2024-09-11, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
Har en känsla efter jag har följt o läst tråden att K-Å son inte har en susning om vad som hänt eller varför K-Å försvann

Hela den här tråden känns bara som att några personer vill skriva om fallet för att göra sig själva intressanta.
Citera
2024-09-11, 13:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Flera veckor tidigare?

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Skaraborg; vet du om KÅ’s flickvän resp hans mamma utsattes för hot sedan KÅ gått under jorden.

Inte vad jag känner till.

Åtminstone flickvännen kan ha blivit det. Hon utryckte sig på följande ätt i a f: "Och där lämnade han mig bara mitt i skiten". Sonens mormor tyckte inte att det var något att börja forska i. Sonen fick i a f omtalat för sig att orsaken till hans pappas försvinnande skall ha varit att han gick ut för att köpa en tidning och sedan aldrig mer kom tillbaka.

Tiden innan Kjell-Åke försvann var han orolig. Någon hade också misshandlat honom. Ryggen var full av blånader och svullnader. Han skyllde då på att polisen hade misshandlat honom. Detta med kassaskåpet behöver inte ha skett den 28 eller 29 juli. Kanske skedde detta flera veckor tidigare men att allt drogs till sin spets just den 29 juli.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-09-11 kl. 13:18.
Citera
2024-09-11, 13:23
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Hela den här tråden känns bara som att några personer vill skriva om fallet för att göra sig själva intressanta.

Kan vara så , men de är upp tillbetraktarn hur man vill tolka det hela.
Citera
2024-09-11, 13:32
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Vad får dig att tro att K-Å son vet ?

Vänd på steken. Varför skulle han inte veta?
Han fick, enligt Skaraborg, som liten fått höra att pappan gick ut och köpte tidningen och försvann.

Är det troligt att han när han blev äldre, köpte den förklaringen? Enligt Skaraborg finns det ju personer i hans närhet som i alla fall delvis visste vad det handlade om.

Jag gissar att han vet.
Jag gissar att KÅ och han haft/har kontakt.

Det vore intressant att kunna kolla sonens telefontrafik, låt säga de senaste 30 åren. Inte för att jag tror att KÅ’s namn skulle dyka upp, men kanske ett anonymt nr som man haft samtal med regelbundet.
Citera
2024-09-11, 14:28
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Så är det.

Inget som polisanmäls. I stället ser ägarna till att dessa personer "tas om hand" på ett "passande" sätt. Vilket också kom att ske i detta fall även om "bara" en av dessa tre kom att erhålla den "behandlingen" som de alla tre skulle ha fått.

En funderingar jag har är ju killarna förstod vad de hittat och kanske behöll något av det för att försöka sälja det tillbaka till kassaskåpets ägare. Det skulle ju förklara den kraftiga reaktionen och ägarnas möjlighet att spåra vem som sprängt. Då var brottet som straffades inte att ha sprängt kassaskåpet utan ett försök att utpressa.

Var utpressningen Guys idé och han som genomförde kanske det förklarar att det var han som dog och att andra till och med kunde ligga lågt i Göteborg. Stämmer inte en sådan hypotes också någorlunda med vad vi vet om Guy?

Hade materialet lämnats kvar i skåpet hade väl risken att spåra och till och med mörda varit svår att förstå? Sedan kan man tänka sig mellanlägen. Guy kanske spårades upp av ägarna till kassaskåpet och de krävde tillbaka innehållet. Svarade han då att det har en prislapp så var det fel svar.

Jag undrar hur lätt det var för någon i under världen i Göteborg att hitta förövarna? Skickade de någon som snackade med folk på olika tillhåll och hade våldskapital nog för att de som visste skulle tjalla? När denne kom till Mården fick han napp?
Citera
2024-09-11, 14:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Födelsedagsbarnet Dahlsjö.

Citat:
Intressant Skaraborg.
Vad vet du mer om Puttes ”aktiviteter”?
Och vad var det för gäster på ”Mosters”?

Det är väl så här Skaraborg, ju mer du delar med dig av det som hände ”runt omkring”, ju mer troligt blir det att det du fått fram i din forskning verkligen ligger sanningen nära.

En sak är säker, fastän jag aldrig har träffat någon av dem, så var de väldigt olika till sättet.

Jag har fått beskrivet för mig att "Putte" är hal som ål. Han har blivit benämnd som en strulpelle. Kjell-Åke verkar mera ha haft ett mer eldfängt humör och kunde få utbrott. Mycket möjligt att han hade en eller flera bokstavskombinationer.

"Putte" kom sedermera att flytta till Brålanda. Han ville ut på landet och blev snart omtalad i samhället. Där odlade han hasch i ett uthus. Mosters var ett lugnare ställe än Mården och som också var flummigt. Där tyckte gästerna ofta om att röka en joint. Så var det inte på Mården. Där var det alkohol som gällde.

När Dahlsjö besökte Mården den 8 juni då han fyllde 21 år så skämtade folk med honom att nu fick köpa sprit legalt. Födelsedagsbarnet svarade då att han redan hade besökt systemet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-09-11 kl. 14:57.
Citera
2024-09-11, 14:58
Medlem
RFTs avatar
Venator!
Mycket intressant resonemang.
Min tanke har varit att killarna var ute efter pengar. Jag får nog ompröva det.

Här har vi ett synopsis till en serie på Netflix; tre småkriminella killar försöker lura en storfräsare.

Vad spännande det vore att få veta vad som fanns i skåpet. Pengar, droger, fotografier med ”känsliga” bilder på betydelsefulla personer?
Citera
2024-09-11, 17:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket insatt i fallet.

Citat:
Kan vara så , men de är upp tillbetraktarn hur man vill tolka det hela.

Ja inte skriver i a f jag i denna tråd för att själv bli intressant.

