Citat:
Ursprungligen postat av
tegeltak
Om han planerat att mörda henne borde väl Sollefteå passat bättre där han var mer hemma?
Jag skrev inte att Hugo "planerat" att döda, som du nu framställer det.
Det jag skrev var MOTSATSEN till planerat. Så här står det i inlägget du besvarade:
----
Huvudfråga: vad gjorde Hugo kvällen Viola försvann?
Frågor: Råkade han passera Widegrens efter att Viola gått ut? Fick hon lift? Var hon ledsen, ville hon prata i lugn och ro, så att de körde till en enslig plats i kvällsmörkret? Inträffade nåt ödesdigert, dog hon? Skedde det oavsiktligt? Fruktade Hugo rättsliga konsekvenser, ortsbornas vrede, och att inte bli trodd? (om det var oavsiktligt).
----
Citat:
Ursprungligen postat av
tegeltak
Och vad Hugo gjorde uppe i Helgum kvällen när Viola försvann? Visste han att hon åkt hem? Nej knappast.
Exempelvis att han passerade Widegrens gård av en tillfällighet.
Eftersom:
"Landsvägen" mellan Sollefteå och diverse orter västerut (t.ex. Gideåberg, Edsele och Ramsele)
passerade alldeles intill Widegrens gård, på tio meters avstånd.
Så Hugo kan haft en naturlig anledning att passera Widegrens gård den kvällen.
Bomans hade bott i Sollefteå flera år, hade troligen vänner och bekanta i trakterna i Helgum och västerut mot Edsele och Ramsele osv.
En annan möjlighet är att han varit ute på arbete/jour, i sitt jobb som "linjearbetare", och var på väg hem till Sollefteå, och att han då sett Viola på vägen. (Eller att han var på väg åt andra hållet).
Citat:
Ursprungligen postat av
tegeltak
Vad gjorde Carl när han var ensam ute och letade? DEN frågan är jag mer intresserad av.
Svaret är väl att han letade efter sin dotter. Och kanske döda'na? (Det kan inte uteslutas). I DVW-boken finns en ganska detaljerad hypotes om Carl som mördare, det borde väl tilltala dig?
I tidigare inlägg funderade jag på att göra en tidslinje för att se Carls tidsluckor den kvällen.
Dvs en tidslinje utifrån de personer polisen förhörde om iakttagelser den kvällen i Västerbränna.
Vi får se om det blir av. Inlägget är:
Länk:
(FB) Olöst försvinnande: Viola Widegren, Helgum, 1948. (#3214)
Citat:
Ursprungligen postat av
Sommarlust
Personer som gjorde iakttagelser vid Widegrens hus kvällen då Viola försvann:
- Läraren Lövén.
- Grannen Rundén.
- Familjen Widegren (mor, far, syster).
- Paret Nordling.
- Taxiföraren Hellman, samt 3 passagerare.
- Grannen Gidlunds son (var två ggr hos Widegrens efter att Viola gått ut).
- Grannen Rundén igen (hämtade mjölk hos Widegren, 1 tim efter Viola gått ut).
Förhöret med Gidlunds son tycks inte varit allmänt känt tidigare, inte heller i tråden, det förhöret tycks vara ännu en av de nya uppgifterna i DVW-boken.
Det förhöret är extra intressant eftersom sonen Sten Åke Gidlund var hos Widegren två gånger den kvällen, varav en gång inne i lagårn. (Samma lagård som det senare spreds massa tokstolle-rykten om, att lillasyster och Agnes blivit inlåsta och att Carl grävt ner Viola under lagårn).
Ur förhöret med Sten Åke:
”Han förklarade att det den kvällen tillgått såsom eljest och något som helst ovanligt hade inte förekommit. Han ställde mjölkflaskan på bron för att få den ifylld, men så fortsatte han till familjen Allansson för att hälsa på.
Då han gick därifrån och kom till Widegrens var mjölkflaskan ännu ej ifylld, varför han tog den och gick till lagårn där han såg att det var ljust, och han förstod att Widegrens var där.
Där var de också alla tre, herr och fru Widegren och deras lilla dotter. Sten Åke Gidlund stannade en kort stund i lagårn och såg bl.a. på en kalv. Han fick sin mjölk ifylld och avlägsnade sig utan att iaktta något märkvärdigt.
Det hade hänt även förr att makarna var båda två i lagårn vid mjölkningsdags och även deras lilla dotter.”
(Ur Dödsgåtan Viola Widegren, sid 88).
Familjen Allansson som Sten Åke hälsade på bodde drygt en halv km från Widegrens.
Även grannen Rundén hämtade mjölk hos Widegrens den kvällen, vid 20-tiden. Allt var som vanligt, enligt Rundén. Hundarna hade också varit lugna hela kvällen.
Enligt de hårda polisförhören med föräldrarna var hela familjen i lagårn mellan ca kl 19.10 och 20.
Det tycks stämma bra med Sten Åkes och Rundéns uppgifter. I deras vittnesmål finns inget som avviker från föräldrarnas uppgifter.
Det fanns som sagt fler personer som gjorde iakttagelser utanför Widegrens den kvällen,
kanske blir en tidslinje så småningom.
Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Hm…
Är det fastslaget att han var där den kvällen?
M v h
Citat:
Ursprungligen postat av
tegeltak
Inte vad jag vet. Fråga "Sommarlust".
Nej det är inte fastslaget, se mitt föregående inlägg, jag skrev bland annat:
"Huvudfråga: vad gjorde Hugo kvällen Viola försvann?"
Och att frågan är om polisen förhörde paret Boman om Hugos förehavanden den kvällen.
Dvs med anledning av Hugos konstigheter dagarna efter Viola försvann:
(FB) Olöst försvinnande: Viola Widegren, Helgum, 1948.