2024-07-12, 16:07
Bannlyst
Tack för ditt svar. Det innehåll några sanningar och några feluppfattningar.

Du kan inte banta med hjälp av motion.

Motion är jättebra för kroppen, men du bränner inte några kalorier.

Citat:
Ursprungligen postat av irrljus
Du har fått lite fel uppfattning om preparatet, det gör dig inte lyckligare utan bara mindre hungrig vilket i sin tur krymper magsäcken naturligt. Du måste dock fortfarande kämpa med att äta rätt saker för skulle man äta onyttigt i stället för ordentlig mat när man väl äter så hjälper inget preparat i världen mot övervikten. Motion är också viktigt för att kroppen ska hålla formen och är man fet och inte orkar så är detta en jättebra start.

Jag har flera vänner som opererat magen och är lika feta nu som innan så jag skulle inte säga att det är så himla bra och verkligen inte riskfritt.
Citera
2024-07-12, 20:07
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitarrvalpen
Jag har läst lite om det där preparatet. Enligt Aftonbladet kan man som gammal kvinna ochså bli gravid på äldre dar.

För mig personligen stör det mig om grejer, där man inte själv måste kämpa lite.

Magsäcksoperationer, gastric bypass och liknande har visat sig vara otroligt mer kostnadseffektivt mot överviktiga personer.

Jag stöder det. Det har en klinisk verklighetsförankring inom den svenska vården. Som inte involverar några lyckopiller.

Även om en operation hos den överviktige är en stor sak.

Magsäcksoperation leder ofta till annat beroende tex alkoholism.. jag känner rätt många som gjort just gbp o alla har problem med något annat.. framförallt alkohol… o alla har blivit nästan lika överviktiga som innan operation.. inte så kostnadseffektivt om du frågar mig när operationen lett till.. ingenting!
Citera
2024-07-13, 07:05
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar. Det innehåll några sanningar och några feluppfattningar.

Du kan inte banta med hjälp av motion.

Motion är jättebra för kroppen, men du bränner inte några kalorier.

Vet inte om du trollar eller bara är extremt felinformerad. All rörelse av kroppen bränner kalorier. Bara att leva (andras, matsmältning, tänka) bränner kalorier. Motion kan absolut användas för att bränna fler kalorier och därigenom gå ner i vikt.

Sen är det svårt att endast ändra träningsvanor och fortsätta äta skit och ändå gå ner i vikt. Ozempic hjälper mycket med maten, motionen måste man själv göra.
Citera
2024-07-13, 08:30
Bannlyst
Jag varken trollar eller försöker vara rolig eller otydlig.

Givetvis är det jättebra för kroppen att motionera! I mycket kan det vara en sporre på egen hand, att få lite bättre kondis samtidigt som man tappar överflödiga kilon.

Men faktum kvarstår. Man bränner inte så värst många kalorier genom att träna. Det är en långlivad myt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Vet inte om du trollar eller bara är extremt felinformerad. All rörelse av kroppen bränner kalorier. Bara att leva (andras, matsmältning, tänka) bränner kalorier. Motion kan absolut användas för att bränna fler kalorier och därigenom gå ner i vikt.

Sen är det svårt att endast ändra träningsvanor och fortsätta äta skit och ändå gå ner i vikt. Ozempic hjälper mycket med maten, motionen måste man själv göra.
Citera
2024-07-13, 11:18
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Jag varken trollar eller försöker vara rolig eller otydlig.

Givetvis är det jättebra för kroppen att motionera! I mycket kan det vara en sporre på egen hand, att få lite bättre kondis samtidigt som man tappar överflödiga kilon.

Men faktum kvarstår. Man bränner inte så värst många kalorier genom att träna. Det är en långlivad myt.

