2024-09-06, 20:36
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ja, det är inte många meter av nuvarande E6:an som har samma sträckning som 1965.

Länsväg 160 färdigställdes 1966, åtminstone i sin helhet. Så om de åkte över Orust och hade åkt över Almöbron så kom de nog förbi Grindsbyvattnet.

Se min editering ovan också...
Senast redigerad av Eerieye 2024-09-06 kl. 20:39.
Citera
2024-09-06, 20:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den kvinnliga kristna kuratorn.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jo, för många år sedan när jag just hade börjat läsa här, då funderade jag kring just detta. De skulle iväg någonstans för att leverera eller hämta varor, p g a bankrånet samma dag, var de tvungna att ta en omväg, de blev sena, ökade farten och tappade kontrollen över bilen som h hamnade i ett vattendrag.

Mycket av det som Skaraborg lagt fram känns inte omöjligt. Och jag börjar luta åt att han faktiskt är på rätt spår. Samtidigt finns det mycket som kan funderad över och som verkar som en ”saga”. Att KÅ skulle ha fått ny identitet med hjälp av en kvinnlig kristen kurator, känns som taget ur en dålig deckare. Då känns det mer troligt att J D hamnade i Holland.

Alla dessa uppgifter har blivit insamlade från olika håll och kanter under 15 års tid.

De flesta av uppgifterna kommer tyvärr från anonyma UL och går inte att bevisa. Samma sak gällande den här kvinnliga kristna kuratorn. Lägg dock märke till att det skulle ha handlat om just en kvinnlig sådan. Kjell-Åke hade ett mycket stort intresse för det motsatta könet och var en "damernas man". Det inkom på ett tidigt stadium om denna hjälp han skulle ha fått. En anonym UL skrev bl. a. "Utan den här hjälpen hade han aldrig överlevt".
Citera
2024-09-06, 20:49
Moderator
Eerieyes avatar
Apropå killarnas bil så var det en nio år gammal Volvo PV 444.

Obligatorisk bilprovning infördes just 1965 och något säger mig att den rishögen knappast skulle klara detta. Bilarna höll inte så länge förr, som de gör nu.

Alltså med åsyftning på trafiksäkerheten.
Citera
2024-09-06, 21:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
O18920

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Apropå killarnas bil så var det en nio år gammal Volvo PV 444.

Obligatorisk bilprovning infördes just 1965 och något säger mig att den rishögen knappast skulle klara detta. Bilarna höll inte så länge förr, som de gör nu.

Alltså med åsyftning på trafiksäkerheten.

Det är helt riktigt.

Här kommer nu uppgifter om bilen.

Tillsammans med dessa tre så försvinner också en PV 444 KS av 1956 års modell som hade registreringsnummer O18920 när den försvann. Bilen rullade ut från Lundbyverken den 8 mars 1956. Torslandafabrikerna och Volvo City kom inte att invigas förrän 1964. Egentligen var inte bilens färg duvblå. F.o.m. 1954 tillverkades inga Volvos med denna färg. Den försvunna bilens rätta färg var midnattsblå. Att färgen var denna lyckades det att klargöras genom vittnena samt genom ett färgschema. Ibland omnämns bilens färg som blå. Ibland som mörkblå men konstigt nog aldrig som midnattsblå. Detta var alltså den rätta benämningen på bilens färg. I artikeln i Expressen den 22 november 1965, var det känt att de tre ynglingarna från Göteborg färdades i en blå PV. Bilen var alltså registrerad i före detta Göteborgs och Bohus län. Den erhöll aldrig det nya registreringsnumret och registreringsnumret som bilen hade fick då den försvann fick aldrig mera användas. Att bilens registreringsnummer aldrig mera fick användas meddelades den 1 mars 1971 - alltså dryga 4½ år efter att bilen försvann. Onsdagen den 16 augusti 1972 övergår O-län till det nya systemet. Bilens chassinummer 103956 har heller aldrig blivit återregistrerat. Ej heller har det blivit återinlagt att bilen blev skrotad. Bilens motornummer var 120944. Frivillig bilbesiktning infördes i september 1963. Den 1 januari 1965 blev detta obligatoriskt för alla registrerade motorfordon som var fem år gamla eller äldre. Även om Volvon var nio år gammal 1965, så kan vi nog utgå ifrån att den aldrig kom att bli besiktigad. http://sv.wikipedia.org/wiki/Bilprovningen PV 444 K tillverkades under tiden december 1955 - januari 1957 med bl. a. ny kylargrill. Den midnattsblå färgen började användas 1954-55.
Citera
2024-09-07, 21:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vindrutetorkarna.

