Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-15, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Såg att någon redan försökt finta bort dig, men det du bör ta fasta på är alltså vad han säger i Tingsrätten. Zebrima har rätt i att JA beskriver JÅS första gången, men i Tingsrätten pratar han om en bastant äldre herre i ”50-60-årsåldern” iförd keps (ding ding!) som kom fram och snackade lite. JÅS hade inte keps och skulle aldrig kunna misstas för en 60-åring. JA är dessutom tydlig med att JÅS och 50-60-åringen inte var samma person.

Och som av en händelse hade JA redan pekat ut Stig Engström på bild i ett tidigare skede. Och som av en händelse är en barndomskamrat till Stig Engström övertygad om att det är hans röst som hörs på band intill den bil som JA färdades i.

Finns det ingen AI som kan sammanlikna rösterna? Har man försökt nåt sånt?
Barndomskamerater är vel inte alltid dom bästa vittnerna. Särskillt inte om det handlar om alibi.

U påstår att halva Stockholm var 50-60 åriga gubbar med keps på den tiden. Skulle inte säga det är ett starkt indicium.

Mao, rösten borde kollas om det går. Annars..
Citera
2024-09-15, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Alltså, jag förstår att det känns osannolikt att SE är mördaren och jag är som sagt själv långt ifrån övertygad om att han är det. MEN jag tycker att det blir lika osannolikt att försöka få ihop hans vittnesmål med vad som faktiskt har hänt på platsen, oavsett vad så talar han inte sanning, eller så skiljer sig hans uppfattning om sanningen sig väldigt mycket från de andras på platsen. Då är frågan varför det gör det?

Vad har han egentligen gjort de ca 20 minuter han uppehållit sig på platsen? Det är ganska lång tid, nämligen.
Även om han inte hinner ut på gatan i tid för att bevittna något av värde och han kommer ut "mitt i kaoset" efter skotten, så har han likväl varit där i 15-20 minuter utan att lämna så värst mycket intryck efter sig.

Sen, oavsett om han är mördare, vittne eller bara kommit ut för sent lagom till "efterspelet", så har han ju tagit sig ut genom dörren på Skandia ca 23:20 +/- någon minut och sedan in genom dörren till Skandia igen vid 23:40 +/- någon minut. Så att han varit där ute på gatan är ju helt klart oavsett vad, sen vad han egentligen gjort och sysslat med i övrigt där ute, det tycker jag inte går att fastställa varken på ena eller andra hållet. Och det är det som är så frustrerande och gör att jag har svårt att förhålla mig till SE och hans eventuella roll (vittne, GM, eller rentav som det fastställdes, "varande på platsen", kanske är det inte en så dum beskrivning trots allt).

Det går inte att nämna att ingen har sett SE, då kommer dom bara med att han inte varit där alls. Nej, han gick norrut han, eller satt på Bohemia. Eller även ett uteställe längre norrut.

Inte spelar det någon roll vad han har sagt heller, då har han bara hittat på altihopa.
Om det inte är något som gynnar begåvningsreserven, då stämmer vartenda ord Engström säger.

Den här tråden är mer eller mindre meningslös. Hjon som har CA som huvudmistänkt för att han bodde i Stockholm och tyckte om att promenera. Sen när dom tröttnat på det tramset kommer dom hit och förstör den här tråden.
Citera
2024-09-15, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag tillhör de få som anser att SE (främst pga sitt bäbislena ansikte) har och kan ha upplevts som yngre än vad han i själva verket var. Även om hans klädstil kompenserade för detta. Lite beroende klädval för dagen och ljusförhållanden tror jag att vissa kan uppleva honom som rent av 40-45. Som sprinter in i en gränd får iaf jag svårare att åldersbestämma honom. Men som 30 har jag svårare att se. Om jag nu inte kisar.

Spela upp klippet från han precis börjat springa för nån oinsatt i MoP.

Stoppa när han passerat baracken.

Fråga 5-10 st

Hur gammal tror du den här personen är?
Citera
2024-09-15, 14:45
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Spela upp klippet från han precis börjat springa för nån oinsatt i MoP.

Stoppa när han passerat baracken.

Fråga 5-10 st

Hur gammal tror du den här personen är?

