2024-09-05, 23:08
Moderator
Eerieyes avatar
Rent statistiskt, när ett antal personer i en bil försvinner spårlöst så brukar det inte vara mer komplicerat än att bilen med innehåll ligger i ett vattendrag.

Rattfylla och vårdslöshet i trafik är nog orsaken. Det är väl inte då särskilt troligt att de skulle campa i Åsa heller.
Citera
2024-09-06, 07:01
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Rent statistiskt, när ett antal personer i en bil försvinner spårlöst så brukar det inte vara mer komplicerat än att bilen med innehåll ligger i ett vattendrag.

Rattfylla och vårdslöshet i trafik är nog orsaken. Det är väl inte då särskilt troligt att de skulle campa i Åsa heller.

Så är det. Det har varit min uppfattning sedan jag började läsa tråden.
Å andra sidan, Skaraborg har fått fram en hel del om dessa killar och deras liv och leverne som skulle kunna ligga nära sanningen.
Citera
2024-09-06, 08:12
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Å andra sidan, Skaraborg har fått fram en hel del om dessa killar och deras liv och leverne som skulle kunna ligga nära sanningen.

Det var stökiga killar, därom råder inga tvivel.

De var ju inte alls den sorten som åker och campar. Det låter ju mer som en täckmantel.

De skulle nog istället iväg för att göra något brottsligt. T ex att inhandla ett knarkparti i Köpenhamn. Så har något hänt som gör att bilen ligger i ett vattendrag, kan vara p g a olycka eller p g a mord. Rimligen en olycka.
Citera
2024-09-06, 11:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Resan till Åsa.

Citat:

Nej det är inte troligt alls med tanke på vädret.

Ett sådant busväder som rådde denna dag lockar verkligen inte till sol och bad. Däremot kan de ju ha talat om att åka och bada och campa i Åsa en dag då det rådde passande väder.
Citera
2024-09-06, 13:35
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej det är inte troligt alls med tanke på vädret.

Ett sådant busväder som rådde denna dag lockar verkligen inte till sol och bad. Däremot kan de ju ha talat om att åka och bada och campa i Åsa en dag då det rådde passande väder.

Och då hade polisen nog hittat bilen också. De har alltså åkt någon annanstans.

Sökområdet är ju enormt, men om de nu stack någonstans med den där "Hymme" så borde det vara norrut. På den tiden var vägarna norröver i Bohuslän kurviga och gick ofta nära vattendrag.

Det som borde göras är att identifiera någorlunda djupa sjöar vid vägar och där gå ner med UUV. Man kan tänka sig att bilen voltade några gånger och därefter hamnade i vattnet samt drev iväg en bit.
Citera
2024-09-06, 15:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:

Ja det som har framkommit under alla år skulle mycket väl kunna ligga sanningen nära.

Nedanstående länk publicerades för en månad sedan av en amerikansk bloggare. Tillför inget nytt men visar på att intresset håller i sig. Detta startar 45:37 in i programmet.

https://www.youtube.com/watch?v=8WPdldNaOeM&t=2731s
Citera
2024-09-06, 18:42
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Det var stökiga killar, därom råder inga tvivel.

De var ju inte alls den sorten som åker och campar. Det låter ju mer som en täckmantel.

De skulle nog istället iväg för att göra något brottsligt. T ex att inhandla ett knarkparti i Köpenhamn. Så har något hänt som gör att bilen ligger i ett vattendrag, kan vara p g a olycka eller p g a mord. Rimligen en olycka.

Jo, för många år sedan när jag just hade börjat läsa här, då funderade jag kring just detta. De skulle iväg någonstans för att leverera eller hämta varor, p g a bankrånet samma dag, var de tvungna att ta en omväg, de blev sena, ökade farten och tappade kontrollen över bilen som h hamnade i ett vattendrag.

Mycket av det som Skaraborg lagt fram känns inte omöjligt. Och jag börjar luta åt att han faktiskt är på rätt spår. Samtidigt finns det mycket som kan funderad över och som verkar som en ”saga”. Att KÅ skulle ha fått ny identitet med hjälp av en kvinnlig kristen kurator, känns som taget ur en dålig deckare. Då känns det mer troligt att J D hamnade i Holland.
Citera
2024-09-06, 19:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Går inte att bevisa på något sätt.

Citat:
Och då hade polisen nog hittat bilen också. De har alltså åkt någon annanstans.

Sökområdet är ju enormt, men om de nu stack någonstans med den där "Hymme" så borde det vara norrut. På den tiden var vägarna norröver i Bohuslän kurviga och gick ofta nära vattendrag.

Det som borde göras är att identifiera någorlunda djupa sjöar vid vägar och där gå ner med UUV. Man kan tänka sig att bilen voltade några gånger och därefter hamnade i vattnet samt drev iväg en bit.

Det går inte att bevisa på något sätt men denna trio lämnade inte Göteborg detta datum.

