2024-09-01, 18:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Ok, jag förstår. Men den informationen borde dom rimligtvis kunna få med ditt tillstånd, alternativt att du kan efterfråga din journal från dina andra vårdgivare eller plocka ut från 1177. Om du vill det vill säga.

Men visst, om du även har bra värden (inkl. BMI/vikt) så är det kanske något det faller på också.

Vad gäller kostnaden, i mitt fall iaf, så sparar jag in lika mycket pengar minst på saker jag inte stoppar i mig nu under behandlingen som vad jag spenderar på medicinen, så plus/minus noll utan problem. Men allas resor ser såklart olika ut.

Har pratat både med vårdcentralen och min läkare på psyk om min vikt nu och båda anser att det bara är att äta mindre och röra på sig mer, att jag egentligen vet vad som behöver göras.

Jag vet inte om det verkligen är så men ibland får man känslan av att de skiter i om psykpatienter får hälsoproblem eller rentav dör i förtid.
Citera
2024-09-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Har snart gått ner 20 kg på ozempic. Kan springa mycket längre sträckor nu och känns bättre i huvudet när man kollar spegeln. Ligger på 1 mg och tar varje fredag.

Har en fråga till er som kör Ozempic, hur ser det ut med mat för er del? Jag kan knappt äta 2 smörgåsar innan jag blir mätt, köpte en kebabtallrik under helgen och orkade inte ens äta upp hela. Blir mätt väldigt snabbt och illamående.

Varför köper du en kebabtallrik om du vill gå ner i vikt?
Citera
2024-09-01, 20:07
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intoxicated
Varför köper du en kebabtallrik om du vill gå ner i vikt?
Vilken oerhört korkad fråga.
Jag köper och äter det jag är sugen på, uppenbarligen kan jag äta onyttig mat då jag nu gått ner över 25 kg.
Citera
2024-09-01, 20:16
Medlem
Citat:
Jag köper och äter det jag är sugen på, uppenbarligen kan jag äta onyttig mat då jag nu gått ner över 25 kg.

Vad menar du? Kan man gå ner i vikt även om man äter en kebabtallrik?

Är ju som att säga att man kan bli solbrun även om man sover i ett mörkt rum på natten
Citera
2024-09-01, 20:43
Medlem
Citat:

inte konstigt att du hade så många kilon att gå ner… så jävla efterblivet att käka en kebabtallrik om man vill gå ner i vikt, du verkar vara helt fel person att ta ozempic, du vill bara gå the easy way uppenbarligen
Citera
2024-09-08, 15:51
Medlem
Citat:
inte konstigt att du hade så många kilon att gå ner… så jävla efterblivet att käka en kebabtallrik om man vill gå ner i vikt, du verkar vara helt fel person att ta ozempic, du vill bara gå the easy way uppenbarligen

Som alla dietister alltid säger, man kan äta allting, bara man inte gör det alltid. Att någon gång äta en pizza eller en kebabtallrik trots att man vill gå ned i vikt är inte fel.

Problemet är om man äter kebab och hamburgare varje lunch. Men även personer med övervikt har ju ett liv. I det ingår att man då och då blir bjuden på en grillkväll eller middag hos någon och inte äter världens nyttigaste mat just den dagen. Om man siktar på att äta nyttigt under arbetsveckorna och under helger i den mån det går, kan man någon gång äta en pizza eller en kebabtallrik.
Citera
2024-09-09, 10:55
Medlem
Citat:

Det går väl utmärkt att äta en kebabtallrik och fortfarande gå ner i vikt.

De som var överviktiga eller feta var inte det för att de åt en kebabtallrik då och då - de var det för att de åt en kebabtallrik, drack läsk med socker, åt mer grejer senare osv så de hamnade på på ett kaloriöverskott.

En kebabtallrik har runt 1000 kalorier - det skulle alltså vara möjligt att äta 2 kebabtallrikar om dagen och fortfarande gå ner i vikt.
Citera
2024-09-09, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Det känns inte alls brs när "det vackra folket" lägger beslag på en produkt som är avsedd som medicin. Det verkar som om money talks istället för behov av en ofta livsviktig medicin för diabetiker.
Nu får du vell je dig, fettma dödar och relaterade hälsorisker dödar. Inte oviktigt att få hjälp att gå ner i vikt.
Citera
2024-09-09, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitarrvalpen
Jag varken trollar eller försöker vara rolig eller otydlig.

Givetvis är det jättebra för kroppen att motionera! I mycket kan det vara en sporre på egen hand, att få lite bättre kondis samtidigt som man tappar överflödiga kilon.

Men faktum kvarstår. Man bränner inte så värst många kalorier genom att träna. Det är en långlivad myt.

Det handlar om en livsstilsförändring som gör livet bättre i stort att motionera. Jag kan berätta att jag använder Ozempic just nu, samt att jag nu ligger på vikt 112 kg och är 190 cm.

Ozempic upplever inte jag som en mirakelmedicin som gör att man liksom kan missköta sin livsstil och ändå gå ned i vikt. Jag har använt den medicinen nu sedan mitten av sedan juni och gått ned 11 kilo under den tiden. Så mycket har jag gått ned tidigare genom att banta också.

