Citat:
Jag förstår din vinkel Svensson, och ur ett rent teoretiskt perspektiv kan jag inte påstå att du har helt fel. Försök inte. Du får ta och läsa lagen, rättskällor och praxis själv. Sedan förklarar du för mig hur praxis inte har förändrats. Det är du som har förklaringsbördan till hur numera yttrandefrihet skall innebära censur, sann journalistik med allmänintresse förtal, och allmänintresse inte vad allmänheten med all rätt intresserar sig för och anser det är viktigt och relevant att få veta.
Det är inte vad lagarna uppger.
Det är inte vad lagarna uppger.
För att belysa frågan på ett korrekt sätt krävs dock att en rad områden tas i beaktning.
Vår grundlag stiftades med ett ganska enkelt syfte i sikte - det ska vara möjligt för den enskilde medborgaren att kritisera makthavare och/eller samhällsföreteelser utan att riskera att tystas, straffas eller på annat sätt förföljas.
Under årens lopp har sedan det vi kallar för journalister dykt upp. Enkelt kan man säga att det är människor som livnär sig på att göra just detta - kritisera makthavare osv. De har dessutom börjat ta betalt för det. Alltså utför de nu en betald tjänt - att gräva åt andra medborgare och, mot en slant, servera det journalisten anser är relevant för medborgaren att veta.
På denna väg dyker en annan faktor upp - vi människor gillar att gruppera oss. Då uppstår fenomenet Medieetiska regler. Konkurrenter inom journalistik gå ihop och enas om några spelregler.
Jag kan fortsätta... behövs nog inte.
I detta virrvarr av utveckling har begreppet allmännintresse växt fram. Att rapportera om en företeelse i samhället helt ok. Att rapportera om att vilken medborgare som helst gjort ditt eller datt - inte ok. Om medborgaren är tex är folkvald så kan det vara ok att tala om vem.