2024-09-19, 10:03
Medlem
TyskFalthares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ett narrativ jag sett kring räntesänkningarna är att 0.5% skulle kunna tolkas att USAs tillstånd är mycket sämre än alla vågade tro, och att det är något som skulle kunna få börserna att reagera negativt trots att det är en stor sänkning.

Jag vet inte hur mycket sanning det skulle ligga i det. Antar att vi får facit kommande dagar.
Det var så jag resonerade i mitt tidigare inlägg. Dubbel sänkningar har tidigare endast skett vid tillfällen då marknaden har varit i mer akuta lägen och drastiska återgärder har krävts.
Citera
2024-09-19, 10:37
Medlem
Citat:
Ett narrativ jag sett kring räntesänkningarna är att 0.5% skulle kunna tolkas att USAs tillstånd är mycket sämre än alla vågade tro, och att det är något som skulle kunna få börserna att reagera negativt trots att det är en stor sänkning.

Jag vet inte hur mycket sanning det skulle ligga i det. Antar att vi får facit kommande dagar.

Jo, jag förutspådde 0.5% med just motiveringen sämre tillstånd än vad man försöker ge sken av. Tror dock att negativa överraskningar måste komma till ytan först för att trigga korrekturer bland aktier. Det måste inte heller vara negativt för priset på t ex BTC.

Som du skriver. Vi får se.
Citera
2024-09-19, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Förutom att det var samma sak långt före 2016.

Detta mönster är förövrigt inget unikt för just kryptomarknaden. "Konkurrenter" plockar ofta 5-10% av marknaden i spekulation, och då dessa "konkurrenter" ofta kommer från ingenstans innebär det massiva procentuella ökningar.

Nja, det var en mindre andel kapital som hamnade i altcoinmarknaden innan 2016. Bitcoins problem ledde till att många trodde att någon annan krypto skulle ta över bitcoins roll och att det gällde att hitta rätt bland alla altcoins. Det ledde till minskande bitcoindominans, och vi lever fortfarande i efterdyningarna av altcoinrusningarna under den cykeln, är min tes.
Citera
2024-09-19, 12:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Nja, det var en mindre andel kapital som hamnade i altcoinmarknaden innan 2016. Bitcoins problem ledde till att många trodde att någon annan krypto skulle ta över bitcoins roll och att det gällde att hitta rätt bland alla altcoins. Det ledde till minskande bitcoindominans, och vi lever fortfarande i efterdyningarna av altcoinrusningarna under den cykeln, är min tes.

Intressant och rimlig tes. Bitcoin lär således tränga undan altcoins och dominera marknaden framöver.

Apropå priset så ser vi att bitcoin pumpar uppåt. Bitcoin vill upp. Det är dags.
Citera
2024-09-19, 12:49
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ja någon gång kommer marknaden fråga sig "Vänta nu, vad har altcoins levererat i förhållande till vad dom lovat de senaste 10 åren?", och upptäcka att svaret är i princip "inte ett skit".

Liksom "there is no second best"...
Senast redigerad av Leaston 2024-09-19 kl. 12:52.
Citera
2024-09-19, 13:21
Medlem
Hahaha! BTC maxis, jösses.

All innovation och alla riktiga use cases ligger bland altcoins. Snacka om att leva under en sten...
Citera
2024-09-19, 14:06
Medlem
BTC är nu i närheten av en lokal peak, tippar på en dipp redan imorgon och att nästa vecka är bearish.
Citera
2024-09-19, 14:09
Medlem
Citat:
Det som hände efter 2016 var ju Ethereum. Det vill säga marknaden fattade att vem som helst nu kunde när som helst skicka upp en ICO för sin shitcoin. Sen pumpar ju folk forks av allt, AVAX är ett exempel på Ethereum-fork som pumpas till X% av Ethereums värde som "konkurrent".

Eftersom vi ser detta beteende i alla marknader (kolla tex det underhållande exemplet Nicola i samband med att TSLA slog igenom) så tror jag inte detta kommer försvinna, utan helt enkelt komma och gå varje gång marknaden blir överhettad.
Citera
2024-09-19, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det som hände efter 2016 var ju Ethereum. Det vill säga marknaden fattade att vem som helst nu kunde när som helst skicka upp en ICO för sin shitcoin. Sen pumpar ju folk forks av allt, AVAX är ett exempel på Ethereum-fork som pumpas till X% av Ethereums värde som "konkurrent".

Eftersom vi ser detta beteende i alla marknader (kolla tex det underhållande exemplet Nicola i samband med att TSLA slog igenom) så tror jag inte detta kommer försvinna, utan helt enkelt komma och gå varje gång marknaden blir överhettad.

Ja utan konkurrens stannar utvecklingen av. Tänk om vi för alltid skulle behöva dras med BTC. Hemsk tanke... ;-)
Citera
2024-09-19, 15:04
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Ja utan konkurrens stannar utvecklingen av. Tänk om vi för alltid skulle behöva dras med BTC. Hemsk tanke... ;-)
Då antar jag att du är för Ordinals/Covenants/op_cat på Bitcoin då? Om ja, finns det något som någon annan kedja kan erbjuda för att fortfarande vara relevant?

Om nej, då tror jag du behöver läsa på innan du tycker Bitcoin är för hemsk tanke. Isf enjoy
Senast redigerad av Leaston 2024-09-19 kl. 15:34.
Citera
2024-09-19, 15:41
Medlem
Citat:
Då antar jag att du är för Ordinals/Covenants/op_cat på Bitcoin då? Om ja, finns det något som någon annan kedja kan erbjuda för att fortfarande vara relevant?

Om nej, då tror jag du behöver läsa på innan du tycker Bitcoin är för hemsk tanke. Isf enjoy

Kan bitcoin fungera som värdemätare någon gång är jag helt OK med det. Det skulle vara stort! Reglera priser i BTC. Skriva lönekontrakt i BTC, men få det utbetalt i något mer användbart t ex.
Senast redigerad av ManManne 2024-09-19 kl. 16:01.
Citera
2024-09-19, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Det finns ingen konkurrens vad gäller produkt, på samma sätt som exemplet Nicola aldrig var konkurrent till Tesla. Det enda de konkurrerar om är finansiering.

Anser du att internet behöver konkurrens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in