Citat:
Ursprungligen postat av
LeTeigneux
Skrämmande egentligen, att massor av ungar med noll allmänbildning och som köper allt media och särskilt då skräpunderhållningsmedia säger till dem kan avgöra hur USA skall styras.
"Jag vet inte vem George Washington var. Eller Thomas Jefferson. Eller George Bush för den delen. Men jag röstar på Kamala Harris för det säger Britney Spears att man ska göra. BIPOC! HBTQ!"
Bedrövligt men sannolikt.
Du har en poäng i det, jag valde faktiskt att utelämna frågan om hur rimligt det är att de minst erfarna väljarna kan bli de mest tongivande.
Som jag ser det finns det två synsätt här:
1. De som är äldre har erfarenhet, konsekvenstänk och historiska referenser, vilket gör dem betydligt bättre på att förstå vilka effekter en viss politik kan få på samhället och dess vitala delar. Därför är det farligt att låta idealistiska och ovetande ungdomar få makten att besluta vem som ska leda landet.
2. De som är yngre är också de som ska leva längst i landet, och de bör ha makten att bestämma hur de vill att deras framtid ska se ut. Därför är det farligt att låta förändringsobenägna gamlingar att besluta vem som ska leda landet, när de själva ändå inte kommer leva så länge till.
Själv tycker jag att det är bra när förebilder engagerar sig i ungas rätt (skyldighet) att rösta. Det vore ännu bättre om skolan tog ett större ansvar för att hjälpa unga att förstå hur samhället fungerar och hur man bildar sig en egen politisk uppfattning genom att läsa på om olika frågor och vad kandidaterna/partierna tycker i dem.