2024-09-13, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Han ringde la ca 3 minuter efter att han fångades på MM´s övervakningskamera. Så själva samtalet borde ha skett ungefär i höjd med Kunskapens Hus (oavsett om han fortsatte springa eller om han gick efter MM´s parkering).

Från skolan till Gulf pratar vi kanske ca 8-10 minuter om man går i lugn takt.

Vid sidan av Gulf finns det några bänkar och bord (och jag har för mig att det även finns på gräsplätten bakom Gulf).

Nu verkar ju inte Tim vara helt i ordning för att utrycka sig milt, men ett sådant här dåd borde ändå påverkat honom. Så jag skulle inte bli förvånad om han satt paralyserad bakom Gulf i drygt 1 timma. Det borde ha florerat en del tankar i skallen...
Minns inte om det avfärdades som felaktig uppgift eller inte. Men hade inte mobilen pejlats att han befann sig på Assbergsgatan? Han kan ju ha gått upp mot Assberg bostadsområde och vänt eller gått Luregatan ned till Gulf medan han väntade.
Citera
2024-09-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrZF
Påminner om Evdin Gyllensvaan som drog och käkade på Texas Longhorn efter att ha utfört ett dubbelmord.

"Man blir hungrig av att mörda." - Okänd.

Verkar vara individuellt - den j-veln som sköt ihjäl flera st på ett dygn i Sthlm kräktes ju i taxin. Han var nog inte så hungrig!
Citera
2024-09-13, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Minns inte om det avfärdades som felaktig uppgift eller inte. Men hade inte mobilen pejlats att han befann sig på Assbergsgatan? Han kan ju ha gått upp mot Assberg bostadsområde och vänt eller gått Luregatan ned till Gulf medan han väntade.

Är det kanske detta inlägg du tänker på?
https://www.flashback.org/sp87778844
Citera
2024-09-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entilltomte
Svar till: Undrar hur mycket mamman egentligen visste?

Med tanke på att han gått o berättat om sina planer för alla sina kompisar så kan han ju berättat för familjen åxå, han skrev en lapp från finkan till systern om sina planer att mörda "granen"

Bara det att han skrev den lappen till sin syster är väl ett tecken på låg intelligens?? Till och med jag, som aldrig begått någon form av brott, fattar att det inte är så jäkla smart att skriva ner sina planer - särskilt inte om man redan är häktad!
Citera
2024-09-13, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Han ringde la ca 3 minuter efter att han fångades på MM´s övervakningskamera. Så själva samtalet borde ha skett ungefär i höjd med Kunskapens Hus (oavsett om han fortsatte springa eller om han gick efter MM´s parkering).

Från skolan till Gulf pratar vi kanske ca 8-10 minuter om man går i lugn takt.

Vid sidan av Gulf finns det några bänkar och bord (och jag har för mig att det även finns på gräsplätten bakom Gulf).

Nu verkar ju inte Tim vara helt i ordning för att utrycka sig milt, men ett sådant här dåd borde ändå påverkat honom. Så jag skulle inte bli förvånad om han satt paralyserad bakom Gulf i drygt 1 timma. Det borde ha florerat en del tankar i skallen...

Misstänker han är på någon toalett ett bra tag.
Citera
2024-09-13, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drinksareonme
Ska man skratta eller gråta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8q52j1/18-arig-pojke-misstankt-for-mord-pa-maja-17?utm_source=iosapp&utm_medium=share

” Han ändrar löpande sin berättelse ju fler bevis mot honom som presenteras.
Till en början menar han att de inte sågs alls den dagen. Sedan påstår han att han sett tre män föra bort Maja och att han fått en video skickad till sig på mordet.
Ju mer han hör om spåren från honom som hittats på Maja och på brottsplatsen så ändrar han sin berättelse till att Maja skulle göra en ”ollie” på hans skateboard och då träffades av brädan i huvudet och att han sedan lämnade henne död kvar”

Det är nästan tragiskt hur ointelligent denna pojke är. Han kan uppenbarligen planera och förbereda sig för ett mord, och våldtäkt med tanke på kondomen, men han har tydligen noll koll på hur mycket polisen kan hitta i en mobil, även raderade saker - så påståendet om videon är ju såå långsökt.
I hans fall hade det nog varit bättre med "inga kommentarer" på alla frågor...
Citera
2024-09-13, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Misstänker han är på någon toalett ett bra tag.