Ja, det vore ju ett experiment. Kanske man borde testa, något du själv gjort?

Högst 40 säger jag nog för egen del. Han startar snabbt. Och kutar snabbt som få.
Citera
2024-09-15, 15:09
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Alltså, jag förstår att det känns osannolikt att SE är mördaren och jag är som sagt själv långt ifrån övertygad om att han är det. MEN jag tycker att det blir lika osannolikt att försöka få ihop hans vittnesmål med vad som faktiskt har hänt på platsen, oavsett vad så talar han inte sanning, eller så skiljer sig hans uppfattning om sanningen sig väldigt mycket från de andras på platsen. Då är frågan varför det gör det?

Vad har han egentligen gjort de ca 20 minuter han uppehållit sig på platsen? Det är ganska lång tid, nämligen.
Även om han inte hinner ut på gatan i tid för att bevittna något av värde och han kommer ut "mitt i kaoset" efter skotten, så har han likväl varit där i 15-20 minuter utan att lämna så värst mycket intryck efter sig.

Sen, oavsett om han är mördare, vittne eller bara kommit ut för sent lagom till "efterspelet", så har han ju tagit sig ut genom dörren på Skandia ca 23:20 +/- någon minut och sedan in genom dörren till Skandia igen vid 23:40 +/- någon minut. Så att han varit där ute på gatan är ju helt klart oavsett vad, sen vad han egentligen gjort och sysslat med i övrigt där ute, det tycker jag inte går att fastställa varken på ena eller andra hållet. Och det är det som är så frustrerande och gör att jag har svårt att förhålla mig till SE och hans eventuella roll (vittne, GM, eller rentav som det fastställdes, "varande på platsen", kanske är det inte en så dum beskrivning trots allt).
Hans status enligt Nils Linder (en av utredarna) var i februari 1987 "han är kvar som om han befunnit sig på brottsplatsen". Hörs på ett av Palmebanden som Lasse Lampers lagt ut
https://lampers.se/nyhet/palmebanden/
(12 feb 1987)

Här är förresten en inspelning av förhör med JA, finns ingen plats för Engström här, det är bara "taxikillen" och mannen i den snygga poplinrocken (det vill säga JÅS) han pratat med. Han lät ganska svajig redan här, än värre var det tre år senare i TR.

https://www.youtube.com/watch?v=Jpdxskz6T08

Jag skulle precis börja, än en gång, förklara var han hittade Engström i TR. Det har förklarats flera gånger tidigare, hittade det här inlägget som fått med det mesta i just det ärendet.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-15 kl. 15:20.
Citera
2024-09-15, 15:20
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Hans status enligt Nils Linder (en av utredarna) var i februari 1987 "han är kvar som om han befunnit sig på brottsplatsen". Hörs på ett av Palmebanden som Lasse Lampers lagt ut
https://lampers.se/nyhet/palmebanden/
(12 feb 1987)

Här är förresten en inspelning av förhör med JA, finns ingen plats för Engström här, han lät ganska svajig redan här, än värre var det tre år senare i TR. Det är bara "taxikillen" och mannen i den snygga poplinrocken (det vill säga JÅS) han pratat med.

https://www.youtube.com/watch?v=Jpdxskz6T08

Jag skulle precis börja, än en gång, förklara var han hittade Engström i TR. Det har förklarats flera gånger tidigare, hittade det här inlägget som fått med det mesta i just det ärendet.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Ett bra och kortfattat inlägg av Enough du länkade till, borde inte gå att missförstå av någon, ärligt talat.
Citera
2024-09-15, 15:30
Medlem
Ja, det där med att han varit inne på Bohemia under just denna tiden blir också så märkligt.

Han ser att det händer eller just hänt något dramatiskt på gatan, och väljer att skynda sig in på just Bohemia? Men efter bara en kvart eller så, tar han sig chockad tillbaka till Skandia och berättar att Palme är skjuten?

Jag vet att man kan agera märkligt vid chock, men detta känns ändå alltför märkligt.

Har han varit inne på Bohemia, så är det i så fall tidigare på kvällen. Det är fullt möjligt.