Citat:
Men det troligaste är att de åkte norrut, för polisen har ju undersökt möjliga vattendrag söderut.

Ponera att "Hymme" var med, han skulle ju norrut. Så givet dåligt väder, dåliga däck, vårdslös förare, vänstertrafik samt onykterhet så finns ett ställe i ljungskiletrakten där bilen kan ligga. Har själv kört där men kan nu inte hitta det på en karta. Det är alltså inte nuvarande E6 men det kan vara den gamla vägen mot Norge.

I vart fall, vägen är slingrig, det är ett nedåtlut och som jag minns så svänger vägen åt höger om man kör norrut. Brant berg på höger sida och en sjö eller havsvik på vänster sida. Det är även en brant ner mot vattnet som antagligen är djupt.

Bilen kan mycket väl ligga där, tillplattad, upprostad och täckt med slam och alger.

Den 29 juli regnade det så mycket så att vindrutetorkarna inte klarade av regnet.

Detta berättade polisen att det drabbade dem när de var på väg till Gamlestaden. En dag som denna var det nog inte någon som ville åka någonstans om det inte var alldeles nödvändigt.
Citera
2024-09-07, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jo, för många år sedan när jag just hade börjat läsa här, då funderade jag kring just detta. De skulle iväg någonstans för att leverera eller hämta varor, p g a bankrånet samma dag, var de tvungna att ta en omväg, de blev sena, ökade farten och tappade kontrollen över bilen som h hamnade i ett vattendrag.

Mycket av det som Skaraborg lagt fram känns inte omöjligt. Och jag börjar luta åt att han faktiskt är på rätt spår. Samtidigt finns det mycket som kan funderad över och som verkar som en ”saga”. Att KÅ skulle ha fått ny identitet med hjälp av en kvinnlig kristen kurator, känns som taget ur en dålig deckare. Då känns det mer troligt att J D hamnade i Holland.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Alla dessa uppgifter har blivit insamlade från olika håll och kanter under 15 års tid.

De flesta av uppgifterna kommer tyvärr från anonyma UL och går inte att bevisa. Samma sak gällande den här kvinnliga kristna kuratorn. Lägg dock märke till att det skulle ha handlat om just en kvinnlig sådan. Kjell-Åke hade ett mycket stort intresse för det motsatta könet och var en "damernas man". Det inkom på ett tidigt stadium om denna hjälp han skulle ha fått. En anonym UL skrev bl. a. "Utan den här hjälpen hade han aldrig överlevt".

Vill bara kommentera det där med kristna kuratorn. Som jag ser det är det enda möjliga scenariot, om vi tror på att Kjell-Åke levde under 1966 och framåt. För det finns liksom inte en chans att han hade kunnat hålla sig undan rättvisan mer än något halvår eller max ett år, utan att ha gjort någon form av helomvändning i sitt liv. Nytt namn och nytt liv, och då mest troligt såpass nytt liv att han omöjligt kunde göra sig tillkänna senare i livet. Och just något religiöst inklusive kanske en form av hjärntvätt och krav på total brytning med sitt tidigare liv är det man spontant tänker på som enda möjlighet att inte falla tillbaka i det gamla levnadssättet. Att bara byta namn och försöka sköta sig hade aldrig fungerat.

Vet inte om man egentligen borde "jaga" honom, om detta scenario är korrekt. Men t ex Smyrnakyrkan på Haga Kyrkogata 2 är väl den närmaste frikyrkan. Även om jag väl med ovan scenario kanske mer tänker på någon mer "skygg" frikyrkorörelse.
Citera
2024-09-08, 10:29
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Vill bara kommentera det där med kristna kuratorn. Som jag ser det är det enda möjliga scenariot, om vi tror på att Kjell-Åke levde under 1966 och framåt. För det finns liksom inte en chans att han hade kunnat hålla sig undan rättvisan mer än något halvår eller max ett år, utan att ha gjort någon form av helomvändning i sitt liv. Nytt namn och nytt liv, och då mest troligt såpass nytt liv att han omöjligt kunde göra sig tillkänna senare i livet. Och just något religiöst inklusive kanske en form av hjärntvätt och krav på total brytning med sitt tidigare liv är det man spontant tänker på som enda möjlighet att inte falla tillbaka i det gamla levnadssättet. Att bara byta namn och försöka sköta sig hade aldrig fungerat.

