Citat:
Ursprungligen postat av
pojkpingis
Bra och matigt inlägg. Mer sådant. Jag kan förstå dina dubier till viss del, och jag har själv slitit mitt hår kring flertalet av dina funderingar. Personligen tror jag inte på SE som GM, möjligen kan han ha ingått i en mindre konspiration (dock ej som skytt). En liten konspiration i vilken vänner/bekanta kan ha ingått. I ett slags landsförrädarspår. Han kan (så klart) även ha ingått i en mindre konspiration i vilka polis, militär eller underrättelsetjänst kan ha ingått i någon form. Personligen har jag inte funnit några belägg för detta, utan det har stannat vid just pojkrumsfantasier. Vilket gnager. Därav har jag på senare tid sökt mig i andra riktningar och håller alla möjliga dörrar öppna gällande vem/vilka som låg bakom detta fruktansvärda mord.
Något som också gnager, är ju Stay Behind. Att organisationen funnits i Sverige råder det inga tveksamheter kring, dock vet vi i vilken omfattning, vart de huserade och vad de exakt ägnade sig åt vid tiden för mordet. Vet vi ens om de fanns i Skandiabyggnaden 1986? Med tanke på hur länge detta "spår" har nötts, och hur pass lite som kommit fram och läckt ut om Stay Behind, känns det lite som en återvändsgränd. Personligen anser jag att man kan lägga SB på hatthyllan, iaf till något extraordinärt matnyttigt sipprar fram, och gärna då till deras nackdel omkring mordet.
Vad har du för reflektioner och kunskap i ämnet SB?
Tack. Ja, det är frustrerande och jag kommer nog aldrig helt kunna släppa SE och hans eventuella inblandning i detta, bl.a. på grund av de 4 anledningar jag listade där uppe. Hur man än vänder och vrider så passar han liksom inte in någonstans i pusslet, så polisen slängde helt enkelt under många år bort pusselbiten SE. Och som han själv säger i den berömda intervjun; "Man ska i alla fall inte ta bort bitar som hör till pusslet". Vad han nu ens menade med det, det är en annan sak med SE, alla dessa kryptiska uttalanden som kan tolkas på olika sätt.
Jag har funderat på scenariot att han efter utstämplingen snackade bort 5 minuter med vakten och hamnade på gatan lagom till att polis och ambulans anlände. Han får då reda på att Palme blivit skjuten och inser att han varit minuter från att vara vittne till århundradets största händelse i Sverige, vilket grämer honom något enormt. Men även i det scenariot får jag liksom inte ihop bitarna och bra förklaringar på de 4 punkterna ovan. Möjligtvis punkt 1, att han då kan bevisa att han visst varit på gatan i tid för att bevittna mordet. Men annars går inget ihop och han ljuger oavsett vad som en häst travar, samtidigt som han ser så beskedlig och oskyldig ut, ja nästan lite kränkt faktiskt över hur illa han blir behandlad som vittne. Han pikar både polis och andra vittnen, samt kommer med kryptiska uttalanden i media och i sina brev. Det är så märkligt alltihop med honom.
Angående SB så var jag för några (4-5) år sedan också extra intresserad av det spåret, men det är såklart väldigt svårt att hitta någon form av konkreta bevis. Så det jag skriver nu är bara sånt jag hört/läst/snappat upp från olika håll, och om du också är intresserad av SB kan jag tänka mig att allt detta är gammal skåpmat för dig... De har funnits i Sverige sedan kalla kriget och de amerikanska konflikterna med Sovjet och Vietnam, där ju Palme var väldigt kritisk mot USA. De har traditionellt huserat i Thulehuset, som sedan blev Skandia och de träffades också (främst under 80-talet) på samma hotell som CIA, d.v.s. hotell Sheraton Stockholm. SB har ju en stark koppling till CIA, som skapade nätverket. Den gemensamma fienden var ju Sovjet och kommunismen, därav rekryterades såklart motståndare till Palme. Annars kan och bör det vara olika typer av yrken som ingår i gruppen, eftersom denna grupp ska aktiveras i krigstid eller i någon annan form av akut kris, så det kan vara poliser, läkare eller varför inte en grafiker på Skandia, som snabbt och lätt kan fixa fram lite flygblad?

Jag har läst att det fanns misstankar om någon av de kvinnliga vakterna på Skandia var involverad, eller rättare sagt om hennes far var involverad i SB eller liknande organisation. Det har ju också spekulerats och på senare år halvt om halvt bekräftats att SB/CIA/SÄPO (alla dessa hör ju åtminstone delvis ihop med varandra) hade en pågående övning i Stockholm natten Palme mördades, vilket kan förklara alla dessa män med WT som det vittnas om. Vissa menar att SB upplöstes efter mordet eller åtminstone efter Sovjets fall på 90-talet, men andra menar att det finns kvar men eventuellt omgjort, med nytt namn och blev tillfälligt vilande/latent.
"
När sanningen om det här (Palmemordet) kommer fram, så kommer det svenska samhället att förändras i grunden", citat HH. Jag undrar om han inte syftar på att en amerikansk underrättelseorganisation tilläts husera i Sverige och indirekt mörda vår statsminister. Men vad vet jag?