Resultat: Vem tror ni vinner debatten i natt eller blir det ingen skillnad alls.
Trump vinner bekvämt och lätt.
46,24%
461 röster
Harris vinner bekvämt och lätt.
33,00%
329 röster
Det hela var positivt eller urdåligt för båda så att ingen vinner alls.
20,76%
207 röster
2024-09-11, 21:26
Medlem
scraftys avatar
Ingen kandidat i landets historia har skämt ut sig så mycket i en debatt som Trump gjorde i denna.
Citera
2024-09-11, 21:27
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Alla politiker vinklar och böjer lite. Ljuger man om att invandrare äter hundar och katter i Ohio och att det är lagligt med abort efter födseln, då blir man fakta checkad. Helt rätt. Vi borde fan börja med det i svensk valdebatt med.

Och den mannen kan ännu en gång bli president i "the land of the free"
Kanske det är dags han funderar på varför nästan alla högdjur i den civiliserade världen skrattar åt honom
Citera
2024-09-11, 21:31
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Ingen kandidat i landets historia har skämt ut sig så mycket i en debatt som Trump gjorde i denna.

Säg det till alla supportrar här inne. Det spelar ingen roll vad han säger eller gör, de följer honom slaviskt.
Citera
2024-09-11, 21:32
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
OK. Då tycker vi olika. Jag anser att man ska vara tyst och inte "spela teater" dvs göra konstiga miner el dyl medan motståndaren pratar. Utan man har ett någorlunda neutralt ansiktsuttryck och lyssnar samt funderar över på vad man själv ska säga när man väl får ordet.

Jag tror f.ö. det är därför man vi har en talarstol i Sveriges riksdag: för att fokus ska vara på den som har ordet och ingen annan.

Man vinner ju en diskussion genom SAKLIGA ARGUMENT, inte genom att bete sig som en 3-åring som inte kan lägga band på sig och låta andra tala till punkt.

Fast jämfört med i England är de ju froma som lamm
Citera
2024-09-11, 21:33
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Oddsen är fortfarande bättre än det var för Trump 2016 och Brexit.

Den stora skillnaden är att vid den tiden så var både Trump och Brexit den STORA FÖRÄNDRINGEN gentemot ”the establishment”. Bettingbolagen underskattade hur mycket folket ville ha den förändringen.

Nu däremot så finns inget okänt element alla som röstar vet precis vad en röst på Trump innebär. En röst på honom är just det, inte en röst på ”förändring”. Där försvinner det nog många röster.
Citera
2024-09-11, 21:35
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Jag har ju postat länkar i tråden både på haitier som pratar om hur gott det är med katt - "godare än kyckling" - som till en artikel om hur polisen i Springsfield Ohio får rycka ut när haitier fångar och äter gäss och ankor.

Det Trump sade tycks stämma på det stora hela även om han inte uttryckte sig så retoriskt skickligt. Och möjligen kan ha syftat på ett klipp på twitter av en amerikansk kvinna i en annan stad som dödade och åt en katt.

Hur som helst så bryr sig Trumphatarna inte. Trump har alltid fel, även om det han säger skulle visa sig stämma...

Läs på. Gör om. Gör rätt.
Ledtråd. Skiten började på X
Citera
2024-09-11, 21:36
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Nu är jag visserligen en trogen Trumpsupporter sedan gammalt (trots det fullkomligt vidriga abortmotståndet), men jag säger såhär:

Det är uppenbart att Trump börjar bli gammal och trött, vilket är tråkigt. Någon ny och yngre Trump-kopia borde ta över, men charmen och skärpan han besitter är unik så..... ja, tråkigt. Jävligt tråkigt att se hur han har åldrats sedan 2017 då han tillträdde.

Men, trots detta. Baserat på det här korta klippet, vad som sägs 2.10 minuter in i det samt Kamalas reaktion efteråt, säger jag ändå att Trump har vunnit hela debatten:

https://youtu.be/npgogT5ir4M?si=PwGTG7UgrX5vA5jA

Det han säger - att hon är kommunist, hennes pappa är kommunist och likaså det om "dålig invandring" samt att hon medvetet förstör landet - är så pass graverande samt får henne uppenbart helt ur balans. Hennes röst blir svagare, man ser en växande inre panik och hon hittar inte orden när hon försöker slå ner hans påstående utan bekräftar snarare med hela sitt kroppspråk att han faktiskt har rätt. Hon beskriver hans ljugande som "fakta" vilket i sig kan vara en freudian slip men jag tror bara hon blev nervös och tappade orden.

Det faktum att detta klipp ligger överst på youtube under "highlights" säger ändå mycket, för många kommer att se och minnas detta. Han fick in en bra punch där.