Vet inte om man egentligen borde "jaga" honom, om detta scenario är korrekt. Men t ex Smyrnakyrkan på Haga Kyrkogata 2 är väl den närmaste frikyrkan. Även om jag väl med ovan scenario kanske mer tänker på någon mer "skygg" frikyrkorörelse.

Jag tänker dels på "Elvis lever" och dels på en poliskommissarie som en gång sade att: "Om flera personer försvinner spårlöst med en bil, då ligger bilen i ett vattendrag."

Det man får göra är ju att granska flygfoton från 1960-talet och då märka ut tänkbara ställen. Sedan går man ned med undervattenrobot där, gärna försedd med metalldetektor också.
Citera
2024-09-08, 21:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bröt Kjell-Åke med sitt tidigare liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka

Detta har också tidigare diskuterats att Kjell-Åke bröt totalt med sitt gamla liv i samband med hjälpen från den kristna kuratorn.

Det skulle kunna ha varit på det sättet. När han blev efterlyst i PU så var det enbart p. g. a. bestämmelse av hans vistelseort. När han försvann så hade han blivit gripen för ett antal gångfyllor så några fingeravtryck lär knappast ha funnits.

Kjell-Åke kom troligen också att försvinna utomlands under 1966 för att sedan återvända hem. Dock går inget att bevisa utan enbart spekulationer. Frikyrkan du nämner har också funnits i åtanke. Personligen tror jag att den här kuratorn kan ha varit anställd hos Frälsningsarmén.
Citera
2024-09-08, 21:30
Medlem
Att "byta" identitet pa 60-talet var fullt mojligt med ratt kontakter. Folkbokforingen samkordes inte med fodda och doda via data pa den tiden. Om nu Kjell-Ake var desperat och traffade pa ratt person sa kan det absolut inte uteslutas att han fick hjalp med detta. Val utomlands sa ar det enkelt att fa nya papper i det nya landet om du bara hade ratt dokument.

Det var ingen slump att manga krigsforbrytare anvande sig av kyrkor for att fa nya papper och fly Europa efter WW2. The "ratline" kordes val i manga ar via katolska kyrkan, om jag minns ratt.
Citera
2024-09-08, 21:47
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta har också tidigare diskuterats att Kjell-Åke bröt totalt med sitt gamla liv i samband med hjälpen från den kristna kuratorn.

Det skulle kunna ha varit på det sättet. När han blev efterlyst i PU så var det enbart p. g. a. bestämmelse av hans vistelseort. När han försvann så hade han blivit gripen för ett antal gångfyllor så några fingeravtryck lär knappast ha funnits.

Kjell-Åke kom troligen också att försvinna utomlands under 1966 för att sedan återvända hem. Dock går inget att bevisa utan enbart spekulationer. Frikyrkan du nämner har också funnits i åtanke. Personligen tror jag att den här kuratorn kan ha varit anställd hos Frälsningsarmén.

Men varför skulle han byta identitet? Vidare så hade t o m mord en preskriptionstid.
Citera
2024-09-08, 22:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke ville inte sluta på samma sätt som Gay.

Citat:
Men varför skulle han byta identitet? Vidare så hade t o m mord en preskriptionstid.

Därför att Kjell-Åke visste vad som skulle hända honom om de fick tag å honom.

Han ville inte sluta på samma sätt som Gay Karlsson gjorde. Detta ville inte heller Dahlsjö som stack iväg till Holland.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-09-08 kl. 22:49.
Citera
2024-09-08, 22:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stora kostnader.

Citat:
Jag tänker dels på "Elvis lever" och dels på en poliskommissarie som en gång sade att: "Om flera personer försvinner spårlöst med en bil, då ligger bilen i ett vattendrag."

Det man får göra är ju att granska flygfoton från 1960-talet och då märka ut tänkbara ställen. Sedan går man ned med undervattenrobot där, gärna försedd med metalldetektor också.

Idén är bra om man tror på det scenariot.

Problemet är att ingen skulle vilja vara villig att betala dessa stora kostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in