2024-09-15, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Skrev jag att det var en REN vinst? Vad nu det betyder.
Inlägg #351, sista meningen i siste stycket löd:
Citat:
Hur kan bostaden inte vara en investering om jag bokstavligen har plockat ut en miljon från den i ren vinst?

Hela sista stycket löd:
Citat:
Och även om man inte realiserar värdeuppgången genom att sälja så kan man exempelvis belåna upp bostaden för att få tillgång till värdeökningen. Det har jag själv gjort, plockat ut ca en miljon från min bostad på det sättet. Hur kan bostaden inte vara en investering om jag bokstavligen har plockat ut en miljon från den i ren vinst?
Det vill säga du likställde ett bostadslån med en ren vinst utan att ta hänsyn till räntekostnader och det faktum att du inte gjort en vinsthemtagning utan bara tagit ett lån.
Citera
2024-09-15, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
bra investering betyder värdeökningspotential.

Du kan köpa en trasig bil, laga den=värde ökning=vinstsumma vid försäljning för högre summa än det kostade att köpa.
Är du en bilhandlare eller köpte du bilen för att använda den i vardagen? Bilhandlare tjänar pengar på att köpa och sälja bilar. Den som använder bilen i vardagen får, utom i vissa mycket sällsynta fall, se värdet på bilen minska med ökad användning. Det oavsett om bilen var trasig eller inte vid köpet.
Citera
2024-09-15, 09:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Äganderätt = ingen hyra.
Glömde du visst:
el
vatten
värme
hemförsäkring
villaförsäkring
avlopp
sotning
sophantering
Renovering och underhåll.
Citera
2024-09-15, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
En bostad kan naturligtvis vara en investering om det är målet med att köpa den. Min poäng är dock att i praktiken är det sällan det. På samma sätt som en bil, teoretiskt sett, kan vara en investering, så är det sällan det för människor som köper en bil.
Du menar för att man köper först och främst för att bo? Det är visserligen sant men skulle du köpa en bostad om du skulle veta att du skulle göra en förlust på den, att bostaden skulle falla i värde över tiden?
Citera
2024-09-15, 10:25
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Du menar för att man köper först och främst för att bo? Det är visserligen sant men skulle du köpa en bostad om du skulle veta att du skulle göra en förlust på den, att bostaden skulle falla i värde över tiden?
Ja, på samma sätt som jag skulle köpa en bil, då den också tenderar att falla i värde. Min utgångspunkt när jag köper bostad är huruvida jag trivs i den, om jag gillar mina grannar, om den är av bra kvalitet etc.
Citera
2024-09-15, 10:31
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Era tankar om detta?
På sätt och vis har du rätt, ett boende handlar primärt om konsumtion. Men samma sak går ju säga om exempelvis konst och vi talar ju om att investera i konst. Eller guld etc. Själva objektet förändras ju inte med tiden, men däremot kan man ju köpa det med en förhoppning om en framtida värdeökning.

Saken är väl den att investera idag har flera olika betydelser. Dels sådant som är konstant i form (konst, hus etc) men där man hoppas på en värdeökning genom externa faktorer. Dels sådant där investeringen innebär större möjligheter till värdeskapande. Det kan vara en snickare som investerar tusen kronor i en bättre hammare för att kunna spika snabbare eller Intel som investerar 100 miljarder för att producera nästa generations processorer. I bägge dessa fall är det inte den inköpta saken som man hoppas ska öka i värde utan det producerade.
Citera
2024-09-15, 10:38
Medlem
Citat:
Ja, på samma sätt som jag skulle köpa en bil, då den också tenderar att falla i värde. Min utgångspunkt när jag köper bostad är huruvida jag trivs i den, om jag gillar mina grannar, om den är av bra kvalitet etc.
Ok, men då utgår jag ifrån att du inte äger ditt boende, för jag har aldrig träffat någon som är beredd att förlora sin insats och sitta på ett lån på 5-6 miljoner samtidigt som man tror att ens hus kommer sjunka till noll i värde bara för att få trevliga grannar och ett hus av bra kvalitet.

Det är givetvis trevliga komponenter men anledningen att folk köper bostäder överhuvudtaget är för att de stiger iaf långsiktigt.