Skillnaden är väl att medicinen underlättar, den reglerar ens hungerkänslor så att man inte känner samma sug efter mat som man kan göra om man försöker lägga sig på ett kaloriunderskott utan den. På det viset så kan man reglera så att man äter mindre portioner samt inte äter exempelvis på kvällar för att magen kurrar efter mat.

Mitt mål nu är att komma ner till 100 kg vid årsskiftet och gärna till mer normal vikt runt 90 kg under nästa. Jag har tidigare gått ned väldigt mycket i vikt men alltid jojjat upp efter en tid, då bantandet utlöst så starka hungerkänslor då man hållit på med det under en tid.

Det kostar ungefär 2000 kr/mån att medicinera med Ozempic. En del utmålar det som om bara rika har råd med det, men är inte rik. Man sparar in pengar till viss del på att man konsumerar mindre mat då man står på medicinen faktiskt.
Citera
2024-09-09, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Det handlar om en livsstilsförändring som gör livet bättre i stort att motionera. Jag kan berätta att jag använder Ozempic just nu, samt att jag nu ligger på vikt 112 kg och är 190 cm.

Ozempic upplever inte jag som en mirakelmedicin som gör att man liksom kan missköta sin livsstil och ändå gå ned i vikt. Jag har använt den medicinen nu sedan mitten av sedan juni och gått ned 11 kilo under den tiden. Så mycket har jag gått ned tidigare genom att banta också.

Skillnaden är väl att medicinen underlättar, den reglerar ens hungerkänslor så att man inte känner samma sug efter mat som man kan göra om man försöker lägga sig på ett kaloriunderskott utan den. På det viset så kan man reglera så att man äter mindre portioner samt inte äter exempelvis på kvällar för att magen kurrar efter mat.

Mitt mål nu är att komma ner till 100 kg vid årsskiftet och gärna till mer normal vikt runt 90 kg under nästa. Jag har tidigare gått ned väldigt mycket i vikt men alltid jojjat upp efter en tid, då bantandet utlöst så starka hungerkänslor då man hållit på med det under en tid.

Det kostar ungefär 2000 kr/mån att medicinera med Ozempic. En del utmålar det som om bara rika har råd med det, men är inte rik. Man sparar in pengar till viss del på att man konsumerar mindre mat då man står på medicinen faktiskt.

Tycker inte det är så dyrt. Utan högkostnadsskyddet hade jag legat på 1800/mån för min adhd medicin.

Tycker att många som använder Ozempic (som inte är överviktiga) för viktminskning får ett speciellt utseende. Fettet i ansiktet försvinner och de ser äldre och "sjukare" ut, nästan som dom lider av anemi.
Citera
2024-09-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det går väl utmärkt att äta en kebabtallrik och fortfarande gå ner i vikt.

De som var överviktiga eller feta var inte det för att de åt en kebabtallrik då och då - de var det för att de åt en kebabtallrik, drack läsk med socker, åt mer grejer senare osv så de hamnade på på ett kaloriöverskott.

En kebabtallrik har runt 1000 kalorier - det skulle alltså vara möjligt att äta 2 kebabtallrikar om dagen och fortfarande gå ner i vikt.

Det här är varför ni är feta och kommer förbli feta. En kalori är inte likvärdig med andra kalorier. Du kan inte äta skräpmat och ha en frisk fungerande kropp. I teorin fungerar kalori in/ut jättebra men i praktikten kan man inte tänka så.

Att friska normalviktiga människor kan unna sig skräpmat då och då är en sak, men är du överviktig så måste man sluta äta skit. Så enkelt är det.
Citera
2024-09-10, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Det här är varför ni är feta och kommer förbli feta. En kalori är inte likvärdig med andra kalorier. Du kan inte äta skräpmat och ha en frisk fungerande kropp. I teorin fungerar kalori in/ut jättebra men i praktikten kan man inte tänka så.

Att friska normalviktiga människor kan unna sig skräpmat då och då är en sak, men är du överviktig så måste man sluta äta skit. Så enkelt är det.

En kalori är en kalori och visst kan det skilja lite men antalet kalorier är det viktigaste och det som spelar roll mest.

Hört talas om Twinkie-diet?

https://edition.cnn.com/2010/HEALTH/11/08/twinkie.diet.professor/index.html

En professor vill bevisa att en kalori är en kalori så han åt 1800 kalorier om dagen i form av bara Twinkies (en sorts kaka som anses vara väldigt onyttig) och han gick ner lite över 12 kg på 2 månader.

Du blandar förmodligen ihop det med mat som har mycket kalorier men i en form som man inte håller sig mätt på - t ex socker.

Fetton som ser andra äta vad de anser vara skräpmat säger "Titta - han kan äta vad som helst och ändå gå ner i vikt men jag går upp om jag äter det" men missar kanske att personen som går ner i vikt äter bara den där kebabtallriken och dricker något utan kalorier till medans fettot som inte går ner i vikt tar kebabtallriken, dricker läst med socker till (lätt 500 kalorier till), tar en kaka efter 30 minuter (240 kalorier till), snaskar lite godis (400 kalorier till) och avslutar med en kvällsmacka (250 kalorier till) - men det är ju den där kebabtallriken som gör att han är fet!!!
Senast redigerad av poiuy1298 2024-09-10 kl. 22:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in