Citat:
Jag hämtade paketet på posten i dag med Brottets krönika.
Jösses
Trodde det var en tegelsten i paketet men boken väger nästan 9 kg.
Hur pass trovärdig är den boken? Har läst lite och den är väldigt utförlig om vad som hände kvällen Viola försvann.
Reagerade på att Viola hade varit till sin moster och morbror, Bomans, och visat upp julklapparna hon hade köpt på fredagskvällen.
Tydligen var hon ofta hos dom för hon använde mosterns symaskin för att sy till docksängen till sin lillasyster.
Det är ju inte otänkbart att Viola meddelade dom att hon skulle åka hem på söndag kvällskvisten då hon fick samtal redan samma morgon från pappan med order om att komma hem.
Jösses
Trodde det var en tegelsten i paketet men boken väger nästan 9 kg.Hur pass trovärdig är den boken? Har läst lite och den är väldigt utförlig om vad som hände kvällen Viola försvann.
Reagerade på att Viola hade varit till sin moster och morbror, Bomans, och visat upp julklapparna hon hade köpt på fredagskvällen.
Tydligen var hon ofta hos dom för hon använde mosterns symaskin för att sy till docksängen till sin lillasyster.
Det är ju inte otänkbart att Viola meddelade dom att hon skulle åka hem på söndag kvällskvisten då hon fick samtal redan samma morgon från pappan med order om att komma hem.
9 kg, är det en runsten du köpt?

Då är det inte samma upplaga jag lånade för ett tag sen?
dvs "Brottets Krönika : del III, Människan bakom brottet" (1959), av Carl Olof Bernhardsson.
Den upplagan innehåller 616 sidor, massa kapitel med olika kriminalfall,
varav ett kapitel handlar om Viola, det kapitlet är bara 35 sidor (sid 531-566 i BK-boken).
Ja Viola bör kunna ha ringt och pratat med Hugo eller hustrun.
Ang trovärdigeten i Violakapitlet i BK-boken (Brottets Krönika).
Den är nog i stort sett hög, Bernhardsson var enligt egen uppgift den ende utomstående som fått tillgång till "huvuddelen av statspolisens utredningsmaterial",
MEN det finns åtminstone ett ganska allvarligt fel, ett gammalt falskt rykte som Bernhardsson presenterar som fakta.
Vi kan ev. gå närmare in på det senare (det blir för långt här o nu).
Citat:
Jag har svårt att tänka mig att Viola låg hela dagen och sov. Bussen gick vid 17 tiden.
Inte ens min äldre bror som var en jäkel på att sova kunde sova en hel dag även om han var bakfull och kom hem sent. Han kom upp vid 14-15 tiden.
Viola kunde ta emot telefonsamtal från pappan på morgonen så telefon fanns där.
Det kanske var så enkelt att Viola ville dela sin oro för att få stryk med sin moster och ringde henne för att prata lite.
Det är bäst att man fetar när man skriver kanske eller ställer en fråga med orden kan hon... ? och inte glömma att feta frågetecknet också.
Tonen i tråden är under all kritik. Otrevliga svar och påhopp och öknamn. Vad får ni ut av det?
Allt i den här tråden är spekulationer och ingens spekulation är bättre/sämre än någon annans och ska inte heller kallas för idiotisk eller något annat.
Inte ens min äldre bror som var en jäkel på att sova kunde sova en hel dag även om han var bakfull och kom hem sent. Han kom upp vid 14-15 tiden.
Viola kunde ta emot telefonsamtal från pappan på morgonen så telefon fanns där.
Det kanske var så enkelt att Viola ville dela sin oro för att få stryk med sin moster och ringde henne för att prata lite.
Det är bäst att man fetar när man skriver kanske eller ställer en fråga med orden kan hon... ? och inte glömma att feta frågetecknet också.
Tonen i tråden är under all kritik. Otrevliga svar och påhopp och öknamn. Vad får ni ut av det?
Allt i den här tråden är spekulationer och ingens spekulation är bättre/sämre än någon annans och ska inte heller kallas för idiotisk eller något annat.
Precis, hon sov inte hela dan (enligt DVW-boken).
Pappa Carl tycks ringt mitt på dagen eller efter lunch (innan dess hade mamman Agnes ringt på förmiddan),
sedan tog Viola en eftermiddagslur, hennes rumskamrater väckte henne vid 16.30-tiden.
Så hon kan förstås ringt och pratat med Hugo eller Paulina, som du säger.
----------------------------------
---------------------------------
Citat:
Tegeltak, eftersom du håller på så här hela tiden och har gjort en längre tid:Hur vet du att det var Hugo som svarade i såna fall? Och varför skulle han i såna fall hållit det hemligt för sin fru? Och åter: varför sa han inget till polisen? Det skulle ju varit idealiskt om han ville kasta misstankar på Carl. Du skriver ju mot dig själv hela tiden.
fungerar inte din hjärna? Behöver den repareras eller bytas ut?
Vad som diskuteras är möjliga förklaringar till Hugos konstiga beteende dagarna efter Viola försvann.
Om Hugo svarade i telefon, och sedan åkte ut och nåt OPLANERAT OCH EV. OAVSIKTLIGT inträffade som orsakade Violas död, och som Hugo ville dölja, så kunde han förstås inte säga det till nån.
Bakgrunden till diskussionen:
- Sammanfattning hittills av konstigheter och annat kring Hugo Boman (Violas ingifta morbror) dagarna efter att Viola försvann:
(FB) Olöst försvinnande: Viola Widegren, Helgum, 1948.
- Frågor om Hugo som möjlig gm men inte planerat och avsiktligt:
- Svar till trådskribent "tegeltak" om diverse missförstånd och oklarheter:
Senast redigerad av Sommarlust 2024-09-17 kl. 14:29.
Senast redigerad av Sommarlust 2024-09-17 kl. 14:29.