Bil är något helt annat, det är en viss skillnad i att ha 400- 500kkr eller det tiodubbla i skulder och en tillgång som riskerar att sjunka till noll i värde.
Citera
2024-09-15, 10:44
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ok, men då utgår jag ifrån att du inte äger ditt boende, för jag har aldrig träffat någon som är beredd att förlora sin insats och sitta på ett lån på 5-6 miljoner samtidigt som man tror att ens hus kommer sjunka till noll i värde bara för att få trevliga grannar och ett hus av bra kvalitet.
Om jag köper ett hus för 5-6 miljoner med bra grannar, ett hus av bra kvalitet etc., då kommer naturligtvis inte värde sjunka till noll kronor. Min poäng är bara att jag är beredd på att huset kan förlora i värde, eller åtminstone inte öka i värde, eftersom det är normalläget historiskt sett.
Citat:
Det är givetvis trevliga komponenter men anledningen att folk köper bostäder överhuvudtaget är för att de stiger iaf långsiktigt.
Historiskt sett tenderar värdförändringen att ligga på +-0.
Citat:
Bil är något helt annat, det är en viss skillnad i att ha 400- 500kkr eller det tiodubbla i skulder och en tillgång som riskerar att sjunka till noll i värde.
Precis, och därför ska man tänka efter väldigt noga innan man köper en villa för 5-6 miljoner om syftet är att spekulera på marknaden.
Citera
2024-09-15, 12:39
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Är du en bilhandlare eller köpte du bilen för att använda den i vardagen? Bilhandlare tjänar pengar på att köpa och sälja bilar. Den som använder bilen i vardagen får, utom i vissa mycket sällsynta fall, se värdet på bilen minska med ökad användning. Det oavsett om bilen var trasig eller inte vid köpet.

Personligen köpte jag en kabinscooter för 15 papp för den var trasig, men har nypris 55 papp.
Den har jag nu lagat och får nu 30-35 papp för den, pga att jag lärde mig felsöka med multimeter.

Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Glömde du visst:
el
vatten
värme
hemförsäkring
villaförsäkring
avlopp
sotning
sophantering
Renovering och underhåll.

El och vatten går att ordna själv om man inte vill betala för något som nån annan har skapat gratis.. för att sälja dyrt.

Det går inte att jämföra med lägenhetshyror som blir extremt dyrt i längden.
Citera
2024-09-15, 12:56
Medlem
Citat:
Om jag köper ett hus för 5-6 miljoner med bra grannar, ett hus av bra kvalitet etc., då kommer naturligtvis inte värde sjunka till noll kronor. Min poäng är bara att jag är beredd på att huset kan förlora i värde, eller åtminstone inte öka i värde, eftersom det är normalläget historiskt sett.
Just det, vid alla investeringar tar man en risk, så det finns alltid en risk att förlora pengar. Det gäller alla investeringar som husköp, aktier osv.

Citat:
Historiskt sett tenderar värdförändringen att ligga på +-0.
Jag antar att du menar om man justerar för inflation? För ja, de flesta investeringar som mindre attraktiva ut om man justerat för inflation. Just gällande bostäder är det dock inget som stämmer för perioden från efter andra världskriget till idag.

Citat:
Precis, och därför ska man tänka efter väldigt noga innan man köper en villa för 5-6 miljoner om syftet är att spekulera på marknaden.
Ja, precis som det år skillnad på att investerare och spekulera i aktier så är det skillnad på att investera och spekulera i bostäder.
Senast redigerad av Perfecthairline 2024-09-15 kl. 12:59.
Citera
2024-09-15, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Du får väl göra precis samma sak som personen som har sparat i aktier som ökat i värde från 2 miljoner till 5 miljoner och nu behöver bo i hus för att han inte kan bo i lägenhet eller hyreslägenhet, investera pengarna i ett hus om man inte redan har ett. Alternativt hyra i andrahand och investera pengarna i valfri investering.
Finns det några garantier en aktie ökar? Börsen har absolut inga garantier för uppgång, medans ett hus/lägenhet knallar på rätt stadigt, då dessa följer löneökningar osv.

Tar man ett axplock på stora underliggande aktier från Omx 30. många folkaktier ligger back, dvs inte bara lite back utan enormt back, vissa är inte ens säkert dom kommer nå sin topp igen, som Ericsson som hade toppen för 24 år sedan.
Nibe back
Telia, back
Electrolux, ligger back
Sinch, ligger back
Ericsson, ligger back
SBB enormt back
HM, ligger back
Kinnevik, ligger back
Handelsbanken, knappt någon ökning
Tele2 knappt ökning
Citera
2024-09-15, 13:41
Medlem
Man kanske ska jämföra med alternativet, dvs att köpa VS att hyra lägenhet/hus.

1- Du betalar 10K/mån för en hyresrätt.
Du hyr och är nöjd med det. Genererar ingen vinst.
(Inget som helst fel att välja det här alternativet).

2- Du betalar 10K/mån inkl hyra,lån&ränta för en
bostadsrätt.
Du köper för att bo i den på sikt eller bara att köpa,rusta upp och sälja.
Den genererar i stort sett alltid en vinst.

Varför man ska jämföra det med att lägga pengar på börsen (som du ändå kan göra i båda fallen) är helt ologiskt.
Du behöver ändå någonstans att bo, oavsett om du sen väljer en ny bostadsrätt, en liten villa eller en hyresrätt efter att du har sålt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in