Edit: Om någon kan länka till de vittnesuppgifter från personer som sett SE (eller någon som liknar honom) på Bohemia så vill jag gärna läsa dessa. Tack.
Senast redigerad av Zebrima 2024-09-15 kl. 15:39.
Citera
2024-09-15, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ja, det vore ju ett experiment. Kanske man borde testa, något du själv gjort?

Högst 40 säger jag nog för egen del. Han startar snabbt. Och kutar snabbt som få.

Menade att du skulle ställa frågan till alla.

Men jag fick 25 av GF.
Citera
2024-09-16, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Men han gick i gärningsmannens fotspår, några sekunder efter denne säger han, sprang med handledsväskan i vänster handflata uppe på åsen, och var som försvunnen från Sveavägen under minst 15 minuter ... Trots detta lyckades han som enda vittne se vittnet bortanför barackerna.

Dessutom blev han förväxlad med gärningsmannen, enligt egen utsago.

Kan det pusslet sluta på mer än ett sätt?

Du bör skaffa dig bättre källor
Citera
2024-09-16, 10:20
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No15
Du bör skaffa dig bättre källor

Det finns tyvärr inga bättre källor än de första förhören 1986, innan alla blir påverkade av allt mediasurr.

Eller vilka källor tänker du på? De senare där det talas om lufsande gång och rutmönstrad jacka.

Sådan science fiction håller tyvärr inte.
Citera
2024-09-16, 12:10
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag försöker bara sammanställa en lista av konkreta bevis mot SE som GM.

- Inga logiska tankevurpor.
- Inget snömos.

Hittills har inget bevis klarat mitt lukttest än så länge.
Listan är helt tom. Det verkar helt saknas konkreta bevis mot SE.

Som efterspelsvittne behöver SE inte bevisa någonting enligt gammal god svensk rättstradition.

Aron Lund levererar äntligen tunga bevis till din lista?

https://www.expressen.se/kultur/palme-utredningen-fick--ga-at-helvete-i-34-ar/

Anklagelsen mot Engström, kallad Skandiamannen, var länge bara en av otaliga privatspanarteorier. Den lanserades av författaren Lars Larsson 2016 och igen av Thomas Pettersson 2018, men var alltid rent spekulativ.
Som bevis, frejdiga gissningar. Om vi antar att denne beskedlige grafiker bar vapen på jobbet, och om han dessutom hatade Palme och klev ut på Sveavägen i rätt ögonblick och på något sätt visste att Palme skulle passera, då kunde han kanske… och sen kunde han låtsas vara vittne… och så vidare.
Händer sådant? Ja, sådant händer i detektivromaner, och Hercule Poirot stryker sin mustasch, men det händer inte i verkligheten.
Citera
2024-09-16, 15:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Aron Lund levererar äntligen tunga bevis till din lista?

https://www.expressen.se/kultur/palme-utredningen-fick--ga-at-helvete-i-34-ar/

Anklagelsen mot Engström, kallad Skandiamannen, var länge bara en av otaliga privatspanarteorier. Den lanserades av författaren Lars Larsson 2016 och igen av Thomas Pettersson 2018, men var alltid rent spekulativ.
Som bevis, frejdiga gissningar. Om vi antar att denne beskedlige grafiker bar vapen på jobbet, och om han dessutom hatade Palme och klev ut på Sveavägen i rätt ögonblick och på något sätt visste att Palme skulle passera, då kunde han kanske… och sen kunde han låtsas vara vittne… och så vidare.
Händer sådant? Ja, sådant händer i detektivromaner, och Hercule Poirot stryker sin mustasch, men det händer inte i verkligheten.

Aron Lund verkar vara en vaken typ.

Jag kanske får maila honom och fråga honom vad hans favoritbevis mot SE som GM han har?

Jag är lite svag för att KP utan belägg kunde gissa sig fram till att SE hade hala sulor på skorna på mordnatten och att YN såg att mannen som sprang på DBG råkade halka till på isen vilket gör att mördaren bara kan vara SE enligt KP.

I verkligheten kan säkert olika skor säkert halka på isfläckar och bilder tagna av Proletärens fotograf visar SE i kraftiga vinterskor med ordentlig sula utomhus på vintern.

När jag tänker efter är det inte så konkret som det låter och även dessa isfläckar blir snömos vid närmare granskning tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in