Citat:
Ursprungligen postat av
Gitarrvalpen
Jag varken trollar eller försöker vara rolig eller otydlig.
Givetvis är det jättebra för kroppen att motionera! I mycket kan det vara en sporre på egen hand, att få lite bättre kondis samtidigt som man tappar överflödiga kilon.
Men faktum kvarstår. Man bränner inte så värst många kalorier genom att träna. Det är en långlivad myt.
Det handlar om en livsstilsförändring som gör livet bättre i stort att motionera. Jag kan berätta att jag använder Ozempic just nu, samt att jag nu ligger på vikt 112 kg och är 190 cm.
Ozempic upplever inte jag som en mirakelmedicin som gör att man liksom kan missköta sin livsstil och ändå gå ned i vikt. Jag har använt den medicinen nu sedan mitten av sedan juni och gått ned 11 kilo under den tiden. Så mycket har jag gått ned tidigare genom att banta också.
Skillnaden är väl att medicinen underlättar, den reglerar ens hungerkänslor så att man inte känner samma sug efter mat som man kan göra om man försöker lägga sig på ett kaloriunderskott utan den. På det viset så kan man reglera så att man äter mindre portioner samt inte äter exempelvis på kvällar för att magen kurrar efter mat.
Mitt mål nu är att komma ner till 100 kg vid årsskiftet och gärna till mer normal vikt runt 90 kg under nästa. Jag har tidigare gått ned väldigt mycket i vikt men alltid jojjat upp efter en tid, då bantandet utlöst så starka hungerkänslor då man hållit på med det under en tid.
Det kostar ungefär 2000 kr/mån att medicinera med Ozempic. En del utmålar det som om bara rika har råd med det, men är inte rik. Man sparar in pengar till viss del på att man konsumerar mindre mat då man står på medicinen faktiskt.