Göteborg är stort och det fanns säkert en del "uppdrag" som kunde utföras där. Dahlsjö-gänget höll inte på med droger. Har aldrig någonsin framkommit ens ett rykte att så skulle ha varit fallet.

Två av dessa använde heller inte droger. De umgicks också i helt andra kretsar än knarkarna. Enbart alkohol som användes desto flitigare. Dock skall Dahlsjö ha knaprat några slags tabletter. Vet ej vad. Detta berättade bl. a. Gays lillasyster för mig. Hon kom att träffa honom en del. Hon ansåg honom som märklig på något sätt. Dahlsjö kunde sitta och stirra på henne utan att säga ett ord men han brukade då skratta. Tilläggas kan att han gjorde aldrig något sexuellt närmande mot henne.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-09-06 kl. 19:07.
Citera
2024-09-06, 19:05
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Jo, för många år sedan när jag just hade börjat läsa här, då funderade jag kring just detta. De skulle iväg någonstans för att leverera eller hämta varor, p g a bankrånet samma dag, var de tvungna att ta en omväg, de blev sena, ökade farten och tappade kontrollen över bilen som h hamnade i ett vattendrag.

Mycket av det som Skaraborg lagt fram känns inte omöjligt. Och jag börjar luta åt att han faktiskt är på rätt spår. Samtidigt finns det mycket som kan funderad över och som verkar som en ”saga”. Att KÅ skulle ha fått ny identitet med hjälp av en kvinnlig kristen kurator, känns som taget ur en dålig deckare. Då känns det mer troligt att J D hamnade i Holland.

Men det troligaste är att de åkte norrut, för polisen har ju undersökt möjliga vattendrag söderut.

Ponera att "Hymme" var med, han skulle ju norrut. Så givet dåligt väder, dåliga däck, vårdslös förare, vänstertrafik samt onykterhet så finns ett ställe i ljungskiletrakten där bilen kan ligga. Har själv kört där men kan nu inte hitta det på en karta. Det är alltså inte nuvarande E6 men det kan vara den gamla vägen mot Norge.

I vart fall, vägen är slingrig, det är ett nedåtlut och som jag minns så svänger vägen åt höger om man kör norrut. Brant berg på höger sida och en sjö eller havsvik på vänster sida. Det är även en brant ner mot vattnet som antagligen är djupt.

Bilen kan mycket väl ligga där, tillplattad, upprostad och täckt med slam och alger.
Citera
2024-09-06, 19:55
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Men det troligaste är att de åkte norrut, för polisen har ju undersökt möjliga vattendrag söderut.

Ponera att "Hymme" var med, han skulle ju norrut. Så givet dåligt väder, dåliga däck, vårdslös förare, vänstertrafik samt onykterhet så finns ett ställe i ljungskiletrakten där bilen kan ligga. Har själv kört där men kan nu inte hitta det på en karta. Det är alltså inte nuvarande E6 men det kan vara den gamla vägen mot Norge.

I vart fall, vägen är slingrig, det är ett nedåtlut och som jag minns så svänger vägen åt höger om man kör norrut. Brant berg på höger sida och en sjö eller havsvik på vänster sida. Det är även en brant ner mot vattnet som antagligen är djupt.

Bilen kan mycket väl ligga där, tillplattad, upprostad och täckt med slam och alger.

Det enda ställe i ljungskiletrakten som gamla E6:an gick nära vatten är vid Ljungskileviken och där ligger det garanterat ingen bil gömd i vattnet. Av din beskrivning skulle jag gissa att du syftar på när E6an gick via Gustavsberg i Uddevalla. https://img.tradera.net/large-fit/257/246600257_e55e60f2-315b-4250-9544-0c90d3e8f927.jpg
Senast redigerad av Sculley 2024-09-06 kl. 19:59.
Citera
2024-09-06, 20:00
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Det enda ställe vid Ljungskile som Gamla E6:an gick nära vatten är vid Ljungskileviken och där ligger det garanterat ingen bil gömd i vattnet. Av din beskrivning skulle jag gissa att du syftar på när E6an gick via Gustavsberg i Uddevalla. https://img.tradera.net/large-fit/257/246600257_e55e60f2-315b-4250-9544-0c90d3e8f927.jpg

Det är ju också ett ställe men det var inte detta jag syftade på. Där finns dock en mur som skulle ha uppvisat spår efter en bil som slår runt över den.

Märk väl, jag kan mycket väl ha fel. Jag kanske var på Orust och körde... eller något.

Edit: Minnesbilderna är troligen från Grindsbyvattnet på Orust. Tja, ville de kolla på Almöbron också så...
Senast redigerad av Eerieye 2024-09-06 kl. 20:10.
Citera
2024-09-06, 20:08
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Det är ju också ett ställe men det var inte detta jag syftade på. Där finns dock en mur som skulle ha uppvisat spår efter en bil som slår runt över den.

Märk väl, jag kan mycket väl ha fel. Jag kanske var på Orust och körde... eller något.

Ja, det är inte många meter av nuvarande E6:an som har samma sträckning som 1965.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in