2025-01-18, 01:58
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Tyvärr finns det många exempel på kriminaldårar som har släppts ut och begått nya brott.
Då får vi bara hoppas att Tim inte blir en av dom.
Med hans utbrott, våldsamhet och att han vill döda flera har jag svårt att se att dom skulle släppa ut honom någonsin.
Citera
2025-01-18, 10:53
Medlem
Venators avatar
Jag tycker det är olyckligt att han inte kunde fällas för våldtäkt men vi får hoppas att rättspsykiatrin ändå tar hänsyn till hans hans sneda sexualitet. Detta var bra:
Hovrätten anser att det också är bevisat utom rimligt tvivel att han vid gärningen avsåg att döda henne. Detta utifrån omfattningen och arten av det våld som klasskamraten utövade mot flickan vid tillfället. I denna del skiljer sig hovrättens bedömning från tingsrättens, då tingsrätten endast ansåg bevisat ett så kallat likgiltighetsuppsåt.
Ofta är ju annars hovrätternas lagfarna domare mer försiktiga än tingsrättens nämndemän. Jag undrar just om hovrätten var enig, det framkommer inte.
Citera
2025-01-18, 17:28
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag tycker det är olyckligt att han inte kunde fällas för våldtäkt men vi får hoppas att rättspsykiatrin ändå tar hänsyn till hans hans sneda sexualitet. Detta var bra:
Hovrätten anser att det också är bevisat utom rimligt tvivel att han vid gärningen avsåg att döda henne. Detta utifrån omfattningen och arten av det våld som klasskamraten utövade mot flickan vid tillfället. I denna del skiljer sig hovrättens bedömning från tingsrättens, då tingsrätten endast ansåg bevisat ett så kallat likgiltighetsuppsåt.
Ofta är ju annars hovrätternas lagfarna domare mer försiktiga än tingsrättens nämndemän. Jag undrar just om hovrätten var enig, det framkommer inte.
Tim borde ha fällts för våldtäkt också med tanke på Majas skador.

Vi får vänta på att domen läggs upp på Lexbase för där brukar det stå om dom var eniga.

Hovrätten fastställer domen mot Majas mördare
Publicerad 17 januari 2025
Skolkamraten överklagade och hävdade att han inte hade mördat 17-åriga Maja.
Nu dömer även hovrätten honom för mord och att han överlämnas till rättspsykiatrisk vård.

– Vi kommer att överklaga till högsta domstolen, säger försvarsadvokaten Magnus Gabrielson.
Hovrätten tycker att det är ställt utom rimligt tvivel att 18-åringen hade uppsåt att döda Maja.

När det gäller hans uppsåt att döda Maja skiljer sig domstolarnas beslut.
Tingsrätten ansåg att endast ett så kallat likgiltighetsuppsåt var bevisat. Hovrätten går på den högre graden och kallar det för avsiktsuppsåt.

18-åringen döms också för vapenbrott efter att polisen hittat en modifierad tårgaspistol i en bokhylla i hans sovrum.
https://www.bt.se/2025-01-17/hovratten-faststaller-domen-mot-majas-mordare/

Lycka till i HD. Kommer dom ens att ta upp målet?
Senast redigerad av Timeout 2025-01-18 kl. 17:34.
Citera
2025-01-18, 18:11
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tim borde ha fällts för våldtäkt också med tanke på Majas skador.

Vi får vänta på att domen läggs upp på Lexbase för där brukar det stå om dom var eniga.

Hovrätten fastställer domen mot Majas mördare
Publicerad 17 januari 2025
Skolkamraten överklagade och hävdade att han inte hade mördat 17-åriga Maja.
Nu dömer även hovrätten honom för mord och att han överlämnas till rättspsykiatrisk vård.

– Vi kommer att överklaga till högsta domstolen, säger försvarsadvokaten Magnus Gabrielson.
Hovrätten tycker att det är ställt utom rimligt tvivel att 18-åringen hade uppsåt att döda Maja.

När det gäller hans uppsåt att döda Maja skiljer sig domstolarnas beslut.
Tingsrätten ansåg att endast ett så kallat likgiltighetsuppsåt var bevisat. Hovrätten går på den högre graden och kallar det för avsiktsuppsåt.

18-åringen döms också för vapenbrott efter att polisen hittat en modifierad tårgaspistol i en bokhylla i hans sovrum.
https://www.bt.se/2025-01-17/hovratten-faststaller-domen-mot-majas-mordare/

Lycka till i HD. Kommer dom ens att ta upp målet?

