2024-09-16, 21:13
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag hämtade paketet på posten i dag med Brottets krönika.
Jösses Trodde det var en tegelsten i paketet men boken väger nästan 9 kg.
Hur pass trovärdig är den boken? Har läst lite och den är väldigt utförlig om vad som hände kvällen Viola försvann.

Reagerade på att Viola hade varit till sin moster och morbror, Bomans, och visat upp julklapparna hon hade köpt på fredagskvällen.
Tydligen var hon ofta hos dom för hon använde mosterns symaskin för att sy till docksängen till sin lillasyster.
Det är ju inte otänkbart att Viola meddelade dom att hon skulle åka hem på söndag kvällskvisten då hon fick samtal redan samma morgon från pappan med order om att komma hem.

Jag hopas att du fortsätter att delge oss ur bokens innehåll.
Citera
2024-09-16, 21:15
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag hopas att du fortsätter att delge oss ur bokens innehåll.
Jadå. Ska läsa den ordentligt och kommer att delge det jag hittar som jag inte har hittat i tråden.
Det är mastig läsning och i kväll blir det inget för jag har haft en jobbig dag och är trött.
Vill vara skärpt när jag läser och skriver.
Citera
2024-09-16, 21:19
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Hon kan ju ha ringt.

Men Hugo som baneman eller inblandad? Nej, det känns inte troligt. Skulle han alltså på vinst och förlust åkt iväg i någon sorts förhoppning att få fatt i henne just denna kväll.

Aldrig. Var nog den dummaste gissningen som funnits i denna tråd.
Citera
2024-09-16, 21:29
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Det fanns ju telefon... Det står inget i Brottets krönika om att hon låg på rummet hela dagen tills bussen gick vid 17 tiden.
Varifrån kommer uppgiften att hon låg på rummet hela dagen?

Varför måste hon meddela Bomans att hon åkte hem? Uppgiften att hon låg och sov på rummet till bussen gick finns i Dödsgåtan. Kapitlet Tiden innan Viola försvann.
Citera
2024-09-16, 22:16
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Varför måste hon meddela Bomans att hon åkte hem? Uppgiften att hon låg och sov på rummet till bussen gick finns i Dödsgåtan. Kapitlet Tiden innan Viola försvann.
Jag har svårt att tänka mig att Viola låg hela dagen och sov. Bussen gick vid 17 tiden.
Inte ens min äldre bror som var en jäkel på att sova kunde sova en hel dag även om han var bakfull och kom hem sent. Han kom upp vid 14-15 tiden.

Viola kunde ta emot telefonsamtal från pappan på morgonen så telefon fanns där.
Det kanske var så enkelt att Viola ville dela sin oro för att få stryk med sin moster och ringde henne för att prata lite.

Det är bäst att man fetar när man skriver kanske eller ställer en fråga med orden kan hon... ? och inte glömma att feta frågetecknet också.

Tonen i tråden är under all kritik. Otrevliga svar och påhopp och öknamn. Vad får ni ut av det?
Allt i den här tråden är spekulationer och ingens spekulation är bättre/sämre än någon annans och ska inte heller kallas för idiotisk eller något annat.
Senast redigerad av Timeout 2024-09-16 kl. 22:19.
Citera
2024-09-17, 05:49
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Jag har svårt att tänka mig att Viola låg hela dagen och sov. Bussen gick vid 17 tiden.
Inte ens min äldre bror som var en jäkel på att sova kunde sova en hel dag även om han var bakfull och kom hem sent. Han kom upp vid 14-15 tiden.

Viola kunde ta emot telefonsamtal från pappan på morgonen så telefon fanns där.
Det kanske var så enkelt att Viola ville dela sin oro för att få stryk med sin moster och ringde henne för att prata lite.

Det är bäst att man fetar när man skriver kanske eller ställer en fråga med orden kan hon... ? och inte glömma att feta frågetecknet också.

Tonen i tråden är under all kritik. Otrevliga svar och påhopp och öknamn. Vad får ni ut av det?
Allt i den här tråden är spekulationer och ingens spekulation är bättre/sämre än någon annans och ska inte heller kallas för idiotisk eller något annat.

Fast då kan man ju tycka att Hugo skulle berättat det för polisen? Och sen använt det mot Carl. Då hade han ju också sluppit att mörda Viola.. Och varför skulle fru Boman hållit detta hemligt?
Citera
2024-09-17, 06:46
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Hon kan ju ha ringt.

Men Hugo som baneman eller inblandad? Nej, det känns inte troligt. Skulle han alltså på vinst och förlust åkt iväg i någon sorts förhoppning att få fatt i henne just denna kväll.

Citat:
Aldrig. Var nog den dummaste gissningen som funnits i denna tråd.

Hej Tegeltak!
Jag vill inte ställa till bråk eller bidra till en tråkig ton i diskussionen, men nu förstår jag inte. ”Den dummaste gissningen”; är det att hon skulle ha ringt, som du åsyftar?
Citera
2024-09-17, 09:40
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Hej Tegeltak!
Jag vill inte ställa till bråk eller bidra till en tråkig ton i diskussionen, men nu förstår jag inte. ”Den dummaste gissningen”; är det att hon skulle ha ringt, som du åsyftar?