Vad får dig att tro det? Tänker du att han gömmer sig där under tiden? Han kan lika gärna varit utom kamerornas synhåll och gjort ollies på sin skateboard...
Citera
2024-09-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drinksareonme
Ja det så hemskt att man knappt kan fatta.

Sen måste hans kompisar också ha ett allvarligt kromosomfel som inte reagerade på sakerna han sa före mordet och inte berättade för nån, en lärare eller vem som helst.

”Han sa även enligt vännerna: ”Om Maja inte kommer till skolan dagen efter så är hon död”.
– Men vi trodde ju bara att han skämtade, säger en vän i förhör.

I förundersökningen framkommer det även att 18-åringen på förhand berättat för andra skolkamrater om sina planer.
Han ska ha visat upp en kniv och sagt att han planerade att knivhugga Maja och kasta henne från en bro.
– Så då blev jag jätteorolig och bara ”tänk om han verkligen gör det så här”. Så jag blev så här... så här... jag blev liksom så här chockad typ”

Jag kan köpa att polarna trodde det var ett skämt till att börja med, t.o.m. även med kniven - jargongen kan vara ganska rå emellanåt. MEN när hon väl var försvunnen så borde någon ha reagerat direkt och berättat för någon vad han sagt och att han visat kniven!
Särskilt den vän som uppgett att han blev orolig!! Där blir man ju lite rädd att han/hon inte larmat. Men jag antar att detta handlar om klasskompisar i det anpassade gymnasiet, så det är ju lätt för oss "normala" att uttala oss om (Obs! Menar absolut inget nedvärderande, enbart att man måste förstå andra tankesätt).
Citera
2024-09-13, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag blir bara bedrövad för det här hade kunnat förhindras om soc hade gjort sitt jobb ordentligt.
Har soc ens varit inne i huset och sett misären, alla knivar på Tims rum, toalettväggen som det är smetat bajs på, toalettdörren som han har hackat sönder med en kniv?

Det har även jag ifrågasatt! Jag hoppas verkligen att de inte varit där - för hade de varit det och sett misären, så måste det ju vara ett grovt tjänstefel att bara lägga ner ärendet??
Jag är inte helt insatt, men kan det vara så att soc kallat dem till möte på sitt kontor för samtal om anmälan och då lät allt så bra, så de bedömde att de inte behövde gå vidare?? Jag har ingen egen erfarenhet, så jag vet inte om soc rycker ut till hemmet direkt eller i första hand kallar till möte??
Citera
2024-09-13, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Jag kan köpa att polarna trodde det var ett skämt till att börja med, t.o.m. även med kniven - jargongen kan vara ganska rå emellanåt. MEN när hon väl var försvunnen så borde någon ha reagerat direkt och berättat för någon vad han sagt och att han visat kniven!
Särskilt den vän som uppgett att han blev orolig!! Där blir man ju lite rädd att han/hon inte larmat. Men jag antar att detta handlar om klasskompisar i det anpassade gymnasiet, så det är ju lätt för oss "normala" att uttala oss om (Obs! Menar absolut inget nedvärderande, enbart att man måste förstå andra tankesätt).

Med tanke på att så fort hon hittades mördad så tog dom ju in tim direkt, så någon borde ju ha berättat snabbt vad han sa. Frågan är bara varför det tog 4 dagar att hitta henne...
Citera
2024-09-13, 15:17
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nja... tror inte det. Såna skyltar gömmer man väl inte under en golvmatta i bilen eller?
Varför åka runt med skyltarna i bilen? Borde inte dom skyltarna ha använts inomhus?
Spelade han i filmerna med okända som han träffade när han körde runt?

Tänker mig ju att skyltarna i så fall användes/skulle användas i en arrangerad scen utifrån någon sorts manus. Att det skulle se ut som om han träffade någon okänd. Eller att han har en fantasi om att spela in en sådan scen. Att han sedan åker runt med dem i bilen stämmer väl ganska bra in i mönstret för hur han verkar funka?
Citera
2024-09-13, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entilltomte
Märkligt att de tar hand om trädgården när huset ser ut som ett skitigt hordernäste.

Instämmer. Men tydligen anser en del att det är viktigt att visa en fin sida utåt, medan ingen har en aning om vad som händer/hur det ser ut inom väggarna (gäller inte bara misär, händer även i de tjusigaste hem, där andra saker pågår). Det är väl kanske en taktik att ge skenet av att allt är bra? Tragiskt är vad det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in