Jag kan inte se att det framkommit något av prejudicerande natur i målet så jag har oerhört svårt att tro att HD skulle ta upp det. Men kräver klienten att advokaten överklagar så gör advokaten det och Tim är nog inte helt lätt att resonera med...
Citera
2025-02-08, 16:49
Medlem
https://www.markposten.se/nyheter/man-i-60-arsaldern-haktas-for-flera-sexbrott.7276c1b9-20c0-4ff9-807d-8edd384e9e32

Jaha, då har farsan äntligen åkt dit. Pervo....
Citera
2025-02-08, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigakarlar
https://www.markposten.se/nyheter/man-i-60-arsaldern-haktas-for-flera-sexbrott.7276c1b9-20c0-4ff9-807d-8edd384e9e32

Fast av det lilla man kan läsa så "förnekar han delvis brott"

Nu är frågan: är han värd en egen tråd?
Citera
2025-02-08, 19:14
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigakarlar

Det var banne mig på tiden och dom har mycket på honom.

Citerar lite från en artikel för prenumeranter.

Man i 60-årsåldern häktas för flera sexbrott
Publicerad: 2025-02-07
En Markbo i 60-årsåldern har häktats misstänkt för flera sexualbrott.
Brotten ska ha skett på flera olika platser både i och utanför kommunen under flera års tid.
– Min klient har motsatt sig häktning och har delvis förnekat brott, säger försvarsadvokat Sara Carlsson.

Mannen misstänks för våldtäkt, grovt sexuellt ofredande och sexuellt ofredande.
Det första brottet ska ha skett under 2021 i Borås. De övriga misstänkta brotten ska ha inträffat på olika platser i Marks kommun under 2023 och 2025. Tre olika personer misstänks ha utsatts av mannen.

Mannen är misstänkt på sannolika skäl, vilket är den högre misstankegraden.
Mannen har tidigare fått strafföreläggande för sexuellt ofredande.

Det finns mer i artikeln. En till person är misstänkt i samma ärende men än så är det osäkert om den personen blir häktad.

Hoppas att någon kan ta fram dokument från Borås Tingsrätt så vi verkligen får veta säkert att det är Tims pappa.

Det finns fler pervon i Marks kommun
Det häktades en annan man i 60 års åldern 2024-08-29 för 6 våldtäkter i Marks kommun.
Den utredningen har pågått i 8 år men först nu är bevisningen stark nog för häktning.
Det är våldtäkter som har begåtts våren 2016 fram till nyårshelgen 2017.
Är det pappan också?

Inget förvånar mig i den här sjuka familjen
Senast redigerad av Timeout 2025-02-08 kl. 19:17.
Citera
2025-02-08, 19:27
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hesselmandiesel

Ja tack.
Det kan bli väldigt rörigt annars.
Citera
2025-02-08, 19:40
Medlem
Någon vänlig själ som vill ladda upp FUP?
Citera
2025-02-08, 19:57
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssks
Någon vänlig själ som vill ladda upp FUP?
Ser att du är ny här. Är det pappans fup du vill ha så dröjer den 4-6 månader.
Citat:
Ursprungligen postat av Hesselmandiesel

Ja men bara delvis, alltså förnekar han inte allt.

Men steg 1 är att någon får fram dokument från Tingsrätten så vi är säkra på att det är pappan innan en tråd startas.
Citera
2025-02-09, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ser att du är ny här. Är det pappans fup du vill ha så dröjer den 4-6 månader.

Ja men bara delvis, alltså förnekar han inte allt.

Men steg 1 är att någon får fram dokument från Tingsrätten så vi är säkra på att det är pappan innan en tråd startas.
I artikeln från Mark-Posten framgår ju inte något som tyder på att det är Ro*ne? Men det skulle inte förvåna mig om det är han med tanke på hur knepig han framstår.
Citera
2025-02-09, 12:52
Medlem
Venators avatar
Mycket intressanta uppgifter, tack, men viktigt att få bekräftat om det är R.A. när vi nu lyft på locket, för är det inte han så ska han inte behöva bli uthängd här. Vi har inte fått det bekräftat att han är misstänkt för det här brottet. Han har förtjänat uthängning nog på bekräftade "meriter", men då ska han hängas ut för rätt sak - som att ta med minderåriga på porrbio.

Sedan är han förstås gränslös på ett sätt som gör att inget skulle förvåna mig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in