Jag håller med… träning är bra för hälsan.. hjärtat o kärlen men för att gå ner i vikt är träning inte särskilt effektivt.. viktnedgång handlar om kost.
Citera
2024-07-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiriamWeeks
Ozempic mot alkoholism?

https://passagen.se/halsa/ozempic-mot-alkoholism/

"Nu dyker det upp spännande data som föreslår att dessa läkemedel kan ha en oväntad, men eventuellt positiv, bieffekt; nämligen att det minskar alkoholsuget."

Verkar som det kanske "botar" mer än man önskat sig

Det tar verkligen bort alkoholsuget. Känner inget behov av att dricka nått längre.

Mirakelmedicin
Citera
2024-07-16, 08:53
Avslutad
Yazen ville inte gå vidare med någon behandling, så nu är det väl bara att börja promenera igen om jag inte ska fortsätta att vara fet.

Fick pengarna tillbaka i alla fall.
Senast redigerad av Pecka- 2024-07-16 kl. 08:59.
Citera
2024-07-16, 14:36
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Yazen ville inte gå vidare med någon behandling, så nu är det väl bara att börja promenera igen om jag inte ska fortsätta att vara fet.

Trist när man ställt in sig på att börja med medicinen. Jag var nog också tveksamt fall för hade bara nästan fetma-BMI men hade stort midjemått och lite för höga blodfetter. Men antar att det är bra att de inte ger ut medicinen lättvindigt.
Om du tror att promenader kommer funka så kan du trösta dig med att det inte är jättekul att injicera sig varje vecka för 2000 kr/månad så kan man slippa det så är det givetvis att föredra.
Senast redigerad av Dishy 2024-07-16 kl. 14:38.
Citera
2024-07-16, 22:50
Medlem
Citat:

Trist, gav dom någon anledning? Vet att du provat DrVikt tidigare, men kanske prova med Optifit också?
Citera
2024-07-16, 23:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Trist när man ställt in sig på att börja med medicinen. Jag var nog också tveksamt fall för hade bara nästan fetma-BMI men hade stort midjemått och lite för höga blodfetter. Men antar att det är bra att de inte ger ut medicinen lättvindigt.
Om du tror att promenader kommer funka så kan du trösta dig med att det inte är jättekul att injicera sig varje vecka för 2000 kr/månad så kan man slippa det så är det givetvis att föredra.

Ja, injektionerna var väl inget man såg fram emot, plus att det är dyrt som du säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Trist, gav dom någon anledning? Vet att du provat DrVikt tidigare, men kanske prova med Optifit också?

Det var något i stil med att de inte kunde verifiera befintliga uppgifter/behandling med mina andra vårdgivare.

Kändes lite vagt, kanske har att göra med att jag är psykpatient?

Sen var väl mina värden rätt bra förutom midjemåttet och att jag har lågt vitamin B12 av någon anledning.

De rådde mig att kontakta en vårdcentral istället.
Citera
2024-07-17, 08:46
Medlem
Citat:
Det var något i stil med att de inte kunde verifiera befintliga uppgifter/behandling med mina andra vårdgivare.

Kändes lite vagt, kanske har att göra med att jag är psykpatient?

Sen var väl mina värden rätt bra förutom midjemåttet och att jag har lågt vitamin B12 av någon anledning.

De rådde mig att kontakta en vårdcentral istället.
Ok, jag förstår. Men den informationen borde dom rimligtvis kunna få med ditt tillstånd, alternativt att du kan efterfråga din journal från dina andra vårdgivare eller plocka ut från 1177. Om du vill det vill säga.

Men visst, om du även har bra värden (inkl. BMI/vikt) så är det kanske något det faller på också.

Vad gäller kostnaden, i mitt fall iaf, så sparar jag in lika mycket pengar minst på saker jag inte stoppar i mig nu under behandlingen som vad jag spenderar på medicinen, så plus/minus noll utan problem. Men allas resor ser såklart olika ut.
Citera
2024-07-18, 11:19
Medlem
biljardballes avatar
Jag hoppade på 0,5 mg direkt och har nu gått ner 2 kg på en vecka.
Inga bieffekter utom viss förstoppning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in