Vad skulle hon vara nervös för? Alla hans lögner eller?
Citera
2024-09-11, 21:37
Medlem
Glostrups avatar
Trump gjorde en relativt dålig debatt, Kamala en relativt bra. Om man undantar rena sykofanter som Hannity och Carlson så är den allmänna slutsatsen att Harris vann, men inte så stort som demokraterna hade hoppats. Trump tog några få poänger men föll på att han lät sig bli psykad till att börja svamla om invandrare och publiksiffror. Harris gjorde inte jättemycket för att göra sin politik mer tydlig och lättillgänglig för de som är osäkra på vad hon egentligen vill, men hon visade sig tuff nog att stå emot Trump.

Jag tror knappast att den här debatten kommer att omvända någon på endera sidan som redan är övertygad, och frågan är om den ens tippar över någon som inte ännu har bestämt sig. På 538 ser det ut som att Harris har tappat en aning (med förbehåll för att jag kan minnas fel), men både där och på 270 to win så leder hon över Trump och har en sannolik väg till vinst. Trump har också möjligheten, det är sjukt jämnt, men det ser just nu ändå att vara fördel Harris.

Valet kan dock avgöras av förstagångsväljarna, om dessa går ut i mängder och röstar. Om Harris kampanj kan skapa momenten runt väljarregistrering och unga vuxnas ansvar för sitt lands framtid, så kan det göra enorm skillnad i swingstaterna. Swifts stöd kan spela roll där, och vi får se hur aktiv hon kommer att vara i att driva unga att registrera sig inför valet. Det vore nog inte en överdrift att säga att Trumps stöd bland väljare mellan 18 och 22 år (speciellt unga kvinnor) är svagt, på gränsen till obefintligt.

Jag skulle bli förvånad om det blir fler debatter. Trump inser nog att han var en millimeter från att bomba helt, och jag tror inte att han vågar ta risken att Harris ser lika stark ut i en ytterligare holmgång.
Citera
2024-09-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Då var debatten avklarad.

Min tro om hur detta skulle utmynna, blev uppfyllt.
Trump kan inte hålla sig. Han måste dra iväg i sina svar, som inte har med frågan att göra.
Harris var nervös i början, men tog sig och blev den strukturerade åklagare man misstänkte fanns i henne.

Trump tappade fattningen när Harris pratade om Trumps rallies.
Vem fan bryr sig om detta, mitt uppe i en debatt?

Ser fram emot reprisen.
Kan Trump komma igen?
Eller är det kört för honom?

Trump kan knappast komma igen, om inte någon lyckas ta kontrollen och fjärrstyra honom. Innerst inne grinar han nog fortfarande över det dumma Kamala sa om hans fina rallies. Får han en chans till kommer han, snarare än att fokusera på sakfrågor, kontra med sådant ovidkommande som att ”mina rallies är minsann bättre och roligare än Kamalas”. Harris var inte jättebra, men hon behöll lugnet och såg till att ge nålstick där det sved mest i Trumps grandiosa ego. Ett lyckat drag som hon garanterat kommer fortsätta med. Återstår att se om det räcker till att vinna valet.
Senast redigerad av Tedrom 2024-09-11 kl. 21:51.
Citera
2024-09-11, 21:43
Medlem
develis avatar
Oscar Winberg, historiker och USA-forskare.
Analys av debatten.

Om Trump
Oscar Winbergs skolvitsord: 7-
Förklaring till vitsordet: ”Donald Trump lät sig provoceras och kom med grova osanningar på ett sätt som knappast vann honom nya väljare, men genom att undvika grova personangrepp eller felsägningar förlorade han knappast heller anhängare.”

Om Harris
Oscar Winbergs skolvitsord: 9
Förklaring till vitsordet: ”Kamala Harris överträffade förväntningarna och gjorde egentligen inga fel alls under debatten”.

https://svenska.yle.fi/a/7-10063641
Citera
2024-09-11, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oscar Winberg, historiker och USA-forskare.
Analys av debatten.

Om Trump
Oscar Winbergs skolvitsord: 7-
Förklaring till vitsordet: ”Donald Trump lät sig provoceras och kom med grova osanningar på ett sätt som knappast vann honom nya väljare, men genom att undvika grova personangrepp eller felsägningar förlorade han knappast heller anhängare.”

Om Harris
Oscar Winbergs skolvitsord: 9
Förklaring till vitsordet: ”Kamala Harris överträffade förväntningarna och gjorde egentligen inga fel alls under debatten”.

https://svenska.yle.fi/a/7-10063641

Grova felsägningar? Att man avlivar levande spädbarn efter födseln måste väl varit en grov felsägning om något.
Senast redigerad av Kimma7 2024-09-11 kl. 21:47.
Citera
2024-09-11, 21:47
Medlem
X3treams avatar
Kaos i Trumplägret, aktien rasar. Promenadseger för Harris. Man måste va bra hjärntvättad Maga fanatiker om man tror något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in