Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Frågan är väl dels vad som kan anses "ovanligt".
Tänker att man dels får tänka på att året var 1986, dels att SE arbetat som kommunpolitiker.
Hans umgänge ute i Täby var lite högre än "medelklass" o.s.v.
En annan fråga är vad "ovanligt välformulerade intervju" har för betydelse?
Tillägg:
Ungdomarna pratade på ett sätt man inte riktigt hör idag. (apropå 1986)
https://youtu.be/ijogMH-YDxA?t=460
SE tillhörde en äldre generation, var en trettiotalist, så givetvis uttryckte han sig inte på samma vis som de yngre i utredningen, inget konstigt i det. Sedan var han som du påpekar en kommun- och fritidspolitiker, med vana att formulera sig och våga orden i guldskål (iaf ibland).
Dock skulle jag vilja påstå att han uttrycker sig (även för tiden och för sin generation) väl, men det är min åsikt. Personligen anser jag inte att hans välformulerade brev, formuleringar, osv är till hans nackdel, tvärtom så ger han ju på det planet en seriös framtoning. Det jag syftade på var mer hur främst Filter (Göransson) och även TP vänt detta emot honom, och kanske även misstolkat honom. Övertolkat minsta ord.
Att han däremot, och främst i sitt brev till Anér, med sin verbala förmåga kombinerar detta i ilska, gör ju att man (eller många) reagerar. Särskilt de mer nedsättande partierna med rena påhopp och personangrepp. Visst, han blir anklagad för ditten och datten, men det är ju en annan femma.