Citat:
Har inte läst alla dina inlägg men har lite svårt att förstå det här med att få loss sin investering i tex en bostadsrätt och att en bostad inte ska räknas som en investering. Det är väll tvärt om en av de viktigaste investeringar man kan göra.Förstår du verkligen inte skillnaden?
När jag säljer en aktie behöver jag inte köpa en ny utan jag kan ta hem vinsten.
När jag säljer en fastighet behöver jag inte köpa en ny fastighet utan jag ta hem vinsten.
När jag säljer guld behöver jag inte köpa mer guld utan jag kan ta hem vinsten.
Men
När jag säljer min bostad måste jag köpa en ny bostad för att jag måste ha någonstans att bo.
Är detta verkligen så svårt att förstå, vad är det du inte begriper?
Och att du tar en lån med bostaden som säkerhet innebär inte alls att tar ut vinsten som du tror, begriper du verkligen inte hur ekonomi fungerar?
När jag säljer en aktie behöver jag inte köpa en ny utan jag kan ta hem vinsten.
När jag säljer en fastighet behöver jag inte köpa en ny fastighet utan jag ta hem vinsten.
När jag säljer guld behöver jag inte köpa mer guld utan jag kan ta hem vinsten.
Men
När jag säljer min bostad måste jag köpa en ny bostad för att jag måste ha någonstans att bo.
Är detta verkligen så svårt att förstå, vad är det du inte begriper?
Och att du tar en lån med bostaden som säkerhet innebär inte alls att tar ut vinsten som du tror, begriper du verkligen inte hur ekonomi fungerar?
Men det gäller att se det långsiktigt. Ska man bara bo under några år eller är osäker på tex sin partner så är det nog bäst att hyra till att börja med.
Du har helt rätt i att så länge som du vill köpa ett ny lägenhet i samma stad så har den antagligen följt med i samma prisutveckling och vinsten är låst i ditt boende. Man kan ju visserligen få loss en del av vinsten på sin investering genom att köpa en mindre lägenhet då tex barnen flyttat ut.
Så länge man vill fortsätta bo i en bostadsrätt eller inte hittar en hyresrätt om man vill sälja, så är avkastningen på investeringen att man oftast får en lägre månadskostnad på sitt boende. I vilket fall måste det vara bättre att din vinst är låst i ditt boende än att som hyrestagare inte fått någon vinst alls. Dina eventuella barn eller andra släktingar kommer dock kunna hämta hem vinsten av din investering den dagen du trillar av pinn, vilket de säkert uppskattar.
Historiskt sett har det vart en fin värdeökning på att äga sitt boende, men jag tror nog en trygg indexfond vart ännu bättre investering inget snack om det.
Men det kan ju vara bra att inte ha alla ägg i samma korg utan ha en mix mellan aktier och ett eget boende och andra fastigheter. Boendet är en investering på lång sikt som man kanske cashar hem vid pension, Aktier och fonder på minst minst 2 år och behöver du pengarna inom 2-3 år passar nog ett räntekonto eller räntefond bäst.
Om du redan har ett bra kapital så är säkert börsen bäst men jag tänker mest på ”vanligt folk” som inte har så stora besparingar.
Säg att det som exempel var två vanliga arbetare i slutet på nittiotalet som båda lyckats spara ihop 30000 kr var. Den ena (Roffe) la sina pengar på att byta upp sig till en nyare Volvo och bo kvar i sin hyrestrea.
Den andra (Lars) valde att investera sina 30000 kr som kontantinsats i en bostadsrätt.
I Lars medelstora stad kostade en trea på 80 kvm ca 237000 kr att köpa 1999. Nu 25 år senare kostar den ca 2137000 kr enligt Svensk mäklarstatistik.
Nu 25 år senare är det dags för dem båda att gå i pension.
Roffe bor kvar i sin hyreslägenhet och märker nu att han kommer få det väldigt knapert på äldre dagar då pensionen är betydligt lägre än han trott. Hans fina Volvo har sett sina bästa dagar.
Lars däremot säljer sin bostadsrätt för 2130000 kr. Eftersom han haft betydligt lägre månadskostnad i sin bostadsrätt så har han förutom att amorterat av sitt lån sparat 1000 kr varje månad i en fond.
Efter mäklarkostnader och skatt har Lars kvar ca 1670000 kr.
Dessutom har hans fond gått upp i snitt 7% , om man räknar med ränta på ränta effekten och han väljer att sälja av sina fonder kommer han kunna ta ut ca 626000 kr efter skatt.
Totalt har nu Lars 2296000 kr på sitt konto.
Det finns en ledig trea i porten bredvid Roffe som Lars och hans fru nu hyr. Den är visserligen ca 2500 kr dyrare i månaden än kostnaden för deras bostadsrätt, men de sätter undan en rejäl buffert på ett sparkonto för att kompensera det.
De köper sedan en fin husbil och Roffe kan bara avundsjukt se på när Lars drar iväg på en trip med sin husbil till varmare breddgrader.
Även Lars pension blev lägre än han trott så det känns bra för honom att han har ett rejält kapital på banken.
Förklara gärna för mig hur detta inte kan räknas som en investering, måste vart bland det bästa man kan göra med 30000 kr ?
Det är väldigt många pensionärer som idag lever riktigt knapert. Hade de i stället för att unna sig och konsumerat upp sin lön, sparat ihop en kontantinsats och köpt sig sitt eget boende hade deras liv som pensionärer sett helt annorlunda ut.
Det finns så många pensionärer som nu njuter av sin ålderdom tack vara att de tidigt köpte sitt eget boende.