Jag skriver för att det är ett mycket intressant och udda fall som har uppmärksammats runt om i världen. Efter 15 års arbete så är jag också mycket insatt.
Citera
2024-09-11, 23:01
Medlem
Venators avatar
Citat:
Venator!
Mycket intressant resonemang.
Min tanke har varit att killarna var ute efter pengar. Jag får nog ompröva det.

Här har vi ett synopsis till en serie på Netflix; tre småkriminella killar försöker lura en storfräsare.

Vad spännande det vore att få veta vad som fanns i skåpet. Pengar, droger, fotografier med ”känsliga” bilder på betydelsefulla personer?

Tack! Jag tror ju i och för sig att de var ute efter pengar men hittade något annat. Skaraborg2 skriver ju ovan om någon eller några med stadgad position samhället som sannolikt var involverad:
Skåpet tillhörde en eller flera välkända och högt uppsatta personer som med tiden skulle komma att bli ännu mer kända. Detta skåp innehöll bevis på grov kriminell verksamhet. Den här personen (eller personerna) var inte kända för sådana aktiviteter utan ansågs som uppskattade laglydiga medborgare. Skåpet skall ha innehållit handlingar som gänget aldrig skulle ha sett. Vi får anta att det också innehöll en hel del pengar. Om de skulle ha tagit något med sig har aldrig framkommit.
Alltså en person med stor fallhöjd om detta skulle hamna i Göteborts-Tidningen. Denne kan ju ha vetat precis vad som pågick och själv var själv desperat att få tillbaka pappren till varje pris. Det också också ha varit dokument som visade att underhuggare lurade den med stadgad position och använde dennes företag för kriminella ändamål. Eller som försnillade pengar. Då handlade det om att skydda sig själva från den den uppsatta personen. Här kan man bara spekulera.

Sedan blir det mer spekulationer. Att börja kasta fram namn på "uppsatta personer" är inte lämpligt när vi inget mer vet, men det är sannolikt en kassaskåpets ägare fanns i en bransch med kontaktaffärer eftersom skåpet lockade våra tjuvar. Sedan kan man fundera på om Dalsjögänget alls förstod innebörden av vad de hittat innan de såg reaktionen från skåpets ägare? Dalsjögänget lär inte ha kunnat tolka bokföring, exempelvis. Å andra sidan lär det inte funnits någon mer detaljerad bokföring kring svarta pengar. Kanske fanns det skuldförbindelser med ockerränta? Men om kassaskåpets ägare var desperata nog spelade det kanske ingen roll om Dalsjögänget själva förstod exakt innebörd av vad de fann?
Citera
2024-09-12, 02:56
Medlem
Citat:
Det där med ny identitet har jag svårt att ta till mig. Flera personer här inne har genom åren hävdat att det var möjligt. Men ingen har kunnat redogöra för hur det gick till rent konkret.

Jag kan kanske svara pa det. Pa den tiden var det lojligt enkelt med ratt kontakter. Det enda som behovdes var ett fodelsebevis och nagon som intygade for dig. Ett fodelsebevis var mycket enkelt att ordna for nagon inom en kyrka med tillgang till arkiven. Ett barn i samma alder som dott tidigt och som ingen kommer att sakna.

Nar du val har fodelsebeviset intygat sa kan du ta det och fa alla andra dokument. Sa enkelt var det da. Nu har du nytt personnummer som aldrig anvants, skaffa ID och pass, sedan utomlands och byt namn helt lagligt i det nya hemlandet och vips sa ar du i princip osparbar pa 60-talet aven om du atervander till Sverige. Inga konstigheter alls. Behovs ingen tackhistoria eller dylikt.
Senast redigerad av MrConwell 2024-09-12 kl. 03:00.
Citera
2024-09-12, 07:18
Medlem
RFTs avatar
Okej MrConwell, jag greppar vad du skriver.
Personen har fått en ny identitet; ja visst. Man har skapat en ”tom” person. Och sedan: jag är inte klar över hur man löste saker som föräldrar, vaccinationer, skola och eventuella andra utbildningar o s v.

Och vi är fortfarande helt ovetande om HUR det gick till när KÅ tog kontakt med denna kvinnliga ”kurator” (som gissningsvis var en diakon) och hur han övertalade henne att ställa upp på detta. Jag menar; han kan ju knappast helt enkelt bara ha gått in på pastorsexpeditionen och sagt ”hjälp mig, jag behöver en ny identitet”.

Han måste rimligtvis ha byggt upp någon form av förtroende hos denna person och sådant tar ju tid. Dessutom måste denna diakon varit beredd att kringgå lagen (och det kanske inte beredde henne så svåra moraliska betänkligheter), men hon var ju uppenbarligen beredd att göra ett avsteg från den kristna moral som hon omfattade. I detta läge borde hon ha följt sin frälsares lära och uppmanat KÅ att gå till polisen, ta sitt straff och be Jesus om förlåtelse.

Man kan ju också fråga sig om KÅ överhuvudtaget kände till att det gick att få ny identitet.
Citera
2024-09-12, 07:37
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Tack! Jag tror ju i och för sig att de var ute efter pengar men hittade något annat.

Ja, och som du skrev; fattade de vad de fått tag på?
Det går att spekulera hur länge som helst kring skåpets innehåll.
Pengar?
Droger?
Komprometterande bilder?
Militära hemligheter?
Svindlerier inom fastighetsbranschen?
Skattebrott?

För min del lutar det åt att skåpet tillhörde en ”maffiaboss” och innehållet hade med droger och prostitution att göra (förutom pengar).
Jag GISSAR att de tre fått höra om detta skåp så att säga ryktesvägen, utan att fatta vad skåpets ägare var för några.
Senast redigerad av RFT 2024-09-12 kl. 07:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in