveckling för Bitcoin.
Just konjunktionen av bitcoins strängt begränsade mängd och att det finns en etablerad efterfrågan på bitcoin gör det emellertid väldigt troligt att bitcoins köpkraft/fiatpris kommer att stiga snabbare än fiatpriset på varor vilka inte har en strängt begränsad mängd (dvs. nästan alla varor). Många varor kan dessutom produceras effektivare över tid, av tekniska skäl, vilket också bidrar till att minska risken för att bitcoins fiatpris inte skulle stiga snabbare än fiatpriset på varor i allmänhet.
Det som skulle kunna förhindra detta är om efterfrågan på bitcoin av någon anledning försvinner. Jag har svårt att se att det skulle hända om det inte inträffar något väldigt dåligt för bitcoin, t.ex. något oöverstigligt tekniskt problem som förstör decentraliseringen eller säkerheten eller någonting annat som jag inte kan förutse.
Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
Jag ser detta tankefel ofta bland Bitcoinförespråkare när de försöker argumentera för Bitcoins ökning i förhållande till USD, men glömmer att hänsyn måste tas till priset i förhållande till tillgången till USD (har sett samma tankefel när det kommer till hus och lägenhetsköp också, så inte bara när det kommer till kryptodiskussioner detta fel görs).
Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar. Jag hävdar att om efterfrågan kvarstår, dvs. om folk fortsätter att efterfråga bitcoin för sparande, så måste nästan priset per bitcoin över tid öka snabbare än priset på diverse konsumtionsvaror, dvs. än det som i dagligt tal benämns inflationen.
Du får gärna utveckla ditt resonemang, då jag är osäker på om jag har förstått det.