Nej den dummaste gissningen är förstås att Boman var Violas mördare? Eller?
Citera
2024-09-17, 10:55
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Nej den dummaste gissningen är förstås att Boman var Violas mördare? Eller?

Bra, då är vi överens, det känns inte troligt.
Citera
2024-09-17, 13:28
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:
Hon kan ju ha ringt.

Fast ingen här tycks lagt fram tanken att Hugo hade en förhoppning eller plan att döda.

Däremot har jag funderat i andra banor kring Hugo, som en möjlig förklaring till hans underliga beteende dagarna efter att Viola hade försvunnit.
Och att händelsen i så fall skulle varit OPLANERAD och eventuellt oavsiktlig (dvs snarare motsatsen till det du skrev).

Det handlar inte om gissningar eller en tro att Hugo var gärningsman,
utan om möjliga förklaringar utifrån de nya fakta som framkommit senaste tiden (ur DVW-boken).

Istället för att upprepa argumenten länkar jag till några av de inläggen:
- Sammanfattning hittills av konstigheter och annat kring Hugo Boman (Violas ingifta morbror) dagarna efter att Viola försvann:
(FB) Olöst försvinnande: Viola Widegren, Helgum, 1948.
- Frågor om Hugo som möjlig gm men inte planerat och avsiktligt:
- Svar till trådskribent "tegeltak" om diverse missförstånd och oklarheter:

Citat:
... det känns inte troligt.

Du föreslog själv möjligheten att Viola ringde Hugo (i så fall före kl 17, en stund innan hon gick till bussen som var framme vid föräldrahemmet ca 18.30).
Känns det inte troligt för dig att Hugo kan begett sig till Västerbränna för att på avstånd se vad som hände i föräldrahemmet? (av omtanke om Viola, inte för att han planerade dödda henne).

Eller annat alternativ:
Tycker du inte det känns troligt att Hugo RÅKADE passerade Widgrens gård (på "landsvägen" som gick strax intill gården)
en stund efter Viola gick ut från föräldrahemmet på kvällen vid 18.45-tiden?
T.ex. att Hugo var på väg hem från ett besök hos nån annan.

Eller är det enbart att Hugo orsakat Violas död som du känner inte är troligt? (oplanerat eller planerat, avsiktligt eller oavsiktligt).

Jag förstår att det handlar om "känsla",
men kan du motivera närmare?

-------------------------------------

Citat:
Fast då kan man ju tycka att Hugo skulle berättat det för polisen? Och sen använt det mot Carl. Då hade han ju också sluppit att mörda Viola.. Och varför skulle fru Boman hållit detta hemligt?

Här har du helt glidit ur sammanhanget.
Det som diskuterade var följande spekulation:

att Viola hade ringt Hugo (kanske för att hon var lite orolig för att åka hem).
Och att Hugo sedan åkte till Västerbränna för att på avstånd se hur det gick för henne.
Och att han sedan medverkade till en händelse som orsakade Violas död,
OPLANERAT eller PLANERAT, avsiktligt eller oavsiktligt.
Senast redigerad av Sommarlust 2024-09-17 kl. 13:37.
Citera
2024-09-17, 13:46
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarlust
Fast ingen här tycks lagt fram tanken att Hugo hade en förhoppning eller plan att döda.

Däremot har jag funderat i andra banor kring Hugo, som en möjlig förklaring till hans underliga beteende dagarna efter att Viola hade försvunnit.
Och att händelsen i så fall skulle varit OPLANERAD och eventuellt oavsiktlig (dvs snarare motsatsen till det du skrev).

utan om möjliga förklaringar utifrån de nya fakta som framkommit senaste tiden (ur DVW-boken).

- Sammanfattning hittills av konstigheter och annat kring Hugo Boman (Violas ingifta morbror) dagarna efter att Viola försvann:

Du föreslog själv möjligheten att Viola ringde Hugo (i så fall före kl 17, en stund innan hon gick till bussen som var framme vid föräldrahemmet ca 18.30).
Känns det inte troligt för dig att Hugo kan begett sig till Västerbränna för att på avstånd se vad som hände i föräldrahemmet? (av omtanke om Viola, inte för att han planerade dödda henne).

Eller annat alternativ:
Tycker du inte det känns troligt att Hugo RÅKADE passerade Widgrens gård (på "landsvägen" som gick strax intill gården)

Eller är det enbart att Hugo orsakat Violas död som du känner inte är troligt? (oplanerat eller planerat, avsiktligt eller oavsiktligt).

Och att Hugo sedan åkte till Västerbränna för att på avstånd se hur det gick för henne.

Hur vet du att det var Hugo som svarade i såna fall? Och varför skulle han i såna fall hållit det hemligt för sin fru? Och åter: varför sa han inget till polisen? Det skulle ju varit idealiskt om han ville kasta misstankar på Carl. Du skriver ju mot dig själv hela tiden.
Citera
2024-09-17, 13:52
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarlust

Eller annat alternativ:

Först medkänsla och sen mord? Ok.
Senast redigerad av tegeltak 2024-09-17 kl. 14:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in