Citat:
Ursprungligen postat av
Venator
Ingenting, det fanns inget i registret som visade att födelseattest tagits ut, om det gick till som vi misstänkt.
Däremot funderar jag på om den hjälpsamme personen istället för att använda en död persons identitet hade kunnat skapa en helt ny identitet - en person som aldrig funnits? Då hade denne stått som avflyttad från Sverige men KÅ hade kunnat förnya ett svenskt pass under det namnet. Beror ju på vilka behörigheter som denne hade.
Nu hänger jag inte med. KÅ har alltså fått en död persons identitet. Hur går det när han behöver använda personnumret; t ex vid besök på vårdcentralen. När sköterskan knappar in p-numret så får hon ju rimligtvis upp på skärmen att denna person inte är i livet. Har den person som ”hjälpte” KÅ ”väckt upp den döde”, alltså avregistrerat honom som död. I så fall måste man ju ha manipulerat folkbokföringen.
Och fortfarande kan jag tycka att identitetsbyte inte gav 100% säkerhet till honom. De som jagade honom visste antagligen hur han såg ut, och han riskerade att bli tagen även om han bytt identitet. JD agerade därvid smartare och gav sig av till en plats dit kassaskåpets ägares tentakler inte nådde.